AVF_Kokken Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Ja den overskriften lokket nok mange. MEN NEI: Det er ikke dusjen jeg har å bruke den til Det jeg har tenkt å lage derimot (gammel ide) er et vanntett inspeksjonskamera via USB. (Sliter med tette avløpsrør til tider og mange rare hulrom i huset). Så tanken var å legge et lite USB videokamera i et plexiglassrør (muligens med vidvinkel-adapter i front) sammen med en minimaglite og gjøre dette vanntett. Vi har noe stiv kabel her på jobb som jeg tenkte kunne benyttes som USB kabel og trekke/skyvemekanisme. Må følgelig mekke USB kontaktene selv. Da er jo spørsmålet: Noen som har erfaring med å mekke USB kabel (1.0/1.1) selv ? USB kabelen (twisted & skjermet) burde kunne klare de 5 meter som er maks. Har liggende noen MIL-SPEC vanntette koblinger som skulle kunne duge i kameraenden. Nøkkelord her er forøvrig pris. Derfor satser jeg på USB i stedet for firewire/ethernet-kamera. Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 11:07, Dan Hansen skrev:Hehe, rektoskopi Rungende latter.... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Hmm. Du får gjøre som de proffe gutta og bruke fiberoptikk :wink: Hehe. Jeg ser for meg at første ganga du dytter den saken nedi blir den sittende fast i et eller annet gugg, også må du ringe rørlegger for å komme og redde deg. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Hvis du vil ta den helt ut: http://www.supercircuits.com/STORE/prodinf...item=7&mitem=10 Modde litt på den, så blir det bra. Dyrt, men bra... _________________ Athlon 1000 @ 1155 Asus A7V-E 256 MB TwinMos PC166 @ 146 2-2-2 Radeon 8500LE @ 252/252 3D-Mark 2001: 6792 Blått Sjeftekk Drage kjempetårn [ Denne Melding var redigert av: Ar`Kritz på 2002-08-29 11:43 ] Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Hehe. Jeg ser for meg at første ganga du dytter den saken nedi blir den sittende fast i et eller annet gugg, også må du ringe rørlegger for å komme og redde deg. Clue'et er å stoppe FØR en kommer til gugget eller alt for intrikate bend. Selvfølgelig må casingen lages uten skarpe kanter i bakkant slik at den er lett å få i retur. Men jeg søkte etter WEB-kamera etter jeg skrev dette innlegget i håp om å finne det WEB-kameraet jeg så for en tid tilbake: Så ut som en tykk penn (eller minimaglite) med linse i kortenden. Noen som husker denne ? Eller noe tilsvarende. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Synes jeg ser topic'en; HJELP!!!!! Webkameraet mitt sitter fast i dass!!! PS: Kan du legge bildene ut på nett? Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 11:44, Dan Hansen skrev: Synes jeg ser topic'en; HJELP!!!!! Webkameraet mitt sitter fast i dass!!!PS: Kan du legge bildene ut på nett? ..legge ut bilde av WEB kameraet i dass ? Med eller uten flush. NEI: Nå tar dette av! Back to topic, please. Er det ingen som kan svare på praktiske spørsmål om hjemmesnekret USB kabel ? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Ok, seriøst, bruk gardinvaier - sånn hvit du henger gardiner på - den koster bare noen kroner pr. meter og denne teiper du bare fast på USB-kabelen. Bruker selv denne vaieren når vi strekker nettverk og telekabler. Funker kjempefint på avstander opp mot 25-30 meter. (og jeg vil fortsatt gjerne ha bilder på nettet) Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 11:56, Dan Hansen skrev:Ok, seriøst, bruk gardinvaier - sånn hvit du henger gardiner på - den koster bare noen kroner pr. meter og denne teiper du bare fast på USB-kabelen.Bruker selv denne vaieren når vi strekker nettverk og telekabler. Funker kjempefint på avstander opp mot 25-30 meter.(og jeg vil fortsatt gjerne ha bilder på nettet) Jada, jada: Du skal få bilder dersom jeg klarer å realisere dette. Men kabel har jeg tenkt ut: Har liggende en 6 meter bit det vi kaller 'panzer'-kabel på jobben. Med 2x skjerming (en for fysisk beskyttelse ytterst og en for støyskjerming lenger inne), tykt gummiert (er ca 12 mm i diameter) og har 4x twistet pair innvendig. Har også liggende en fiberoptisk med 2x par av samme type, men da blir det så styggdyrt med utstyr i begge ender. Disse kablene er i seg selv så stive at jeg ikke trenger ekstra trekkekabel. Men ellers er ideen god med gardintråd. Verd å ta med seg. Da slipper en muligens å mekke USB kabel selv. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Kan ikke la være å komme med forslag jeg heller. Hvorfor ikke kjøre denne varianten, og "Dive" røret selv. Her sitter kameraet i brilleinnfatningen. Foresten en artig sak, hvis man skal jobbe litt i all stillhet med opptak. Edtit: Glemte linken til siden. http://www.optexint.com/sales/minicams/glasscam.htm [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-08-29 23:12 ] Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Hvordan går det med denne? Får vi noe dritt snart? :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Jeg har selv et kamera utendørs, det står 30 meter unna oppe på taket. Er et vanlig sort/hvitt kamera som gir signal ut via composite og inn på tv tuneren min.. det er den enkle løsningen. Har forresten 2 motorer på det så jeg kan styre den i X og Y plan nede fra rommet =) Du får kjøpt forsterkere som gjør at du kan bruke USB produkter opp til flere hundre meter, sjekk ut http://www.leteng.no/ Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Til innfatning kunne du jo enkelt og greit få tak i en stump pleksiglassrør og et par plater til fronten, og få skjært til en kon bit til bakstykket. Det kan du jo enetlig ordne selv. Om du da limer/silikonere sammen disse bitene på riktig måte, burde dette kameraet klare dybder på flere titalls meter, glatt. forutsatt at pleksi'n er tykk nok, og koblingene/kontaktene tåler det. Lord Thaniel ----------------------- Nightwish rocker villt!!!! Lenke til kommentar
Shithead Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Quote: Den 2002-08-30 20:40, Hondaen skrev:Jeg har selv et kamera utendørs, det står 30 meter unna oppe på taket. Er et vanlig sort/hvitt kamera som gir signal ut via composite og inn på tv tuneren min.. det er den enkle løsningen. Har forresten 2 motorer på det så jeg kan styre den i X og Y plan nede fra rommet =) Hmmmm.. Høres ut som en sak for datatilsynet dette her! Du har vel ikke fått lov til å sette opp dette kameraet tenker jeg! Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Treger ikke et web-kamera sinnsykt med lys? hvordan har du tenkt å fikse det inni disse "rare hulrommene" og avløpsrørene dine? Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Lys er da den enkleste sak av verden. Om kameraet puttes inni et pleksiglass rør, så er det da bare å bruke noen ekstra kraftige lysdioder. Det er kommet noen sinnsvakt kraftige, hvite på markedet i det siste. Eller rett og slett en halogenpære eller to. Det største problemet blir nok med fokusen, siden det blir så nært. Lord Thaniel ------------------------- Silence, the skill forgotten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå