Gå til innhold

Kjempeasteroide kan treffe jorden !


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De sier jo at det aller farligste fra den kanten er de asteroidene vi ikke vet om; skulle en av dem treffe jorda, hjelper det ikke om vi skulle sitte med en Death Star-laser siden vi ikke får sjansen til å skyte den ned.

 

Synes det høres litt rart ut at hele jorda skulle bli innhyllet i støv, det skal vel enorme mengder løsmasse til for at dette skal kunne skje? I så fall: dakar astmatikerne...

Da Krakatau ekspoloderte, gikk ca. 3 kubikk-kilometer med fjell rett til himmels, og det var nok til å gi påvirke jordbruket og været over hele verden.
Gleder meg til jordas undergang jeg, jeg skal bli en av de få overlevende i et postapokalyptisk cyberpunk-samfunn  :w00t:

5378544[/snapback]

Blir det få overlevende, er Yokohama Shopping Diary mer realistisk enn typisk cyberpunk, med mindre du tenker på cyberpunk-effektene i førstnevnte.

Lenke til kommentar
Enda et alternativ til hvordan man kan unngå kollisjoner med asteroider. Litt misvisende tittel, men det er no så. :p

 

http://www.universetoday.com/am/publish/po...m.html?29122005

5387471[/snapback]

Spennende, men jeg har ikke så veldig tro på den løsningen. Når asteroidene blir store nok til å bli virkelig farlig blir det for lite med et romskip på 20 tonn for å trekke banen nok bort fra den farlige kursen. En annen ting er at det virker litt meningsløst å la tyngdekraften trekke i asteroiden. Romskipet er jo mye mindre enn asteroiden og vil dermed trekkes mye mer mot asteroiden enn omvendt. Romskipet ender opp på asteroiden og mister sin påvirkningskraft. Å bruke raketter for å motvirke at romskipet lander på asteroiden virker bare mot sin hensikt siden kraft = motkraft og dermed vil skyve asterioden tilbake mot den farlige banen. Det virker mye mer logisk å lande på andre siden av asteroiden, forankre romskipet der og bruke raketter til å skyve den ut av den farlige banen. Men selv da er det begrenset hvor mye man får flyttet de virkelig store og virkelig farlige asteroidene.

Lenke til kommentar

Han tar nå høyde for skyvet fra rakettene:

Fraser: Oh, I see, it would almost be if you had a ball at the end of a rope, hanging down with the heavy part - the reactor and all the fuel - hanging as close to the asteroid as you can, while all the thrusters are further up the rope pulling it away.

 

Love: That's exactly right. Of course you need to tip your thrusters out away so the plume of hot gas coming out of them doesn't hit the asteroid. It does no good trying to pull an asteroid closer to you with gravity and at the same time that you are pushing at it with your thruster plumes. So you need those outward so the plumes miss the asteroid and that will help improve your towing force.

Men jeg syns idéen er en smule søk.

Jeg har mere tro diverse sol-seil / sol-speil løsninger, diskutert tidligere i tråden.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Det virker mye mer logisk å lande på andre siden av asteroiden, forankre romskipet der og bruke raketter til å skyve den ut av den farlige banen. Men selv da er det begrenset hvor mye man får flyttet de virkelig store og virkelig farlige asteroidene.

5387632[/snapback]

Problemet med den ideen er at asteroiden mest sannsynlig roterer.. og du vil dermed bare kunne fyre av rakettene en liten stund hver rotasjon.

 

Om den ideen jeg linka til et par poster over her faktisk kan god NOK effekt i praksis til å flytte de store asteroidene nok til å få dem vekk fra kollisjonskursen, det vet jeg ikke, men du vil kunne flytte asteroiden litt ihvertfall... Om man får begynt "trekkingen" tidlig nok, vil man kanskje til og med klare å dra den langt nok vekk også.

 

Kanskje det å sende ut 2, 3 eller 4 slike romskip til samme asteroiden for ennå større effekt er tingen?

Lenke til kommentar

Vel jeg tror uansett at hvis det kommer en så stor meteoritt at den utsletter hele jordkloden - ville ikke neste dag etter "inpact" være så forskjellig for før den traff...

 

Poenget er bare at forskjell på ingen liv, og liv er vel.. egentlig veldig liten. Altså med tanke på planeten Jorda.

 

Men hvor stor sansynelighet er det at en mer eller mindre stor meteoritt treffer Jorda? Hva er sjangsen for at menneskene klarer å unngå at alle eller veldig mange dør?

Lenke til kommentar

En annen måte ville vel vært å lande et romskip på den sette opp en massekanon på den og bruke astoridens egen masse til å skyve den vekk fra kolisjonskurs. Dette tror jeg neppe ville fungert bra om det var en haug samling av løs stein og is, men mer et fast legme. Fordeler med denne er at hvis en kunne fange oppdet som skyttes ut i bane rundt jorda så kan man bruke det som malm etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

en mindre meteor/asteroide ville vel lettest dytta unna bane med skyveraketter. en større asteroide bør vel oppdages lenge før den treffer og skyves sakte men sikkert med solseil

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

men jeg tror at vis en klodeknuser er på vei mot oss nå og treffer innen et par hundre år så klarer ikke vi å stoppe den. etter et par hundre år så kanskje vi klarer det med nye teknologier

 

jeg har lest artikler om dagens teknologi og framtidens og disse vil ikke være tilstrekkelig til å stoppe en klodeknuser

 

også er det det at vi bare overvåker 3% av rommet så det kan faktisk skje at vi ikke oppdager en klodeknuser før noen dager før den treffer

Lenke til kommentar
En annen måte ville vel vært å lande et romskip på den sette opp en massekanon på den og bruke astoridens egen masse til å skyve den vekk fra kolisjonskurs. Dette tror jeg neppe ville fungert bra om det var en haug samling av løs stein og is, men mer et fast legme. Fordeler med denne er at hvis en kunne fange oppdet som skyttes ut i bane rundt jorda så kan man bruke det som malm etterpå.

5404639[/snapback]

 

Å lande på en asteroide er ikke så lett som Bruce Willis får det til å virke i Armageddon. Den største asteroiden i dette solsystemet har en masse som tilsvarer 1/4 av massen til månen, og har av den grunn ikke noen tyngdekraft å skrive hjem om.

 

At NASA kun kan overvåke 3% av solsystemet (pga et veldig stramt budsjett) gjør egentlig ikke så veldig mye; asteroidebeltet ligger mellom Mars og Jupiter, og de fleste asteroider kommer ikke på avveie. De fleste som er store nok til å gjøre Armageddon til virkelighet er kartlagt.

 

EDIT: Det vil også være bortkasting av penger å overvåke de fleste kometer, da de fleste av dem ligger nærme Pluto, og vil gjøre det i en god stund til.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Å lande på en asteroide er ikke så lett som Bruce Willis får det til å virke i Armageddon. Den største asteroiden i dette solsystemet har en masse som tilsvarer 1/4 av massen til månen, og har av den grunn ikke noen tyngdekraft å skrive hjem om.

5407259[/snapback]

Så mye som 1/4 av månen er absolutt noe å skrive hjem om. Det er for lite til å gå rundt på den med mennesker, men det er nok i massevis til å få en stabil landing med et romskip.

 

Men nå er som sagt de fleste asteroider mindre enn det. De farlige har ofte diametere fra noen meter til flere hundre meter. Dette er ikke noe tyngdekraft å skrive hjem om, men jeg ser for meg en annen løsning på det; Et romskip med "edderkopp-bein". Hvert ben kan utstyres med utbrettbare "paraplyer" for å gi godt grep for bena selv om asteroiden er myk som en luftig klump av støv/sand/snø. Med lange 4-8 slanke ben som sikrer hele omkretsen av asteroiden bør man få godt tak.

 

Et annet alternativ er å lage en gigantisk trålpose (wire) som er støvtettet med en tynn folie/pressenning. Da kunne et romskip fisket opp asteroiden uten å miste biter av den i forsøket. Med litt raketthjelp får man nok dradd trålposen ut av kollisjonskurs.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...