Gå til innhold

USB kamera i dusjen, praktisk lengde på kabel

Anbefalte innlegg

Ja den overskriften lokket nok mange. MEN NEI: Det er ikke dusjen jeg har å bruke den til :lol:

Det jeg har tenkt å lage derimot (gammel ide) er et vanntett inspeksjonskamera via USB. (Sliter med tette avløpsrør til tider og mange rare hulrom i huset). Så tanken var å legge et lite USB videokamera i et plexiglassrør (muligens med vidvinkel-adapter i front) sammen med en minimaglite og gjøre dette vanntett. Vi har noe stiv kabel her på jobb som jeg tenkte kunne benyttes som USB kabel og trekke/skyvemekanisme. Må følgelig mekke USB kontaktene selv. Da er jo spørsmålet: Noen som har erfaring med å mekke USB kabel (1.0/1.1) selv ? USB kabelen (twisted & skjermet) burde kunne klare de 5 meter som er maks. Har liggende noen MIL-SPEC vanntette koblinger som skulle kunne duge i kameraenden.

Nøkkelord her er forøvrig pris. Derfor satser jeg på USB i stedet for firewire/ethernet-kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Hehe. Jeg ser for meg at første ganga du dytter den saken nedi blir den sittende fast i et eller annet gugg, også må du ringe rørlegger for å komme og redde deg.

Clue'et er å stoppe FØR en kommer til gugget eller alt for intrikate bend. Selvfølgelig må casingen lages uten skarpe kanter i bakkant slik at den er lett å få i retur.

Men jeg søkte etter WEB-kamera etter jeg skrev dette innlegget i håp om å finne det WEB-kameraet jeg så for en tid tilbake: Så ut som en tykk penn (eller minimaglite) med linse i kortenden. Noen som husker denne ? Eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-29 11:44, Dan Hansen skrev:

:lol:
Synes jeg ser topic'en;
:lol:

HJELP!!!!! Webkameraet mitt sitter fast i dass!!!

PS: Kan du legge bildene ut på nett?

..legge ut bilde av WEB kameraet i dass ? Med eller uten flush.

NEI: Nå tar dette av! Back to topic, please.

Er det ingen som kan svare på praktiske spørsmål om hjemmesnekret USB kabel ?

Lenke til kommentar

Ok, seriøst, bruk gardinvaier - sånn hvit du henger gardiner på - den koster bare noen kroner pr. meter og denne teiper du bare fast på USB-kabelen.

Bruker selv denne vaieren når vi strekker nettverk og telekabler. Funker kjempefint på avstander opp mot 25-30 meter.

(og jeg vil fortsatt gjerne ha bilder på nettet)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-29 11:56, Dan Hansen skrev:

Ok, seriøst, bruk gardinvaier - sånn hvit du henger gardiner på - den koster bare noen kroner pr. meter og denne teiper du bare fast på USB-kabelen.

Bruker selv denne vaieren når vi strekker nettverk og telekabler. Funker kjempefint på avstander opp mot 25-30 meter.

(og jeg vil fortsatt gjerne ha bilder på nettet)

Jada, jada: Du skal få bilder dersom jeg klarer å realisere dette.

Men kabel har jeg tenkt ut: Har liggende en 6 meter bit det vi kaller 'panzer'-kabel på jobben. Med 2x skjerming (en for fysisk beskyttelse ytterst og en for støyskjerming lenger inne), tykt gummiert (er ca 12 mm i diameter) og har 4x twistet pair innvendig. Har også liggende en fiberoptisk med 2x par av samme type, men da blir det så styggdyrt med utstyr i begge ender. Disse kablene er i seg selv så stive at jeg ikke trenger ekstra trekkekabel. Men ellers er ideen god med gardintråd. Verd å ta med seg. Da slipper en muligens å mekke USB kabel selv.

Lenke til kommentar

Kan ikke la være å komme med forslag jeg heller.

Hvorfor ikke kjøre denne varianten, og "Dive" røret selv. Her sitter kameraet i brilleinnfatningen.

Foresten en artig sak, hvis man skal jobbe litt i all stillhet med opptak.

glasses2.jpg

Edtit: Glemte linken til siden.

http://www.optexint.com/sales/minicams/glasscam.htm

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-08-29 23:12 ]

Lenke til kommentar

Jeg har selv et kamera utendørs, det står 30 meter unna oppe på taket. Er et vanlig sort/hvitt kamera som gir signal ut via composite og inn på tv tuneren min.. det er den enkle løsningen. Har forresten 2 motorer på det så jeg kan styre den i X og Y plan nede fra rommet =)

Du får kjøpt forsterkere som gjør at du kan bruke USB produkter opp til flere hundre meter, sjekk ut

http://www.leteng.no/

Lenke til kommentar

Til innfatning kunne du jo enkelt og greit få tak i en stump pleksiglassrør og et par plater til fronten, og få skjært til en kon bit til bakstykket. Det kan du jo enetlig ordne selv. Om du da limer/silikonere sammen disse bitene på riktig måte, burde dette kameraet klare dybder på flere titalls meter, glatt. forutsatt at pleksi'n er tykk nok, og koblingene/kontaktene tåler det.

Lord Thaniel

-----------------------

Nightwish rocker villt!!!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-30 20:40, Hondaen skrev:

Jeg har selv et kamera utendørs, det står 30 meter unna oppe på taket. Er et vanlig sort/hvitt kamera som gir signal ut via composite og inn på tv tuneren min.. det er den enkle løsningen. Har forresten 2 motorer på det så jeg kan styre den i X og Y plan nede fra rommet =)

Hmmmm.. Høres ut som en sak for datatilsynet dette her!

Du har vel ikke fått lov til å sette opp dette kameraet tenker jeg!

Lenke til kommentar

Lys er da den enkleste sak av verden. Om kameraet puttes inni et pleksiglass rør, så er det da bare å bruke noen ekstra kraftige lysdioder. Det er kommet noen sinnsvakt kraftige, hvite på markedet i det siste. Eller rett og slett en halogenpære eller to. Det største problemet blir nok med fokusen, siden det blir så nært.

Lord Thaniel

-------------------------

Silence, the skill forgotten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...