Christian86 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Artikkel er det mishandling/feilaktig å ta fra ungdommen mobiltelefonen og internett? Det anføres med at dette er elementer som ungdom i sterk grad er avhengig av. Slik at et eventuelt tap etterlater dem utenfor det sosiale og i arbeidsmarkedet. noen tanker? Endret 17. november 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Syntes det er høyst unødvendig å kalle slik "barnemishandling". Man utvanner et begrep som omhandler noe særdeles ulovlig. Om jeg nekter min sønn å chatte på MSN fordi han kun chatter med mennesker som jeg som forelder mener han ikke skal ha kontakt med, så bedriver jeg i aller høyeste grad ikke barnemishandling. Det blir som å hevde at man driver barnemishandling fordi man nekter barnet sitt å omgås en som bedriver narkolanging. Men selvfølgleig, det bør være gode grunner til å iverksette slike "tiltak" overfor barnet sitt. Men samtidig bør det være ganske gode grunner til at man gir ungen sin en mobiltelefon. Mobiltelefon er ingen absolutt nødvendighet og er ikke akkurat billig. Således bør det være et gode som man må ha gjort seg fortjent til. Og således et gode man kan frata ungen om nødvendig. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Nå var ikke den artikkelen mye annet enn en ubegrunnet påstand fra en "EU-ekspert". Men, nei, jeg syns egentlig ikke det kan sidestilles eller sammenlignes med barnemishandling. Å nekte noen MSN/mobil blir det samme som husarrest (før alle barn hadde PC, TV, Playstation, internett og mobiltelefon på rommet). Det blir en straff, og barnet får telefonen/internett-tilgangen tilbake etterhvert.. forhåpentligvis en lærepenge rikere. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Tydeligvis ikke grenser for hva sosi-eksperter og -forståsegpåere klarer å lire av seg.. At noen gidder å ta dem så seriøst at de videreformidler idiotiet er like tragisk. Ikke noen overraskelse at det var ITavisen, dog. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Er det mishandling/feilaktig å ta fra ungdommen mobiltelefonen og internett? Det anføres med at dette er elementer som ungdom i sterk grad er avhengig av. Slik at et eventuelt tap etterlater dem utenfor det sosiale og i arbeidsmarkedet. 5166769[/snapback] Nå begynner ungdomstiden min å gå mot slutten, og selv jeg merker hvordan det er å være disse hjelpmidlene foruten. Venner av med ringer sjelden, vi møtes heller og avtalene skjer per SMS hvis man ikke er logget på MSN. MSN har gjort at nesten ingen sender epost lenger. Epost er omtrent blitt like antikvarisk som brev og postkort. Å ikke ha disse hjelpemidlene i dag vil i min spede ungdom tilsvare å ikke ha telefon. Man kan klare seg uten, men det er upraktisk når alle har det og forventer at du kan kontaktes via en. At så sterke ord som barnemishandling brukes er nok for å bli hørt. Om det er noe lurt er en annen diskusjon. Jeg synes allikevel forskeren har et poeng. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Direkte mishandling er det ikke. Det kan derimot få uheldige følger for barna. Det kommer egentlig litt ann på hvilket grunnlag man tar fra på. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Å kalle dette barnemishandling er å ta litt i syns eg. Klarte meg uten mobil og MSN når eg voks opp og eg har no klart meg bra:) Er enig med psilocybe at dette kan brukes som straff. Det er faktisk mulig å ha kontakt med folk uten pc og telefon. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Selvfølgelig er det OK for foreldre å ta fra en ungdom mobiltelefon eller bruk av MSN (Internett) hvis de mener det er rett! Foreldrene har ansvar for sine barn, og dette ansvaret omfatter også det faktum at de bør og skal følge med på hva poden driver på med. Grunnene til at foreldrene kan ta fra barna sine dette kan være så mangt, men det bør ikke brukes som en generell straff. Særlig i tilfeller som går ut på at barnet har missbrukt eller blir missbrukt med mobil/chat må ”straffes” med å ta bort disse tingene for en periode. Dette primært sett for å skåne barnet, ikke for å straffe det. Jeg vil ikke anbefale at barnet blir fratatt disse tingene fx. fordi de ikke tar oppvasken og lignende. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 Å kalle dette barnemishandling er å ta litt i syns eg. Klarte meg uten mobil og MSN når eg voks opp og eg har no klart meg bra:) Er enig med psilocybe at dette kan brukes som straff. Det er faktisk mulig å ha kontakt med folk uten pc og telefon. 5167859[/snapback] bare digresjon; internett/msn kom ikke før på sent 90-tallet, og trenden etablerte seg lik den trenden med mobil i japen etter millieniet. Mobil fantes ikke på den tid du var ung (ikke samme størrelse og brukelighet, så å si jeg klart meg bra uten når jeg vokste opp, er akkurat et argument i mine øyne. Det er snarere et argument de eldre bruker ovenfor de yngre fordi de ikke ser nytteverdien/trendene eller "behovet" i de nye teknologiene og dermed blir bremser. Foreldrene ville ikke ha adsl fordi de fryktet tiden på nettet. Tlf regningen for internett var ca 1200 kr per kvartal pluss minus. Jeg har dog adsl nå, men det var fordi jeg betalte etableringen selv Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Å kalle det barnemishandling må være det teiteste jeg har hørt. Husker enda når jeg fikk min første mobiltelefon på ungdomsskolen, dette var vel i samme tiden MSN ble populært også. Det var "kult" i rundt et år, så dabbet interesse av, og kontakten med venner ble ikke igjenom msn og mobil, men den virkelig verden. Husker selv på barneskolen at husarrest var en ofte brukt straff her i huset, og jeg vil heller ikke kalle det for barnemishandling. Om en ungdom på 14-15 år ikke klarer seg uten mobil eller data en uke, så lurer jeg nesten om hvor store skiller det er fra "min generasjon" til denne generasjonen.. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Har noen her i det hele tatt lest artikkelen? For det dette med barnemishandling et ord sitert fra EU-eksperten i et intervju. "Grenser mot barnemishandling" sa hun. DN skrev det, og IT avisen skrev "er barnemishandling". Videre er det flere her som snakker om å bli fratatt MSN og mobil som straff. Jeg ser ikke at det nevnes noe om straff i DN-artikkelen. Men folk tar tydligvis hjelpemidlene for gitt, så fraværet av dem, som normalsituasjon, er vel utenkelig da? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Ikke utenkelig nei. Om foreldre ikke tilbyr sine barn mobiltelefon eller MSN i vårt samfunn så er ikke det på nærheten til barnemishandling. Mobil og MSN kan man klare seg uten, såklart man kan føle seg "annenrangs" og det gjør kommunikasjon litt vanskeligere. Men jeg vil påstå at de ungdommene som ikke har slikt stort sett mangler dette pga foreldrene sine sin økonomi eller har vist en adferd som tilsier at de ikke fortjener det. Foreldre som ikke har mulighet til å tilby barna sine slikt har nok mer enn nok å streve med om de ikke skal blir moralisert av en "EU ekspert" som dårlige foreldre. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Ikke utenkelig nei. Om foreldre ikke tilbyr sine barn mobiltelefon eller MSN i vårt samfunn så er ikke det på nærheten til barnemishandling. 5170116[/snapback] ... gitt at resten av det sosiale nettveket kommuniserer via mobil, sier Europakommisjonens ekspert på holdninger til elektroniske medier Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Da er min far barnemishander, min 10 år gamle bror får ikke lov å bruke MSN eller andre chatte-program. Skal han snakke med folk kan han ringe eller gå dit selv. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Selvfølgelig er det OK for foreldre å ta fra en ungdom mobiltelefon eller bruk av MSN (Internett) hvis de mener det er rett! Foreldrene har ansvar for sine barn, og dette ansvaret omfatter også det faktum at de bør og skal følge med på hva poden driver på med. 5168723[/snapback] Det er helt feil og følge med på hva "poden" gjør til enhvertid. I fremtida monterer vel foreldrene gprs-chipp og kamera på ungen, så det vet hva som foregår, til enhvertid. "de bør og skal følge med på hva poden driver på med." så lekkert som du sa det. Endret 17. november 2005 av Bundy Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Da er min far barnemishander, min 10 år gamle bror får ikke lov å bruke MSN eller andre chatte-program. Skal han snakke med folk kan han ringe eller gå dit selv. 5170244[/snapback] Feil. Broren den er verken jente (eller er han det?) eller 14 år. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Da er min far barnemishander, min 10 år gamle bror får ikke lov å bruke MSN eller andre chatte-program. Skal han snakke med folk kan han ringe eller gå dit selv. 5170244[/snapback] Feil. Broren den er verken jente (eller er han det?) eller 14 år. 5170311[/snapback] EDIT: Nå skjønte jeg ingenting Endret 17. november 2005 av Bundy Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Oi, det fikk jeg ikke med meg. Beklager så mye. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Selvfølgelig er det OK for foreldre å ta fra en ungdom mobiltelefon eller bruk av MSN (Internett) hvis de mener det er rett! Foreldrene har ansvar for sine barn, og dette ansvaret omfatter også det faktum at de bør og skal følge med på hva poden driver på med. 5168723[/snapback] Det er helt feil og følge med på hva "poden" gjør til enhvertid. I fremtida monterer vel foreldrene gprs-chipp og kamera på ungen, så det vet hva som foregår, til enhvertid. "de bør og skal følge med på hva poden driver på med." så lekkert som du sa det. 5170276[/snapback] Nå sa jeg ikke "til enhvertid" som du så fint formulerte det.. Men foreldre bør ta del i barnets liv, og skåne barnet for unødvendige belastninger. Dette er foreldrenes annsvar! Og hvis de ikke gjør det, så er de i mine øyne dårlige foreldre. Man kan ikke skåne barnet mot alle verdens farer, men man må pokker gjøre det man kan. Det blir for j*vlig hver gang "Lise 14" avtaler å møter "Gunnar 15", som hun har chattet med en stund, og det viser seg at "Gunnar 15" i virkeligheten er "PedoPål 51"! Flere foreldre til tennåringsdøtre som jeg har pratet med har opplevd at "noen" har prøvd å melke deres datter for personlige opplysninger som tlf nr. o.l gjennom chattekanaler/programmer. Da er det viktig at de følger med hva som skjer. Nå kjenner jeg ikke deg, og vet ikke hvor gammel du er. Men jeg føler at du ikke er så gammel at du har blitt far Selv har jeg en unge, dog ganske liten (avatar ). Men jeg føler jeg har forandret meg litt etter han kom til verden. Jeg kjenner hele tiden et annsvar for å beskytte han, og jeg tror ikke denne følelsen kommer til å forsvinne selv når han en gang blir voksen. Tror nok du kommer til å forandre deg når det blir din tid til å få oppleve det! Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jeg tror faktisk det er nærmest obligatorisk / viktigere å sette seg inn i dette som foreldre selv og faktisk lære barna hvordan de skal bruke nettet, chatting, mobil på en ansvarlig måte, hva de må passe seg for, hvorfor, og også forklare hvorfor de pga. alder kan ha vanskelig å forstå logikken i enkelte ting de nettopp må passe seg for (som f.eks å snakke med pedofile.). Jeg ser liten grunn til at en forelder som setter seg litt inn i å bruke litt tid på nett SAMMEN med barnet, lære dem disse grensene, at det ikke da kan vise seg å bli veldig produktivt, og de værste feilene de gjør, noe barn alltid gjør, er feil de ikke kommer til å dø av, men lære av. Alle barn/ungdom SKAL gjøre feil fra tid til annen. Når sønnen/dattera mi blir rundt 11-12, skal jeg dra han/hun med inn på et forum som dette, f.eks politikk & religion, og fortelle han/hun: "Her er tilleggs-"pensumet" ditt, her møter du alt fra gærninger, ekstremister, rasister, logiske, smarte, dumme, paranoide, kjedelige, beskjedne osv. mennesker som ytrer alle mulige slags meninger om vår verden i dag og historien bak det, prøv å ta mye med en klype salt, men finn en rød tråd gjennom det hele og det vil hjelpe deg å bli mere belært / belyst om verden rundt deg på en måte en lærebok aldri vil kunne gi deg. Mens du er her, øv deg på å utrykke deg selv også på i en måtelig form, uten å fornærme andre, du får 1 time hver dag på dette forumet, ikke mer, og hvis du lurer på hvorfor du bare får 1 time, lag en tråd om det og spør de andre her hva de synes om at du bare får 1 time og hvorfor de er for/mot det, så vil du ganske fort forstå det selv også, lær deg å tenk og finne ut av ting på egenhånd, lykke til." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå