Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor utsetter ADSL 2+...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tjah 9mbit istedenfor 4, en dobling av nedhastigheten, lurer bare på når de skal får somle seg til å få "3i1" abbonemang, med TV-Telefon og internett i en ledning, gleder meg til det kommer jeg..!

5166692[/snapback]

 

Så får vi se hvor bra trippleplay blir på en så presset teknologi som ADSL, tror neppe Lyse med venner ligger søvnløse.

Lenke til kommentar
Så får vi se hvor bra trippleplay blir på en så presset teknologi som ADSL, tror neppe Lyse med venner ligger søvnløse.

5166697[/snapback]

 

Så lenge de drifter sentralene selv så BURDE det være en mulighet for at det skal gå greit. (De har sikkert grei hastighet innad i eget nett) Men, jeg er som vanlig, noe tvilsom til "ny" teknologi, har ikke all verdens med lyst til å leke testkanin for ny teknologi for så å slite med alle barneproblemene. :no:

Lenke til kommentar
Så lenge de drifter sentralene selv så BURDE det være en mulighet for at det skal gå greit. (De har sikkert grei hastighet innad i eget nett) Men, jeg er som vanlig, noe tvilsom til "ny" teknologi, har ikke all verdens med lyst til å leke testkanin for ny teknologi for så å slite med alle barneproblemene.  :no:

5166888[/snapback]

 

Problemet er vel rett og slett at xDSL begynner og møte veggen, man pusher maks og jeg tror at ADSL2+ rett og slett blir for tregt og ustabilt.

Mye av kobberlinjene i norge er ikke av primakvalitet og de er gjerne nokså lange noe som vil sette en effektiv stopper for mye av dette.

Jeg tror xDSL-eventyret snart er over og Telenor også har innsett dette men ikke helt hvordan de skal gå videre fra denne teknologien.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om ADSL2+? Fiber er og forblir framtiden! Kan ikke Telenor få ut fingeren å prøve å tenke litt mere fram i tid. Istedenfor å sitte å rugge på de milliærdene i får inn vært år. Greit, skjønner at ikke alle har fiber, men da skulle vel Telenor prøve å få bygd ut fibernettet i norge. Slik at alle har tilgang til bredbånd. Og husk at fiber er omtrent ubegrenselig med hastighet. ADSL2+ er vil 24 Mbit eller noe (hjelp meg på denne?)

Lenke til kommentar
Hvem bryr seg om ADSL2+? Fiber er og forblir framtiden! Kan ikke Telenor få ut fingeren å prøve å tenke litt mere fram i tid.

5167401[/snapback]

 

Tja, det rulles da ut fiber i ett raskt tempo mange steder i landet.

Og jeg er sikker på at mange flere selskaper gjør seg klare til og kaste seg på fiberbølgen, jeg har intet ønske om og rope på Telenor i så måte.

Lenke til kommentar

Æhh... Birger Nord. Kan noen se for seg i sin mest sinnsvake fantasi at Telenor bygger ut fiber

til husstander i Norge? De som gnikker og gnukker på hver krone, og nekter å

gjøre enkle oppgraderinger av telefonkabelen til folk som ikke kan få DSL? :p

 

I think not.

 

Blir det fiber, blir det i byene. Og blir det "på landet" så blir det

kraftselskaper e.l. som bygger ut da de blir lei av å betale blodpenger

til Telenor for leie av kobberet.

 

Uansett - ADSL 2+ er da pr. definisjon en bedre teknologi en ADSL. Det gir

høyere hastighet for veldig mange, og har lengre rekkevidde på hastigheter

som kan matche dagens. Mulig det ikke klarer å levere tripleplay a la fiber, men tror

ganske mange vil so what.

 

Skjønner ikke hva dere klager etter!?

Lenke til kommentar
Æhh... Birger Nord. Kan noen se for seg i sin mest sinnsvake fantasi at Telenor bygger ut fiber

til husstander i Norge? De som gnikker og gnukker på hver krone, og nekter å

gjøre enkle oppgraderinger av telefonkabelen til folk som ikke kan få DSL? :p

5167518[/snapback]

 

Tja, hvis de ikke ruller ut fiber vil de jo forsvinne som storaktør.

At de ikke vil koste på kobberet kan jeg forstå, jeg er nesten sikker på at de er i siget men på hvilken måte eller hvordan de vil rulle det ut tviler jeg på at de helt vet selv engang.

De skal jo begynne og rulle ut hybridkabler med både kobber og fiberkabler så de pønsker på noe.

Lenke til kommentar

Hva med at folk setter seg litt inn i hva telenor driver med før de syter så jævelig. ALLE nye boligprosjekter i dag med mer enn 50 boenheter får hybridkabel installert fra telenor, dvs en kobberkabel med 2 fiber i. fiber'n taes riktignok ikke i bruk enda men det kommer nok

Endret av Ntenz
Lenke til kommentar
Hva med at folk setter seg litt inn i hva telenor driver med før de syter så jævelig. ALLE nye boligprosjekter i dag med mer enn 50 boenheter får hybridkabel installert fra telenor, dvs en kobberkabel med 2 fiber i. fiber'n taes riktignok ikke i bruk enda men det kommer nok

5167592[/snapback]

 

Men det er jo merkelig at man ikke ruller ut slikt i mye større skala, fiberbiten foryrer neppe kabelen i noen særlig grad.

Lenke til kommentar
Men det er jo merkelig at man ikke ruller ut slikt i mye større skala, fiberbiten foryrer neppe kabelen i noen særlig grad.

5167620[/snapback]

Fiber og tilhørende utstyr koster mye penger enda. En GBIC til en switch (single-modus) er dyyyr. Husk at dette handler ikke bare om selve kablen, men også endeutstyret som noen må være villig til å betale for.

 

Så en liten fysikk lære: Det er mindre latency i kobber baserte nett en fiber baserte nett :)

 

Det rulles ut mye fiber i Norge i dag. Jeg er med på et prosjekt som har rullet ut ca 250 km med fiber i år. Dette kan høres mye ut, men er en dråpe i havet sett i forholdt til hva Telenor har av kabel i landet vårt. Jeg har også jobbet med tripple-play prosjekter.

 

Saken er at det ikke alltid er slik at fiber er den beste måten å nå sluttbruker. I en verden med rivende utvikling av trådløse teknologier og bedre utnyttelse av kobber, er det eneste fornuftige å rulle ut fiber så nært boligområder som mulig, for dermed å vurdere "lastmile" forbindelsen fra gang til gang.

 

Folk flest klarer seg lenge med 4 mb linjer, med mindre de ser på TV eller driver med (u)lovlig nedlastninger. TV over Internett er ikke like bra som digital tv (DVB-*) løsninger spør dere meg, fordi dette krever dedikert båndbredde gjennom nett som en ISP ikke alltid har kontroll over.

 

Personlig skulle jeg ønsket meg raskere linje fordi jeg jobber på hjemmekontoret en stor del av arbeidsdagen, men jeg skjønner at når Telenor gjør de valg de gjør, så har de garantert en god grunn... Da er det feil å klage på dem, men heller se på alternativer som vi har - om noen. :)

Lenke til kommentar
Folk flest klarer seg lenge med 4 mb linjer, med mindre de ser på TV eller driver med (u)lovlig nedlastninger. TV over Internett er ikke like bra som digital tv (DVB-*) løsninger spør dere meg, fordi dette krever dedikert båndbredde gjennom nett som en ISP ikke alltid har kontroll over.

5167755[/snapback]

 

Det var kablene jeg snakket om, de kan ikke koste så mye mer med en hybridkabel, poenget var at de da hadde fiberen klar til og tas i bruk ved behov.

Og komme med "folk flest trenger ikke mer enn XX" er for dumt, man kan ikke forholde seg til dagens behov når man snakker om fremtiden.

For de TV-løsningene jeg har sett fra Lyse o.l så har jo de kontroll, det er jo dette man snakker om, ikke webteve fra Dubai el.l.

Og hvilke radioteknologier? Wimax?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...