Gå til innhold

Hvilken tykkelse...

Anbefalte innlegg

Leste en tråd om hvilken tykkelse en coldplate bør ha for å være effektiv.

kan dette overføres til vannkjøleblokker, eller gjelder andre regler her? Har selv to blokker med 4mm tykkelse på bunnen. Hadde det svart seg med tynnere bunner for å kjøle Amd prosessorer? Noen som har noen tanker om dette, eller som er kompetent til å regne det ut?

Ops...skriveleifer

[ Denne Melding var redigert av: Petteram på 2002-08-29 09:57 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er både regnet på og testet i praksis.

Det optimale er 9 - 10 mm for å få distribuert varmen best utover i resten av systemet. Øker du tykkelsen vil du bare få en heeeelt minimal gevinst, men hvis du gjør den tynnere øker også CPU tempen proposjonalt.

*To Hot To Handle*---->trengermerkjølingja...

Lette litt og fant igjen artikkelen.....

http://www.overclockers.com se etter peltiercold plate material and thickness :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Cid på 2002-08-29 12:19 ]

Lenke til kommentar

NilsG (ocshoot mannen) testa dette her og endte opp med 0.3mm Han begynte med tykkere og dreide seg nedover. Hele tiden sank tempen!

På Ocshoot skriver NilsG:

Quote:

Jeg begynte med 3mm tykkelse og "freste meg ned" til 0.3 mm -- lenger ned tør jeg ikke gå.

Temperaturen sank hele tiden (testet i en peltier testbenk), og forskjellen fra 3mm og ned til 0,3 mm var hele 4'C (jeg gidder ikke poste om hele denne prosessen).

Cid: Har ikke regnt ut (personlig har jeg ikke for stor tro på teori her da man som regel forenkler/glemmer noen elementer), men jeg skulle gjerne sett erfaringer som tilsier at 9-10mm tykkelse er optimalt. Om du kan vise til hvor dette er regnt ut så post URLen her.

Petteram: Du skjønner hva jeg mener, tynnere bunn vil være en fordel :smile:

Lenke til kommentar

Har vært på jobb noen timer nå....

9-10mm høres helt sinnsykt ut spør du meg.

Blokken min veier allerede 500gram, mon tro hva det vil ende på med 6-7mm ekstra kobber.

Nei, jeg tror også at tynnere blir bedre. Vannet skal jo transportere varmen vekk også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk levert blokken til en kamerat som hadde tilgang til cnc maskin på jobben og fikk høvlet av 2mm. Utgangspunktet var altså 4mm tykk bunn. Da jeg fikk den igjen, planslipte jeg den ( selv om det ikke var nødvendig),Smurte på As3 og monterte den. Temperaturen steg med 3 grader. Demonterte igjen for å se om den hadde skikkelig kontakt med core, og det hadde den. Nå skal Artic silver "herde" i ca 50-70 timer, men kan ikke se at det skal gi store temperaturfall. Noen som har en kommentar? Leipsland eller Skrue?

Lenke til kommentar

Det er mange variabler som spiller inn her. Cid har rett i at 9-10mm er optimalt for å spre varmen, men da snakker du om coldplate. En vannblokk vil oppføre seg helt annerledes, fordi temperaturen på grunn av vannkanalene vil være svært forskjellig fra punkt til punkt på blokka.

Hvis du har god vanngjennomstrømning, og hvis det er vann rett over CPU (som på Maze-serien), vil det sannsynligvis lønne seg med tynn bunn. Da vil varmen gå nesten direkte til vannet og videre ut av systemet.

Hvis vannstrømmen er relativt svak, eller prosessoren utvikler MYE varme, vil ikke vannet klare å ta opp all varmen på det ene punktet. Da vil en tykkere bunn være å foretrekke, som fordeler varmen rundt i hele blokken og dermed øker "effektiv" kontaktflate mot vannet.

Lenke til kommentar

Byttet om på fjærene og tempen gikk ned til det den hadde før jeg fikk den høvlet.

Mulig den går ned litt når As3 har fått satt seg. Har fin gjennomstrømning, da jeg fjernet de 10mm nipplene og gjenget den opp slik at jeg fikk på 12mm nippler. Vannkanalene inni måler 8x10mm. Blackice Extreme radiator, Aquabee UP300 og 12mm slanger burde ikke gi mye motstand. Hadde en Aquabee UP500 tidligere, men det var ingen forskjell i tempen på denne og UP300.

Lenke til kommentar

Det har nå gått 60 timer+ siden sist, og her er foreløpig resultat ved 20 graders romtemp: idle 34,5 Load 36 grader.

Ble overasket over at forskjellen mellom Idle og load har sunket med flere grader.

høvlingen hadde altså effekt ved full load, men ikke ved idle. forstå det den som kan....

Men jeg har altså en blokk til som jeg har et annet prosjekt med. Denne skal få beholde tykkelsen, men her har jeg tenkt å skape mer turbulens ved å bore små groper i kanalen, spesielt ved innløpet over kjernen. Dette er jo noe Swiftech og koolance bruker. Noen som har tanker om dette? Ikke at jeg ikke er fornøyd med resultatet sålangt, men jeg må ha noe å pusle med.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...