Håvard Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hallo. Vi har starta med et prosjekt på skolen, der vi simulerer oppkjøp av hus, og alt som følger med.. Vi på gruppa mi, fant ut at vi skulle ha et litt anderledes prosjekt en de andre, så vi kjøpte bondegård i stede for hus. Den bondegården er tilrettelagt for sau og grisehold, og vi tengte å satse på sauer.. Problemet er bare at vi må vite hvordan man kjøper sauer/lam, hvor man kjøper, og ca pris, slik at vi kan sette det inn i budsjetet. Håper dere skjønner hva jeg mener.. Er ikke så veldig inn i sauehold, så hvis man trenger noen spessielle maskiner elns, så hadde det vært kjekt å få vite det å.. Takker for svar Lenke til kommentar
qdos Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Går ut fra at dere etterhvert vil komme til å trenge en klippemaskin. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Går ut fra at dere etterhvert vil komme til å trenge en klippemaskin. 5177859[/snapback] Hmm.. jepp Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 *Bump* Er det noen som har en ca pris på en 100 sauer?.. Trenger bare en liksom pris så jeg får lakt det inn i budsjettet vårt.. Har også på følelsen at det ikke bare er å si en pris på sauer? I så fall, så må dere bare rope ut!.. For jeg vil ikke gjøre noe feil sånn sett.. Har fått lakt inn litt utstyr i budsjettet nå.. så mangler bare de sauene.. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 *bump* Trenger sårt hjelp her.. Prosjektet skal snart leveres.. Også vil læreren min at vi skal ha årslønn på jobbene til alle i gruppa.. Så noen ideer om hva jeg kan sette som årslønn på en sauebonde? Vet det varierer.. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Det varierer vel veldig i forhold til hvor mange sauer bonden har, og om bonden har ansatte eller gjør all jobb selv. Det blir som å spørre om hva en bedriftseier tjener i året. Bønder har også mye avskriving av moms på investering, og kan også tjene inn på andre ting som å dyrke egne grønnsaker, slakte, melke i stedet for å kjøpe i butikk. Tror ikke en bonde selv kunne ha gitt noe eksakt svar på det du spør om. Du burde vel kunne forvente litt hjelp av lærern din også? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Det varierer vel veldig i forhold til hvor mange sauer bonden har, og om bonden har ansatte eller gjør all jobb selv. Det blir som å spørre om hva en bedriftseier tjener i året. Bønder har også mye avskriving av moms på investering, og kan også tjene inn på andre ting som å dyrke egne grønnsaker, slakte, melke i stedet for å kjøpe i butikk. Tror ikke en bonde selv kunne ha gitt noe eksakt svar på det du spør om. Du burde vel kunne forvente litt hjelp av lærern din også? 5270168[/snapback] Prøver å få hjelp av læreren ja.. Men var en antydning jeg var ute etter.. Om det er 100000kr/året eller 800000kr/året... Lenke til kommentar
qdos Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det er ikke for å være vanskelig, og jeg kunne sikkert bare sagt et tall, men det blir uansett feil. Det går ikke an å regne årsinntekt for en bonde på samme måte som en hvilken som helst annen arbeidstaker. For en bonde går pengene tilbake inn i driften av gården, og til dyrefor, driftsbygninger osv. En bonde legger ikke opp driften etter kalenderår, men etter sesong. En bonde vil alltid ha mange verdier utestående, som i dyr, utstyr, for, hus osv. Disse verdiene må selges for at det skal kunne kalles inntekt, men en bonde som selger alle disse tingene er ikke lenger en bonde, og da blir heller ikke inntekten representativ for en bonde. Inntekten kommer allikevel mest an på hvor mange dyr bonden har. Er det en sau, 10 eller 100? Ettersom de aller fleste bønder ikke sulter i hjel, bør du vurdere hvor stor inntekt som trengs for å overleve i dette landet. Noen bønder tjener nok 100000, og andre tjener 800000. Det finnes sløsebønder, og det finner gjerrige bønder. Det blir som å spørre hva en bedriftseier tjener. Eieren av Thon-gruppen tjener mer enn eieren av Alta fisk og video, men begge er bedriftseiere. Det er også forskjell på bønder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå