Gå til innhold

Pagefil på egen partisjon, er det alltid lurt?


pcp160

Anbefalte innlegg

En liten ting jeg stusser litt over med DiskMon fra samme sted er at all aktivitet tilsynelatende er "Write". Er ikke det litt rart, ville trodd det skulle være en del "Read" når jeg feks åpner en mappe?

Gitt at mappen tidligere er åpnet, vil mappeinformasjon ligge i diskcache, og ingen lesing fra disk vil foregå når du åpner mappen. Men, du vil få en skriving siden "Last Accessed Time" skal skrives for mappen. Denne funksjonaliteten kan dog slås av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
O&O får også skryt, men jeg fikk inntrykk av at den trenger evig lang tid for å defragmentere.

5184275[/snapback]

 

Måtte bare kommentere dette, siden jeg selv bruker O&O Defrag, og vet at du tar helt feil. O&O fungerer slik at man kan velge mellom flere typer defragmentering; NAME (Som organiserer filene etter navn), ACCESS (som organiserer etter sist gang filen ble skrvet til/lest fra), samt tre andre typer. Velger man en av disse metodene som jeg har nevnt kan defragmenteringen ta noe tid (men neppe mer enn 20 min.). Men slik grundig defragmentering behøver man bare gjøre en gang, f. eks rett etter at Win er installert. For senere "vedlikeholdsdefragmentering" *puh.. langt ord... :roll: * kan man bruke SPACE - den raskeste metoden, som gjør jobben unna på rundt 5-6-7-8 min, alt etter hvor lenge siden man gjorde det sist. En annen mulighet i v8 av O&O, er at den har en "set-and-forget"-innstilling. Man bare skrur på denne, så vil O&O overvåke diskene dine i bakgrunnen, og - uten at du merker det - defragmentere når det er nødvendig. Uten at bruker trenger å gjøre noe som helst. Så som dere skjønner; O&O Defrag anbefales varmt herfra :)

Lenke til kommentar

Ja her var det nye og spennende svar, skal prøve ut O&O Defrag og Contig også, bare for å gjøre meg opp en mening. Jeg har satt Page defrag fra Sysinternals til å kjøre automatisk, og den syns jeg virker veldig raskt og greit.

Men jeg testet jo som nevnt en trial versjon av PerfectDisk, og det er mulig jeg har oversett noe innstillinger eller noe, men den brukte altså over en time på min 74GB disk (Raptor 60% full) så opplevde den i grunn ikke som raskere en XP orginal...

 

Jeg ble litt nyskjerrig på det du sier roac, at den småskrivingen kan disables, altså "Last Accessed Time". Er det noe jeg kan gjøre i Windows?

Fikk lyst å prøve mest i utprøvingsøyemed bare, siden jeg påden disken jeg primært snakker om her, en WD Raptor hører hver miste ting den foretar seg, og jeg har lurt litt på hva det egentlig er den driver å skriver hele tiden.

 

Nå har jeg forøvrig fått satt inn en ny disk i denne "stuepc'n" min, så da får jeg i alle fall lagt pagefilen på en egen disk, det samme med tv opptak, og tempfiler. Så får vi se om behovet blir mindre for defragmentering også etterhvert.

Slik det har vært til nå, med alt på en liten disk har det i alle fall blitt mer fragmentering enn jeg noen gang har sett før. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke analysen, men det er fryktelig mye rødt, og det bare halvannen uke etter siste defrag. Ser at det værste ser ut til og være All users/dokumenter/video -altså der mine tv opptak havner.

Fragmentering på volumet:

fragmentering totalt= 25%

fragmentering av filer=49%

 

Vel takk for all svar folkens :)

Lenke til kommentar

Det røde på perfectdisk betyr bare at det er nylig endrede filer. Fragmenterte filer har en tjukkere hvit ramme rundt hvert felt.

 

Det er ikke så rart at den første defragmenteringen din tok relativt lang tid. En ting er at den er mye grundigere enn den innebygde, en annen er det at du sannsynligvis tok "Smart Placement", og da stabler den om på alle filene etter hvor ofte de endres.

 

Jeg har ikke anelse om hvilket opptaksprogram du bruker, men det bør være mulighet til å endre skrivebuffer. Da vil den skrive til disk i bolker på f.eks. 2MB, og du ender opp med vesentlig færre fragmenter.

 

Du skal ikke trenge å kjøre pagefile defrag mer enn én gang så lenge du har satt fast størrelse på fila.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...