Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er min IP adresse på internett?

Anbefalte innlegg

Jeg har et trådløst nettverk, med 4 maskiner. (192.168.1.1-5)

Jeg har internett aksess fra Telenor. Wan siden har adresse (10.0.0.152)

Hva er min ip adresse på internett, på de trådløse maskinene?

Skjønner at det ikke er 192.168.1.1-5.

Jeg ønsker å sette opp en liten ftp server på en av maskinene på det trådløse nettverket.

Hvordan går jeg fram? Må Telenor godkjenne det?

Endret av siggen9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.

Jeg får en adresse på 85.0.0.0 nettet. Antar det er en adresse som tilhører Telenor.

Er det slik at denne adressen vil endre seg ettersom jeg rebooter modem, pc eller ruter?

Det er vel ikke nok ip adresser til at hver maskin har sin egen faste adresse. Eller?

Er det det ip v6. gjør mulig.

Trenger litt info om hvordan ip adresseringen foregår.

FTP serveren min skal stå å gå mens jeg er bortreist. Strømmbrudd kan jo forekomme.

Lenke til kommentar
Takk.

Jeg får en adresse på 85.0.0.0 nettet. Antar det er en adresse som tilhører Telenor.

Er det slik at denne adressen vil endre seg ettersom jeg rebooter modem, pc eller ruter?

Det er vel ikke nok ip adresser til at hver maskin har sin egen faste adresse. Eller?

FTP serveren min skal stå å gå mens jeg er bortreist. Strømmbrudd kan jo forekomme.

5168368[/snapback]

Den eksterne IP-adressen vil nok endres ved strømbrudd eller restarting av modemet ja.

Lenke til kommentar
Takk.

5168368[/snapback]

Du har dynamisk tildeling av ip adresse. Det fungerer vel teoretisk slik at en DHCP server hos Telenor tildeler adresse dynamisk til de som har bredbånd. Og det er derfor korrect at dersom pc eller helst modem/router slås av vil du trolig få ny adresse neste gang. Skjer som oftest ikke ved korte brudd.

Problemet løser du med tjenester fra dyndns.org eller no-ip.com. Skaff deg en adresse (dynamicDNS), og installer et lite program på PC-en din. Har du router kan de fleste håndtere den gjennom dette. Med dette trenger du ikke å bekymre deg om ip adressen endres.

Lenke til kommentar

hmm... du får nok ny ip ja, men du kan lage deg ei dyndns adresse, som f.ekis

siggen9.kicks-ass.net

Eg har laga det til meg, og det har fungert aldeles utmerket.

Eg har gjort topcom modemet mitt om til reint moden (ikkje router), og lar linksysen "ringe" opp nettet (er jo altid på). Når linksys starter så tar den kontakt med dyndns og endrer ip'en der, slik at eg altid når pc'n min heime med dyndns adressa mi.

Lenke til kommentar

Men skal du sette opp en ftp som blir tilgjengelig "utenfra" må du sette denne opp på en maskin. Så må du åpne port 21 i routeren din og peke den til din "interne ip". feks 192.168.0.4. Og da vil ftp'n ha adr "ftp://<din ip>.

Dette er litt stress om du ikke helt vet hva du begir deg ut på.

Du trenger ikke si noe til telenor om ftp'n. Det lønner seg ikke. Hvertfall ikke om du deler ting som ikke er lovlige eller ligger i grenseland. hehe ;)

-Thelle-

Endret av Thelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...