batti64 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hei! Jeg går på GK allmenn nå og vi skal velge studieretningsfag til neste skoleår nå. Jeg er veldig i tvil hva jeg skal velge. Vet egentlig ikke helt hva jeg vil bli, men tenker noe innen data, eller kanskje pilot Valget står mellom 3 av disse fagene (håper noen kan komme med erfaringer): - Engelsk 5t (22EN5) - Informasjonsbehandling - Brukersystemer 5t (1A) (2ITA5) - Regnskap 5t (2RSK5) - Matematikk (har valgt 1MX på GK nå, men vurderer å gå over på 2MZ til neste år vis jeg velger dette faget) - Fysikk 5t (2FYS5) (tviler på jeg orker dette faget siden jeg er ganske skolelei) Er nesten sikker på jeg skal velge Engelsk og Informasjonsbehandling, så det siste må bli Matematikk eller Regnskap eller Fysikk. Skal gå på Økonomiske og adminastrative fag til neste år. Grunnen er at da slipper jeg tysk 3 år Legger ved en link av hvilke fag jeg kan velge mellom: http://www.pedlex.no/4daction/wa_adresse/[2=5]/[3=1]/[C=]/[G=]/[s=010013410101]/[P=3]/[Where=A]/[K=8020_8030_8040_]/[A=8416]/[1=1]/[2=1]/[3=1]/[Gr=230_280_285]/[sP=11]/[Lim=100]/319142136 Kopier hele den linken Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Ta 2MZ og 3MZ, dette er forholdsvis lette fag samtidig som det gir noen ekstra poeng. 2Fy og 3Fy er også lette fag der man ikke får noen tunge prøver. Engelsk 5 t er greit VK1, men VK2-nivået er ganske mye vanskeligere om man man ikke er interessert i de store engelske verkene. Så hvis jeg var deg så ville jeg byttet vekk engelsken med MZ og tatt FY som tredje valg. Da får du fagene som krever minst arbeid for best ulig poengsum på vitnemålet. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Fysikk, er ikke det veldig mye teori og formler osv? EDIT: Du mener jeg burde ta Informasjonsbehandling, Matematikk og Fysikk? Endret 17. november 2005 av batti64 Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Fysikk, er ikke det veldig mye teori og formler osv? 2FY er ganske likt naturfag et mutlig fag. 2FY inneholder teori, men ikke no mer enn de andre fagene. 3Fy er litt mer matematikk, men det er enkel matematikk der man bare setter inn tall inn i formlene du har i ormelheftet. EDIT: Du mener jeg burde ta Informasjonsbehandling, Matematikk og Fysikk? ja, jeg tror at de fagene vil gi deg det beste vitnemålet i forhold til innsats. Endret 17. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Har i år 2MX, 2FY og 2KJ. Interessen for matte er lav som pokker, men fysikk og kjemi er artige fag For min del syntes jeg matte er et utrolig pes og jeg ser *virkelig* frem til jeg er ferdig med faget. Har tenkt å gå videre mot programmering, og der jeg har sjekket trenger jeg bare 2MX. Jeg tenkte samtidig som så at fysikk kunne komme godt med. Kjemi ble jeg anbefalt å ta av en annen lærer, og jeg må si at jeg ikke angrer. Til neste år har jeg tenkt å ha 3FY, 3EN og 3KJ. Tror dette vil passe meg mye bedre, men det gjenstår å se. Skal ikke ha matte, det er sikkert! Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Men vis jeg tar 2MZ på VK1 og 3MZ på VK2, teller de to til sammen som 2MX? Altså at jeg kommer inn på skoler som krever 2MX. Tror valgene mine blir slik da: - Fysikk 5t - Informasjonsbehandling 5t - Matematikk (2MZ) 3t Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Ta 2MZ og 3MZ, dette er forholdsvis lette fag samtidig som det gir noen ekstra poeng. 2Fy og 3Fy er også lette fag der man ikke får noen tunge prøver. Engelsk 5 t er greit VK1, men VK2-nivået er ganske mye vanskeligere om man man ikke er interessert i de store engelske verkene. Så hvis jeg var deg så ville jeg byttet vekk engelsken med MZ og tatt FY som tredje valg. Da får du fagene som krever minst arbeid for best ulig poengsum på vitnemålet. 5168009[/snapback] Haha, morsom du. Fysikk er garantert det vanskeligste faget man har på vgs idag. Dette gjelder i hovedsak 3FY, da det er på et helt annet nivå enn det 2FY er. Det samme svaret vil du få om du spør rådgiveren på skolen din. Velger man 3FY, er man enten stokk dum, eller så elsker man å jobbe med skolearbeid/Einstein. Jeg ville rådet deg til å ta 2MZ og 3MZ samt engelsk og rettslære. Rettslære er lett, man får null og ingenting i lekser, og leser man godt gjennom kapittelet dagen før prøve, er man garantert en god karakter. Engelsken er grei første året, men blir merkbart mye vanskeligere året etter. Lykke til. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Det er da mye lettere å få 5 i 3Fy enn 3Eng. Rettslære er et lett fag som du sier, men det er en fordel å få realfagspoeng Lenke til kommentar
simes Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Velger man 3FY, er man enten stokk dum, eller så elsker man å jobbe med skolearbeid/Einstein. 5175275[/snapback] Ah ahaha hahahaha. Velg noe du interesserer deg for og drit fullt f.. i hva som krever mest arbeid. Lenke til kommentar
Slettetavmeg Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Det er da mye lettere å få 5 i 3Fy enn 3Eng. Rettslære er et lett fag som du sier, men det er en fordel å få realfagspoeng 5176111[/snapback] Må si meg uenig i dette. 3Eng er i mine øyne ikke mye værre enn 2Eng, og det er heller ikke bare gamle verk. Litt Shakespear og sånt må man jo gjennom, men det er jo helt okå sånn jeg ser det, og litt avansert engelsk vil man ha nytte av når man begynner å studere. Fysikk er derimot vanskelig til beinet. Men det varierer jo mellom folk hva man skjønner lett og ikke. Edit: Leif Endret 7. januar 2012 av Slettetavmeg Lenke til kommentar
hdanielsen64 Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Ett råd: Velg fag som motiverer deg! Selv valgte jeg 2MX, for å få realfagspoeng osv... Jeg sitter nå og angrer som et helvete, ikke bare får jeg 4 i det, men jeg jobber også utrolig mye! Det demotiverer meg og:( Hadde jeg valgt igjen, skulle jeg tatt et fag som jeg kunne fått god karakter i, og som jeg likte... bare "følg hjertet ditt" Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Selv hadde jeg 2SØ, 3SØ, 2FY, 2INA, 2MX og 3MX. Hvis du har planer om å bruke matte i vidre utdanning (som jeg som går ingeniør nå) eller ikke vil ha matte siste året (noe som må være ufattelig digg:P) så velger du 2MX, hvis ikke velger du 2MZ og 3MZ som er forholdsvis enkelt hvis du takler 1MX bra (dvs ikke sliter med å få 5). Selv valgte jeg 2MX fordi jeg fikk en 6'er i 1MX uten å løfte en finger og fordi det er greit å ha, så fant jeg ut at jeg ville bli ingeniør og tok derfor 3MX i samma slengen. Hvis du interesserer deg i samfunnsøkonomi anbefaler jeg deg å ta 2SØ og 3SØ, dette er etter min mening skolens desisdert mest interessante fag! Engelsk kan jeg ikke si noe om da jeg suger i språk, men fysikken er grei nok. Havna på en 5'er uten å gjøre stort, men jeg tok ikke sjansen på 3FY. 2INA eller Brukersystemer (IT) er et vanvittig enkelt fag. Hvis du er ute etter 5 timer i uka der du kan slappe av og ikke gjøre noesomhelst er dette faget for deg. Det kan være litt kjedelig i lengden siden du bare lærer basic frontpage og kanskje litt mer grundig access. Selv fikk jeg en 6'er uten å gjøre noe. Husker en episode: læreren kom bort til meg "nå har ikke jeg sett deg jobbe på mange uker!", så jobba jeg i to timer, "oi, så langt du har kommet". 3INA er etter det jeg har hørt dritkjedelig, bare database hele veien i Access som ingen bruker.. Uansett så burde du velge en balanse mellom hva du trenger for å studere videre og fag som er lette Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Tusen takk for bra info norpheus. De fagene som jeg hadde tenkt å velge går ikke i sammen (2MZ, 2ITA og 2FY). Alle skulle selfølgelig være i samme time Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal velge, men har tenkt litt på Rekneskap (2RSK), IT (2ITA) og Matte (2MX). På VK2 vil jeg da ta Regneskap (3RSK), IT (3ITA) og ikke matte, men kanskje engelsk 3t. Er det noen som har hatt rekneskap før som kan si noe om det? Jeg kan jo velge mediekunnskap eller marknadsføring isteden for rekneskap På skolen vår kan vi ikke velge samfunnsøkonomi Er det noen som kan anbefale noen andre fag? Legger ved et bilde av ulike fag og kombinasjoner som går i lag. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 engelsk 3 timers tok jeg som privatist. det er fryklig letteid. leste i 2 dager (som man får fri fra skolen) og fikk 3 på skriftlig og 6 på muntlig så hvis du trenger å fylle på med timer er det absolutt å ambefale. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 engelsk 3 timers tok jeg som privatist. det er fryklig letteid. leste i 2 dager (som man får fri fra skolen) og fikk 3 på skriftlig og 6 på muntlig så hvis du trenger å fylle på med timer er det absolutt å ambefale. 5534597[/snapback] Hvordan virker det å ta det som privatist? Går du der etter skolen, eller er dette i skoletiden som vanlige timer? Teller disse timene på den totale mengden skoletimer i uken? Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 engelsk 3 timers tok jeg som privatist. det er fryklig letteid. leste i 2 dager (som man får fri fra skolen) og fikk 3 på skriftlig og 6 på muntlig så hvis du trenger å fylle på med timer er det absolutt å ambefale. 5534597[/snapback] Hvordan virker det å ta det som privatist? Går du der etter skolen, eller er dette i skoletiden som vanlige timer? Teller disse timene på den totale mengden skoletimer i uken? 5536309[/snapback] Ingen som kan forklare hvordan det er å ta et fag som privatist? Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Som privatist tror jeg at du kjøper noen godkjente fagbøker som du selv må studere, også melder du deg på eksamen på den nærmeste VGS. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 engelsk 3 timers tok jeg som privatist. det er fryklig letteid. leste i 2 dager (som man får fri fra skolen) og fikk 3 på skriftlig og 6 på muntlig så hvis du trenger å fylle på med timer er det absolutt å ambefale. 5534597[/snapback] Hvordan virker det å ta det som privatist? Går du der etter skolen, eller er dette i skoletiden som vanlige timer? Teller disse timene på den totale mengden skoletimer i uken? 5536309[/snapback] hvis du tar noe som privatist har du ikke noe krav på undevisning, du må lese faget på egenhånd. karaktersettes ved en skriftlig eksamen (+ muntlig i språkfag). du velger selv om du vill legge faget till vitnemålet eller ikke, hvis du gjør det teller karakteren in blant de andre karakterene dine og du får godkjent timeantallet til faget. du kan ta fag som privatist enten i stede for å ha de på skolen, eller etter du er ferdig men vill prøve å forbedre karakteren din. hvis du gjør det siste, blir den gamle karakteren i faget byttet ut med den du får på eksamen (men bare hvis du vill) her er en siden til privatistkontoret i oslo, den ineholder mye nyttig informasjon Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Først vil jeg bare si at den planen du må velge fra er jo bare trist. Du kan f.eks ikke velge IT+2MZ eller IT+FY. Jeg syntes absolutt du bør ta matte (2MX) og muligens fysikk (2FY). Engelsk (2EN) kan vel passe bra som det siste faget. 2MX kan være tungt dersom du har problemer med 1MX, men det er mange linjer i videre utdanning som krever 2MX, og du har muligheter for å velge 3MX trejde året som åpner enda flere dører. 2FY er et simpelt fag som jeg også syntes var veldig kjekt. Mye "praktisk" fysikk som kan være veldig spennende. 3FY er mer krevende, men fortsatt en del lettere enn 3MX og 3KJ, men det kan du velge bort tredje året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå