Gå til innhold

Kondensator på hovedkort?

Anbefalte innlegg

Har lyst til å male kondensator på hovedkortet med uv maling, men har hørt man ikke skal gjøre det, hvorfor ikke egentlig? vet jo at den oppbevarer strøm i en kort periode men strømmen går vel ikke utenpå? vil gjerne ha litt forklaring på dette, takk.

Endret av Impetus90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

godt spørsmål..... tviler på at huset er koblet til en av bena, men er ikke sikker. Er på jobb no så jeg får ikke målt på en....

Jeg tror nokk den kjæsjen må skyldes noe annet..... Der er jo flere eksempler på at de har malt og tegnet på skjermkort og lignende uten noe videre problemer.....

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til å tro at maling på utsiden av en kondensator skal gi noe utslag. Må tro deg når du sier at strømmen slo seg av, men vi har jo ingen mulighet til å sjekke hva du har gjort. Det er ingen logisk forklaring på at det skal skje, og jeg foretrekker å tro på logikken.

Har jobbet med elektronikk i 30 år, så jeg har jo litt bakgrunn for å uttale meg. Det er helt vanlig å støpe inn elekronikk i plast/silikon/lakk etc, så prinsippet er ubestridt. Men utførelsen kan jo variere.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

det hørtes svært ulogisk at noe slik skulle skje. vet at noen kondensatorer har metallet du ser på toppen koblet mot minus (jord) på bena. men tror ikke slike brukes på hovedkort.

du nevnte at du har sett mange andre som hadde gjort det samme. jeg ville ha spurt noen av de og hørt hva de gjorde og hva de brukte av maling.

Lenke til kommentar

En annen mulighet er at den energien malingen samler opp og bestråler ut når den blir belyst med UV-stråler kan forstyrre det som skal skje inne i kondensatoren. Men eg kan desverre for lite om kondensatorer og hvordan de kan bli påvirket av energifelt til å kunne påstå det ene eller det andre....

Lenke til kommentar

Nei, den teorien var helt på jordet og bak mål.

Hvis det var slik ville f.eks elektronikk ikke tåle å stå ute i sollys.

All maling vil både absorbere og reflektere stråling (lys). Fluoriserende maling absorberer kortbølget stråling og sender den ut igjen som synlig lys. Ikke noe mystisk i det.

Lenke til kommentar

Har du et ohm-meter tilgjengelig? (dette kan kjøpes i et multimeter på europris og lignende for en hundrelapp)

Dersom du da hadde lagt litt slik maling på en plastsak, og målt resistansen (i ohm) mellom to punkter på flekken, ville man lett kunne sett om denne er ledende.

Det kan også brukes for å sjekke om kapselen til elektrolyttene leder strøm. Gjør de ikke det, er i vertfall ikke kapselen koblet til noen av elektrodene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...