anonymm Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hei folkens, trenger hjelp til min vw jetta GL 89 modell. Av og til så kommer det svart røyk,hva kan de komme av? mest vil det komme da jeg rygger,og når jeg kjører i høy hastighet vil bilen riste(nappe) så må jeg gå inn på kluchen for at den ikke skal riste(nappe) hva kan problemen være her? håper noen kan hjelpe meg med problemet. TAKK Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Svart røyk indikerer alt for fet blanding. (for mye bensin i forhold til luft) Kan det sees i noen sammenheng med motortemperaturen? Mye/lite gass, høyt/lavt turtall? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Om den ikke forbruker svært mye olje da.......... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Oljerøyk ligger en plass rundt hvit-grå-blå. Svart røyk er rett og slett sot, dårlig forbrent drivstoff pga mangel på oksygen. Som en gammel diesel Lenke til kommentar
oisp Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hei folkens,trenger hjelp til min vw jetta GL 89 modell. Av og til så kommer det svart røyk,hva kan de komme av? mest vil det komme da jeg rygger,og når jeg kjører i høy hastighet vil bilen riste(nappe) så må jeg gå inn på kluchen for at den ikke skal riste(nappe) hva kan problemen være her? håper noen kan hjelpe meg med problemet. TAKK 5168841[/snapback] Få noen til å sjekke clutchen din og drivverket forøvrig. Kan også være greit om de tok en titt på framhjulsopphenget med det samme. Det er ingen logisk forklaring på at det skal komme mere svart røyk når du rygger. (Regner med at denne røyken kommer fra eksosanlegget) Kan vel være at du legger mere merke til det når du ser bakover i forbindelse med rygging. Svart røyk kommer ofte av høyt oljeforbruk. Sannsynligvis skyldes dette tettinger rundt ventilstammene (innsug og/eller eksos ventilen) En annen årsak kan være at bilen er "daukjørt". Motoren har en tendens til å sote ned hvis man "daukjører" den og foruten at den mister mye effekt vil man få svart røyk. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Høyt oljeforbruk gir IKKE svart røyk. Olje ryker som nevnt ovenfor ca. grått-hvitt. Jeg ser dette ca. en gang i uka på jobb. En enkel test for å se om ventiltettningene er dårlige er på varm motor kjøre ned en lang bakke uten å røre gassen. Er ventiltettningene dårlige vil det komme en "poff" røyk ut eksosen når du gir gass igjen. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Kanskje du er for rask med choken? (Vet ikke om Jetta hadde automatchoke i 89.) Lenke til kommentar
anonymm Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 skal teste bilen imorgen, ellers takk til dere for at der kunne hjelpe. Lenke til kommentar
anonymm Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Gjorde som beskrevet,lot bilen kjøre nedoverbakke uten å gasse så gasset jeg men hørte ingen "poff" lyd....... Lenke til kommentar
oisp Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Høyt oljeforbruk gir IKKE svart røyk. Olje ryker som nevnt ovenfor ca. grått-hvitt. Jeg ser dette ca. en gang i uka på jobb. En enkel test for å se om ventiltettningene er dårlige er på varm motor kjøre ned en lang bakke uten å røre gassen. Er ventiltettningene dårlige vil det komme en "poff" røyk ut eksosen når du gir gass igjen. 5172554[/snapback] Det er det største tullpratet jeg har hørt på veldig lang tid. Du er jo helt på jordet. VENTILTETNINGENE har da for svingende ingenting med eksosen å gjøre. Dette er tetninger som tetter mellom toppen og ventilstammen slik at det ikke skal renne olje ned i sylindrene. I mange tilfeller er de produsert i gummi som med årene blir slitt og hard slik at de tetter dårligere. Dette igjen medfører at du får olje inn i sylinderene langs ventilstammene og du merker ikke dette på annet enn mere røyk enn vanlig og oljeforbruk. Forbrent OLJE avgir forøvrig en mørk røyk og ikke i nærheten av grå/hvit. Grå/hvit røyk får du ved vanndamp. Det vil si hvis det lekker vann ifra kjølesystemet inn i syliderene. Disse hokus pokus triksene dine er det ingen vits i å få folk som ikke er veldig bilkyndig til å prøve. Ta bilen med til et verksted (hels til et du vet du kan stole på) og la en mekaniker ta en titt på den. Forøvrig så har jeg bilutdannelse selv om jeg innrømmer at jeg ikke jobber med dette til daglig lengere. Jeg har dog jobbet med bil i mange år så jeg vet nok hva jeg snakker om. Endret 19. november 2005 av oisp Lenke til kommentar
oisp Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Kanskje du er for rask med choken? (Vet ikke om Jetta hadde automatchoke i 89.) 5172875[/snapback] De har automatchoke men det kan jo allikevel være feil på de. Lenke til kommentar
oisp Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Hei folkens,trenger hjelp til min vw jetta GL 89 modell. Av og til så kommer det svart røyk,hva kan de komme av? mest vil det komme da jeg rygger,og når jeg kjører i høy hastighet vil bilen riste(nappe) så må jeg gå inn på kluchen for at den ikke skal riste(nappe) hva kan problemen være her? håper noen kan hjelpe meg med problemet. TAKK 5168841[/snapback] Jeg går ut ifra at dette ikke er en diesel bil. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Høyt oljeforbruk gir IKKE svart røyk. Olje ryker som nevnt ovenfor ca. grått-hvitt. Jeg ser dette ca. en gang i uka på jobb. En enkel test for å se om ventiltettningene er dårlige er på varm motor kjøre ned en lang bakke uten å røre gassen. Er ventiltettningene dårlige vil det komme en "poff" røyk ut eksosen når du gir gass igjen. 5172554[/snapback] Det er det største tullpratet jeg har hørt på veldig lang tid. Du er jo helt på jordet. VENTILTETNINGENE har da for svingende ingenting med eksosen å gjøre. Dette er tetninger som tetter mellom toppen og ventilstammen slik at det ikke skal renne olje ned i sylindrene. I mange tilfeller er de produsert i gummi som med årene blir slitt og hard slik at de tetter dårligere. Dette igjen medfører at du får olje inn i sylinderene langs ventilstammene og du merker ikke dette på annet enn mere røyk enn vanlig og oljeforbruk. Forbrent OLJE avgir forøvrig en mørk røyk og ikke i nærheten av grå/hvit. Grå/hvit røyk får du ved vanndamp. Det vil si hvis det lekker vann ifra kjølesystemet inn i syliderene. Disse hokus pokus triksene dine er det ingen vits i å få folk som ikke er veldig bilkyndig til å prøve. Ta bilen med til et verksted (hels til et du vet du kan stole på) og la en mekaniker ta en titt på den. Forøvrig så har jeg bilutdannelse selv om jeg innrømmer at jeg ikke jobber med dette til daglig lengere. Jeg har dog jobbet med bil i mange år så jeg vet nok hva jeg snakker om. 5176354[/snapback] Jeg er bilmekaniker ved et av landets største verksteder og har vitnemål fra teknisk fagskole. Dette er teknikken vi bruker i proffesjonell sammenheng for å avdekke oljeforbruk forbundet med utslitte ventiltettninger. Det høres ingen poff, men det gir en ekstra røykutvikling akkurat når du går på gassen igjen. Oljerøyk kan lett forveksles med røyk pga vann, men oljerøyk er noe mørkere i fargen, ofte med en anelse blåfarge. Lenke til kommentar
oisp Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Sist jeg skiftet toppakning på en bil var jeg ikke i særlig tvil om hva som forårsaket den nesten hvite røyken som bilen avgav. Det kunne overhode ikke forveksles med røyk i forbindelse med høyt oljeforbruk. Det var helt klart vanndamp og jeg synes ikke det er vanskelig å se. Hvis bilen er en 89 modell er det uansett ikke usannsylig at ventiltetningene er ferdige og det er ingen stor sak å få disse skiftet. Dermed ikke sagt at man skal elliminere andre årsaker. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Høyt oljeforbruk gir IKKE svart røyk. Olje ryker som nevnt ovenfor ca. grått-hvitt. Jeg ser dette ca. en gang i uka på jobb. En enkel test for å se om ventiltettningene er dårlige er på varm motor kjøre ned en lang bakke uten å røre gassen. Er ventiltettningene dårlige vil det komme en "poff" røyk ut eksosen når du gir gass igjen. 5172554[/snapback] Helt riktig!! Du får en blågrå lys røyk. Det gir IKKE svart røyk! Nå har to mekanikere uttalt seg om den saken. Sort røyk fra en bensinmotor kommer av...... Fet bensin/luft-blanding.... Endret 20. november 2005 av Mekotekniker'n Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Sist jeg skiftet toppakning på en bil var jeg ikke i særlig tvil om hva som forårsaket den nesten hvite røyken som bilen avgav. Det kunne overhode ikke forveksles med røyk i forbindelse med høyt oljeforbruk. Det var helt klart vanndamp og jeg synes ikke det er vanskelig å se.Hvis bilen er en 89 modell er det uansett ikke usannsylig at ventiltetningene er ferdige og det er ingen stor sak å få disse skiftet. Dermed ikke sagt at man skal elliminere andre årsaker. 5180761[/snapback] Når du går på sånn som du gjorde der, å prøver å ro deg unna med "at det fortsatt er like greit å bytte de", så innrømmer du at du tar feil?? Er ikke nødvendig å bytte alle delene i en motor fordi om den er 89mod. Som Leo_ og Mekotekniker'n sier, så får du lys, grå-blå røyk av olje.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jeg er ikke mekaniker, men kan ordne videoopptak av en bil med defekte ventiltettinger. 4 liter olje pr 100mil Og ja, røyken er gråblå, ikke svart og heller ikke hvit. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Høyt oljeforbruk gir IKKE svart røyk. Olje ryker som nevnt ovenfor ca. grått-hvitt. Jeg ser dette ca. en gang i uka på jobb. En enkel test for å se om ventiltettningene er dårlige er på varm motor kjøre ned en lang bakke uten å røre gassen. Er ventiltettningene dårlige vil det komme en "poff" røyk ut eksosen når du gir gass igjen. 5172554[/snapback] Det er det største tullpratet jeg har hørt på veldig lang tid. Du er jo helt på jordet. VENTILTETNINGENE har da for svingende ingenting med eksosen å gjøre. Dette er tetninger som tetter mellom toppen og ventilstammen slik at det ikke skal renne olje ned i sylindrene. I mange tilfeller er de produsert i gummi som med årene blir slitt og hard slik at de tetter dårligere. Dette igjen medfører at du får olje inn i sylinderene langs ventilstammene og du merker ikke dette på annet enn mere røyk enn vanlig og oljeforbruk. Forbrent OLJE avgir forøvrig en mørk røyk og ikke i nærheten av grå/hvit. Grå/hvit røyk får du ved vanndamp. Det vil si hvis det lekker vann ifra kjølesystemet inn i syliderene. Disse hokus pokus triksene dine er det ingen vits i å få folk som ikke er veldig bilkyndig til å prøve. Ta bilen med til et verksted (hels til et du vet du kan stole på) og la en mekaniker ta en titt på den. Forøvrig så har jeg bilutdannelse selv om jeg innrømmer at jeg ikke jobber med dette til daglig lengere. Jeg har dog jobbet med bil i mange år så jeg vet nok hva jeg snakker om. 5176354[/snapback] Var for øvrig dette innlegget jeg tenkte på når jeg syns du gikk litt for hardt ut i forhold til hva som Leo_ sa.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jeg er ikke mekaniker, men kan ordne videoopptak av en bil med defekte ventiltettinger. 4 liter olje pr 100mil Og ja, røyken er gråblå, ikke svart og heller ikke hvit. 5183898[/snapback] Lurer på om det var litt mer enn det som var galt på min gamle Opel.. Brukte nesten en liter olje og 2-2.5 liter bensin per mil (!!) Gikk hardt utover kjølevannet hehe Gåen toppakning var det i dette tilfelle, pluss ventiltettninger og masse annet styr og stell.. Sorry Off topic, men tenkte du kunne kjenne deg igjen om du fikk litt annen info.. Lenke til kommentar
oisp Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Herved beklager jeg at jeg helt avviste at røyken som stammer fra overforbruk av olje er svart. Den er ikke svart. Den er mere blå men slik mitt fargesyn er fremstår den langt mørkere enn en røyk som kommer fra forbrent bensin og vann. Ved lekkasje i kjølesystemet bli avgassene helt klart veldig lysegrå, nærmest hvit mens de blir mørkere enn vanlig (men ikke svart) når man forbrenner olje sammen med bensinen. Så, jeg går tilbake på at høyt oljeforbruk gir svart avgass men er ikke enig i at avgassene (røyken) kan forveksles med røyk som stammer fra lekkasje mellom forbrenningskammer og kjølesystem. Der er forøvrig ikke uvanlig at en motor som begynner å bli godt brukt avgir en røyk som er blå/sort. Dette er tegn på at motoren er nettopp "godt brukt" og kanskje ikke så pent brukt heller. Regner med at den nevnte blå/sorte røyken kommer av høyere oljeforbruk? Dette er noe jeg har fra en testside ang. BMW Jeg har registrert at det er utrolig mange mekanikere her så det forundrer meg at ingen så langt har kommet med et skikkelig svar til den som startet tråden. Som jeg forsto var det 2 problem med den aktuelle bilen og et av problemene ser ut til å være helt glemt. Hadde vært fint om en av bil-skruerne kunne svare på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå