KingAFW Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Hei Jeg sliter litt med datamaskinen min for tiden. I den senere tid har den begynt å henge seg opp (lyden hakker og skjermen fryser) når jeg spiller Unreal Tournament og tilsvarende 3D-spill. Hvis den har stått på en god stund kan den også henge seg opp i Winamp og andre programmer også. Jeg sjekket temperaturen i biosen (maskina var helt kald når jeg skrudde den på) og så at cpu-temperaturen lå på 66 grader når maskinen var "idle". Jeg har en AMD Athlon 1200 megahertz prosessor. Er det dette/kan det være dette som er grunnen til at alt henger seg, og eventuelt hva kan jeg gjøre for å få kjølt ned systemet. Kjøpte for bare et par måneder siden ny prosessorvifte men jeg aner ikke noe om kvalitet og forskjeller på disse. Takker for alle svar :smile: -KingAFW Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Det var vel en ganske høy idle temp ja, og sikkert en god del høyere under load. Og dette kan være årsaken ja. Skjer det samme hvis du har kabinettet av? Tempen synker vanligvis litt da og da vet du om det er det som er problemet. - Ellers kan et par kabinettvifter hjelpe en god del hvis du ikke har det fra før. Hjelper lite med verdens beste cpu-kjøler hvis luften i kabinettet ikke skiftes ut... - Kjøler/kjølepasta montert riktig? En fin guide: http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html - Hvilken cpu kjøler har du? Finnes utallige varianter og det er store forskjeller. Se litt i overklokking.no sitt forum, under kjølere. Mange tips der. - Og alle drivere etc. oppdatert osv....det vanlige bla bla bla... Lenke til kommentar
NaXiC Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 ehh... Athloner er jo bygd for å tåle temp ihvertfall opp til 70 grader da... Men det spørs jo hvor varmt det blir under load. har du ikke noe annet tempratur overvåkings program enn det i bios slik at du kan sjekke temp'en etter en halvtimes spilling eller noe da. Hvis ikke den er mye over 70, så tror jeg ikke det er tempen! jaja... lykke til vaffal :smile: Lenke til kommentar
Redfist Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Jeg vil si det er ganske stor sjangs for at det er varmen. det kan umulig være bra for prosessoren og ha en varme på over 60 varmegrader!!! Men det kan jo også være harddisken som er litt gåen, lager harddisken lyder idet du skrur påav maskunen?? En athlon skal tåle 70c men det er ikke dermed sagt at den skal klare å gå knirkefritt i så høye temperaturer! Ja, og du må så apsolutt ha kabinetts vifter, da får du ned temperaturen rundt 10c. Håper du får det til! Med vennelig hilsen Redfist... Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Han har idle temp på 66 grader, og maskinen fryser en god stund ut i spilling, altså tempen under load er nok da en god del høyere. Kanskje opp mot 80 eller over? Sannsynligheten for at det er varmen som gjør maskinen ustabil er stor spør du meg. Spesielt hvis maskinen ikke henger seg ellers... En kjapp enkel test om det er høy temp som ødelegger er å ta av kabinettet og sett en fet bordvifte til å blåse på godsakene :smile: Burde senke tempen nok til å se om maskinen er stabil i spill osv. Lenke til kommentar
KingAFW Skrevet 30. august 2002 Forfatter Del Skrevet 30. august 2002 Takk for alle svar :smile: Harddiskene mine er helt nye begge to og de lager ikke spesielt mye ukvemslyder eller slike ting. Skal prøve litt i dag. Må gå til innkjøp av goop å prøve det. Har ikke noen bordvifte så det blir et dyrt prosjekt å skulle prøve det. Vanvittig irriterende. Jeg tenkte jeg skulle prøve å skifte 3d-kortet. Det kan vel kanskje være vifta eller noe på det som ikke funker også. Får dille litt med det å håpe på det beste :smile: Takk igjen -KingAFW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå