Gå til innhold

CPU kjører 100% hele tiden.

Kilronan

Anbefalte innlegg

Jeg har en 4-5 år gammel XP2400+ prosessor som plutselig har begynt å opptre underlig. Maskinen starter som normalt, men når Windows har lastet så kjører CPU 100% hele tiden. Alt går som som sirup for å si det mildt. Temperaturen på CPU ligger på 57 grader.

Noen som har ide om hva som kan være galt?

Edit: I Windows oppgavebehandling står det at imapi.exe bruker 98-99% CPU.

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Description:

imapi.exe is a part of the Microsoft Windows operating system, more specifically the Image Mastering Applications Programming Interface, which is used for CD recording. This program is important for the stable and secure running of your computer and should not be terminated.

Lenke til kommentar

Ikke stol for mye på Norton. Ta en online virustest. Funka best hos meg... Kan også være dårlig koding i et program du kjører som gjør det.

Hos meg var S-ATA-driveren føkka og fikk services.msc til å gå amok å bruke 100% av ressursene. Driverprogrammet selv brukte 0%, men da jeg avslutta det falt bruken av systemressurser fra 100% til rundt 1%

Lenke til kommentar

Tviler egentlig på at det er verken virus eller spyware, det er nok heller en driver som har slått seg vrang. Det er desverre ikke lett å gi noe fasitsvar på hvordan det skal fikses. Reinstallasjon av Windows fikser det meste, men det er stress. Du kan prøve å fjerne alle brenneprogrammer, og reinstallere dem.

Dette spørsmålet hører forøvrig egentlig til i programvareforumet.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar
Dette spørsmålet hører forøvrig egentlig til i programvareforumet.

5166479[/snapback]

Har skjønt etterhvert at det er et programvareproblem. Tenkte først at CPUen hadde blitt snål. Men uansett, takk for alle svar :)

Den gjeldende Win-installasjonen er forøvrig ikke mer enn en uke gammel, men jeg gir opp og prøver å installere på nytt.

Lenke til kommentar

um isteden for å starte en annen trås så tar jeg det like godt her. jeg har samme problem. eneste er at jeg har en ny CPU og det er Services.exe som er skyld i 100% CPU bruk :/ har ordnet litt i servicene men ingenting ble fikset. kjører minimalt med servicer, det er ikke virus adaware eller noe lignende.

Som dere kanskje vet så kan man verken slå av eller styre affinity på Services.exe

Noen erfaringer? please help:p

Det er en AMD x2 3800+ 2.00Ghz

Lenke til kommentar
um isteden for å starte en annen trås så tar jeg det like godt her. jeg har samme problem. eneste er at jeg har en ny CPU og det er Services.exe som er skyld i 100% CPU bruk :/ har ordnet litt i servicene men ingenting ble fikset. kjører minimalt med servicer, det er ikke virus adaware eller noe lignende.

Som dere kanskje vet så kan man verken slå av eller styre affinity på Services.exe

Noen erfaringer? please help:p

Det er en AMD x2 3800+ 2.00Ghz

5179138[/snapback]

Jeg fikk samme problemet som jeg nevnte helt øverst, atter en gang etter å ha installert Win XP på nytt. Denne gangen husket jeg imidlertid hvilket program jeg installerte sist. Dette programmet ble så avinstallert og cpu-load fallt til normale 2-5% v/idle.

Lenke til kommentar

http://www.dead-eye.net/WinXP%20Services.htm

Den er kjekk, der ser dere hva som bør kjøres/ikke kjøres og hvorfor..

IMAPI CD-Burning COM Service ~ Used for that cool "drag and drop" CD burn capability. You will need this service to burn CD's. The good news? If set to Manual, the service starts and stops itself when used with some software packages. Practically the only service that does do this! If you still cannot burn a CD with it on Manual, switch to Automatic and feel safe that it will only be used when "needed." My best guess is that this takes up about 1.6 MB of memory in an idle state.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...