Gå til innhold

Den lange reiseleken

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Litt lenger nord enn Serbia, men ikke mye ;)

EDIT: Til anth, visste ikke at Praha kalles Roma nord for alpene, jeg burde åpenbart ha funnet noen mer karakteristiske trekk ved byen.

Legger ved et siste hint, klarer ingen det nå heller får anth riktig på Praha og han tar neste reisemål.

Byen jeg vil frem til er som sagt delt av en elv, og hver side av elven har sitt eget navn.

Setter man disse to navnene sammen får man navnet på byen.

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortsatt? Har ikke sett det bli nevnt tidligere som svar til oppgaven?

Det er uansett riktig, så thomasr får bære fakkelen videre!

EDIT: Budapest blir kalt "Øst-Europas Paris" og er delt i to av elven Donau.

Den ene siden av elva kalles Buda, den andre kalles Pest.

I 1956 revolusjonerte byens folk mot den russiske invasjonen.

Byen ble del av Romerriket i år 35 før Kristus.

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar

«Fortsatt», som i «selv med de nye kriteriene.» :)

Destinasjon 18:

Vi beveger oss nå mot sydvest, bort fra storbyenes ståk og støy. Vårt reisemål fikk en sentral rolle gjennom middelalderen, fordi den naturlige havnen i landsbyen tilbød et sikkert tilholdssted for skip. Ellers var mye av økonomien basert på fiske og jordbruk.

I løpet av 1900-tallet har byen fått sin rolle endret radikalt; fiskebåtene er der stort sett kun for sjarmens skyld, mens yachter har tatt over havnebassenget. Der det tidligere var små, lokale tilholdssteder ligger det nå ekslusive forretninger og dyre fortausrestauranter.

Landsbyen har gjort seg spesielt bemerket ved landskapet og arkitekturen; bykjernen er liten og kompakt, og omringet av fjellsider. For tiden bor det anslagsvis 500 fastboende «innfødte» i byen.

For øvrig er undertegnede en ivrig og frekvent gjest i landsbyen og området generelt. :)

Lenke til kommentar

Destinasjon 19

Stedet vi nå skal til har jeg aldri vært på, men det er, ifølge flere et helt nydelig sted, som en himmel på jord.

Det ligger østover fra siste reisemål, og uten å røpe for mye kan jeg kanskje si at det ligger mellom to turbulente nasjoner, noe som dessverre har gjort dette området til et konfliktområde.

Et meget kjent band har for øvrig laget en sang om dette stedet.

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...