Gå til innhold

Driver instillinger for 7800GTX

Eijnar

Anbefalte innlegg

Jeg lurer fælt på noen instillinger i driveren til 7800GTX kortet mitt. Har ForceWare driver 81.93, altså den nyeste til nVidia. disse instillingene har jeg sikkert hatt før, men har ikke lagt merke til dem før nå.

Instillingene på bildet er etter jeg endret dem. Satte alle på maks. Før stod det på "Programstyrt". Hva bør det stå på, og hva skal disse instillingene være godt for?

Mvh.

ZinnX

post-69960-1132248592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan gi deg en altfor enkel pekepinn.

Antialiasing gjør bildet i spill mindre "kornete i kantene" (på bygg, trær, fuler, etc.)

antialiasing.gif

Anisotropic filtering gjør at texturene (teksturene på veggen, gulvet, etc.) holder seg fine uansett hvilken vinkel og avstand du ser dem fra.

anisotropic-highquality.png

Begge deler kan stilles til forskjellige "grader", dog krever dette endel ytelse av skjermkortet.

Du får prøve deg frem med hva som er spillbart. Til "vanlig bruk" er ca. 4xAA og 8xAF ganske kurant. (Spesielt om kombinert med en saftig oppløsning)

Et 7800GTX vil neppe ha problemer på de fleste spill med de instillingene :)

Vil du grave dypere i teamet, noe du bør, vil jeg anbefale Tweaktown's simple AA and AF guide

Edit: Leif.

Endret av craaash
Lenke til kommentar
Tusen takk! :) Men disse instillingene har vel ikke noe med spill å gjøre i denne sammenheng? For er jo ikke alle spill som støtter AA og AF f.eks. Så hva hjelper disse instillingene for da?

5170557[/snapback]

Joda! De har alt med spill å gjøre.

Innstillingene fungerer på alt av spill og evt. programmer som kjøres i OpelGL eller Direct3D :)

Men det er ikke alle spill som støtter AA- & AF-regulering i selve spillet (hence "Programstyrt" som du nevner).

Å ha AA & AF på max gjør en merkbar forskjell. Prøv deg frem :)

Lenke til kommentar
Anisotropic filtering gjør at texturene (teksturene på veggen, gulvet, etc.) holder seg fine uansett hvilken vinkel og avstand du ser dem fra.

Teksturene holder seg ikke fine uansett og det er heller ikke noe dem skal gjøre. Ting på avstand skal være mer bluret og anisotrpic filtering flytter bare denne bluringen lenger bort fra tilskueren samtidig som det også reduserer tekstur aliasing. Også med dagens kort (foruten ATi's X1x00 serie) er enkelte vinkler problematisk med at filtering blir redusert til 2xAF.

Innstillingene fungerer på alt av spill og evt. programmer som kjøres i OpelGL eller Direct3D :)

Ikke helt, det er enkelte spill med post prosess effekter som gjør AA ubruklig, samt hverken GeForce 6 eller 7-serien til nVidia har støtte for AA med FP blending HDR.

Lenke til kommentar

Teksturene holder seg ikke fine uansett og det er heller ikke noe dem skal gjøre. Ting på avstand skal være mer bluret og anisotrpic filtering flytter bare denne bluringen lenger bort fra tilskueren samtidig som det også reduserer tekstur aliasing. Også med dagens kort (foruten ATi's X1x00 serie) er enkelte vinkler problematisk med at filtering blir redusert til 2xAF.

Jepp. Ut på dypere vann nå ja. Godt noen har seriøst med peiling :)

Men dette er jeg klar over. Jeg var kanskje litt overfladisk i min forklaring.

At de "ser fine ut" kan bety så mangt også. I mitt tilfelle mente jeg for menneskets øye.

Ikke helt, det er enkelte spill med post prosess effekter som gjør AA ubruklig, samt hverken GeForce 6 eller 7-serien til nVidia har støtte for AA med FP blending HDR.

5170675[/snapback]

Ang. at det ikke finnes støtte for FP16 HDR + AA så er jo dette litt trist.

Uansett så har det ikke noe å si hva skjermkort-driverene er innstilt på? Du taper ikke ytelse på noe du ikke får bruk for?

Men vil ikke SM3.0 "kompansere" for FP16 HDR + AA, enn så lenge?

(Spørs om skjermkortet støtter SM3.0, da)

Forresten, har alle spill med FP16 HDR SM3.0-"motor"?

Og hva er/hvilke prosesseffekter er det du nevner? Egen AA-effekt?

Lenke til kommentar
Ang. at det ikke finnes støtte for FP16 HDR + AA så er jo dette litt trist.

Uansett så har det ikke noe å si hva skjermkort-driverene er innstilt på? Du taper ikke ytelse på noe du ikke får bruk for?

Nei, men det kan være at AA forusaker grafikk feil. Jeg vet at Catalyst A.I. (spill spesifikke optimaliseringer) slår av AA for enkelte spill.

Jeg er ikke sikker på hva du tenker på her, men nei, SM3.0 vil ikke kompansere noe for HDR+AA. Men nå har alle kort (bortsett fra GeForce 6200) som har støtte for SM3.0 også støtte for FP blending.

Forresten, har alle spill med FP16 HDR SM3.0-"motor"?

Alle spill som har FP blending HDR har også støtte for SM3.0 ja.

Og hva er/hvilke prosesseffekter er det du nevner? Egen AA-effekt?

5170750[/snapback]

Det jeg tenker på er motion bluring, light trails og andre render-to-texture effekter. Dette krever en spesiell støtte for å fungere med AA.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva du tenker på her, men nei, SM3.0 vil ikke kompansere noe for HDR+AA. Men nå har alle kort (bortsett fra GeForce 6200) som har støtte for SM3.0 også støtte for FP blending.

5170951[/snapback]

Takker for bra svar.

Her tenkte jeg at SM3.0 ~ AA, for å si det litt enkelt.

Vil ikke SM3.0-grafikk være litt penere enn "annen grafikk" uten AA?

Eller kan SM3.0 kjøres med AA og du vil få en klar forskjell - mellom AA SM3.0 og HDR SM3.0?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...