Sensurert Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Har lyst til å male kondensator på hovedkortet med uv maling, men har hørt man ikke skal gjøre det, hvorfor ikke egentlig? vet jo at den oppbevarer strøm i en kort periode men strømmen går vel ikke utenpå? vil gjerne ha litt forklaring på dette, takk. Endret 17. november 2005 av Impetus90 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Det er vel ingen grenser for hva som kan falle inn under "har hørt at". En kondensator vil ikke påvirkes av maling (eller andre ting). Men man bør nok ikke male på selve tilkoblingene, det kan finnes maling som leder strøm. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 nei skal jo bare male oppå, der hvor metallet syntes, men tenkte jo det jeg og da at det er vel ikke farlig siden jeg har sett utallige andre med maling på kondensatorene på hovedkortet Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 min kommentar er: "Mal i vei....!!" Det eneste jeg kan tenke på er at malingen kan tære på aluminiumen som huset til kondensatoren er laget av, men dette er noe jeg finner utroooolog usannsynlig Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 Yess da var det hovedkortet ødelagt! først starta ikke windows opp og på andre forsøk gikk strømmen, ikke mal kondensatorne for all del! Lenke til kommentar
BehersK Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Vil ikke si det er gode råd dere kommer med til kjære Henrik. Mitt råd er; IKKE MAL KONDENSATOR! Og for all del ikke noen av komponenetene, vil fraråde dere. Jeg synes maling skal holdes på kabinettet, ikke komponentene. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 jøss..... det er nokk ikke malingen som har skylden, da må du ha vært å fingret boti noe annet, kanskje drept noe med statisk elektrisitet...... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Ser da ikke noen grunn til at kondensatoren skal slutte å funke med en malingsdært oppå. bare ikke bruk en type maling som leder strøm Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 vel, nå har jeg fjerna det meste av malingen og da fungerer pcn som dne skal, det er akrylbasert uv maling hvis noen lurer, og det sølv greia på toppen leder vel ikke strøm? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 godt spørsmål..... tviler på at huset er koblet til en av bena, men er ikke sikker. Er på jobb no så jeg får ikke målt på en.... Jeg tror nokk den kjæsjen må skyldes noe annet..... Der er jo flere eksempler på at de har malt og tegnet på skjermkort og lignende uten noe videre problemer..... Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 vel det tror ikke jeg, siden jeg testa 4 ganger og strømmen slo seg av etter 5-10 sek, så fjerna jeg malingen og alt funka fint.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Jeg er skeptisk til å tro at maling på utsiden av en kondensator skal gi noe utslag. Må tro deg når du sier at strømmen slo seg av, men vi har jo ingen mulighet til å sjekke hva du har gjort. Det er ingen logisk forklaring på at det skal skje, og jeg foretrekker å tro på logikken. Har jobbet med elektronikk i 30 år, så jeg har jo litt bakgrunn for å uttale meg. Det er helt vanlig å støpe inn elekronikk i plast/silikon/lakk etc, så prinsippet er ubestridt. Men utførelsen kan jo variere. Endret 17. november 2005 av hårek Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 det hørtes svært ulogisk at noe slik skulle skje. vet at noen kondensatorer har metallet du ser på toppen koblet mot minus (jord) på bena. men tror ikke slike brukes på hovedkort. du nevnte at du har sett mange andre som hadde gjort det samme. jeg ville ha spurt noen av de og hørt hva de gjorde og hva de brukte av maling. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hei. Andre har lakkert hele kortet inklusive kondensatorene med UV maling uten at det har tatt skade, se her: http://www.overclockers.com/tips1029/ http://forums.bit-tech.net/printthread.php?t=94275 http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=53048 Good Luck Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg kan jo forsøke å gjette på en mulig årsak. Malingen kan være elektrisk ledende, og kanskje det er snakk om to elektrolytter (aluminiumshus) med som står helt inntil hverandre. I så fall kan det ha bltt forbindelse mellom husene. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 En annen mulighet er at den energien malingen samler opp og bestråler ut når den blir belyst med UV-stråler kan forstyrre det som skal skje inne i kondensatoren. Men eg kan desverre for lite om kondensatorer og hvordan de kan bli påvirket av energifelt til å kunne påstå det ene eller det andre.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Nei, den teorien var helt på jordet og bak mål. Hvis det var slik ville f.eks elektronikk ikke tåle å stå ute i sollys. All maling vil både absorbere og reflektere stråling (lys). Fluoriserende maling absorberer kortbølget stråling og sender den ut igjen som synlig lys. Ikke noe mystisk i det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Har du et ohm-meter tilgjengelig? (dette kan kjøpes i et multimeter på europris og lignende for en hundrelapp) Dersom du da hadde lagt litt slik maling på en plastsak, og målt resistansen (i ohm) mellom to punkter på flekken, ville man lett kunne sett om denne er ledende. Det kan også brukes for å sjekke om kapselen til elektrolyttene leder strøm. Gjør de ikke det, er i vertfall ikke kapselen koblet til noen av elektrodene. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Den største ulempen med maling av komponenter er at du kan oppleve å ikke få det fint og gjevt, evt. vanskelig å få solgt (evt. garanti og RMA tror jeg utgår) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå