EJN Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Litt lenger nord enn Serbia, men ikke mye EDIT: Til anth, visste ikke at Praha kalles Roma nord for alpene, jeg burde åpenbart ha funnet noen mer karakteristiske trekk ved byen. Legger ved et siste hint, klarer ingen det nå heller får anth riktig på Praha og han tar neste reisemål. Byen jeg vil frem til er som sagt delt av en elv, og hver side av elven har sitt eget navn. Setter man disse to navnene sammen får man navnet på byen. Endret 21. november 2005 av Baron Ereksjon Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Budapest burde vel fortsatt passe til beskrivelsene? Lenke til kommentar
EJN Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Fortsatt? Har ikke sett det bli nevnt tidligere som svar til oppgaven? Det er uansett riktig, så thomasr får bære fakkelen videre! EDIT: Budapest blir kalt "Øst-Europas Paris" og er delt i to av elven Donau. Den ene siden av elva kalles Buda, den andre kalles Pest. I 1956 revolusjonerte byens folk mot den russiske invasjonen. Byen ble del av Romerriket i år 35 før Kristus. Endret 21. november 2005 av Baron Ereksjon Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 «Fortsatt», som i «selv med de nye kriteriene.» Destinasjon 18: Vi beveger oss nå mot sydvest, bort fra storbyenes ståk og støy. Vårt reisemål fikk en sentral rolle gjennom middelalderen, fordi den naturlige havnen i landsbyen tilbød et sikkert tilholdssted for skip. Ellers var mye av økonomien basert på fiske og jordbruk. I løpet av 1900-tallet har byen fått sin rolle endret radikalt; fiskebåtene er der stort sett kun for sjarmens skyld, mens yachter har tatt over havnebassenget. Der det tidligere var små, lokale tilholdssteder ligger det nå ekslusive forretninger og dyre fortausrestauranter. Landsbyen har gjort seg spesielt bemerket ved landskapet og arkitekturen; bykjernen er liten og kompakt, og omringet av fjellsider. For tiden bor det anslagsvis 500 fastboende «innfødte» i byen. For øvrig er undertegnede en ivrig og frekvent gjest i landsbyen og området generelt. Lenke til kommentar
EJN Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Monte Carlo ved den franske Riviera? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Basert på geografien kunne det vært riktig (historien er det nok så som så med, innbyggertallet også), men vi skal lengre øst. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Piombino i Toscana, Italia? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det er nok også feil. Jeg kan avsløre at det virkelige rushet av velstående turister kom på 50-tallet, det var Britene som først og fremst fikk bygget villaer i området. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg kan legge til at stedets navn visstnok skal ha blitt gitt av romeren Pleny den eldre, på grunn av de mange delfinene utenfor havnen. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det vil vel avhenge av hvem du spør, de fleste vil nok ikke kjenne navnet hans nei, men fokuser heller på utsagnet, det er der nøkkelordet ligger. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Pleny den eldre? Er han kjent? Endret 21. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) For å gjøre det hele litt enklere, så vi slipper å stå fast på et sted, her er et bilde. Endret 21. november 2005 av thomasr Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Heter landsbyen Delfino? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det nærmer seg, men nei. Finn frem et kart over sånn omtrentlig riktig område, så skulle det komme rimelig fort. Eller skal jeg bare avsløre det? Vil nødig ødelegge tråden med «for sære» utspill, selv om denne egentlig burde være rimelig grei. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Korrekt Baron Ereksjon, i alle fall for de av oss som foretrekker å konversere på Latin. Om en derimot vil få en taxisjåfør til å finne frem, kan det være en fordel å be ham kjøre til Portofino. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Kashmir, kanskje? Lenke til kommentar
EJN Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Destinasjon 19 Stedet vi nå skal til har jeg aldri vært på, men det er, ifølge flere et helt nydelig sted, som en himmel på jord. Det ligger østover fra siste reisemål, og uten å røpe for mye kan jeg kanskje si at det ligger mellom to turbulente nasjoner, noe som dessverre har gjort dette området til et konfliktområde. Et meget kjent band har for øvrig laget en sang om dette stedet. Endret 21. november 2005 av Baron Ereksjon Lenke til kommentar
edge Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 De karibiske øyer?=) Lenke til kommentar
EJN Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Kashmir er helt riktig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå