Gå til innhold

Optiske kabler til soround?

Itw

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har akkurat invistert i orntli soroudt forsterker Sony str-db2000

Den har 4optiske innganger og jeg lurer da på, om det beste for meg er og kjøpe optiske kabler til og koble til med da?

Det som skal kobles i forsterkeren er DvD spiller: BBK DV991

D-link dsm320

Og playstation two.

Og det jeg da lurer på er er optisk kabelen for meg, og vil det skape problemer att dvd spilleren har innebygd 5.1dekoder?

Høytalerne til er 2stk cervin wega dc12 framme cervin wega center og 2stk paradigm 2x8" i hver bak (vist dettan er nyttig informasjon da?)

På forhånd tusen takk for hjelp!!

Mvh ITW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt fint å bruke både optisk og coaxial. Det vil ikke skape problemer selv om det er 5.1 dekoder i dvd-spilleren.

Bare et tips:Jeg synes du har skummelt store høyttalere til en så svak reciver som Sonyen. Reciveren din trekker bare 300 watt fra strømnettet,noe som sier at den er veldig strømsvak. Den oppgitte effekten på 6x100 watt er et fantasitall som ikke hører hjemme i virkeligheten. Grovt regnet så klarer reciveren din å levere ca 6x30 watt kontinuerlig. Det sier seg selv at det blir alt for lite. Du bør derfor kjøpe deg en effektforsterker til fronthøyttalerne dine. For eksempel en NAD C272. Jeg har hatt DC-12 selv en gang i tiden og brukte en Nad på 2x80 "ekte watt". Selv den ble for liten.

Jeg anbefaler også at du leser her: Billigwatt som ikke finnes. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Okei takk for tipset me høytalerne, blir da ikke med det første i så fall att jeg invisterer i den nad'n:(

Men hva er best optisk eller coaxial?

5166727[/snapback]

Det tror jeg aldri du kommer til å få et svar på, i et vanlig hjemmekinosystem vil jeg si det ikke har noe å si hva du velger.

Lenke til kommentar

Man må også huske på at produsentene oppgir effekten trukket fra strømnettet på forskjellige måter..

f.eks et firma tenker sånn: Vi sier at våres forsterkere trekker mye watt fra nettet, så HIFI entusiaster veit at dem får noe med krefter i

Mens f.eks en annen forsterker produsent tenker sånn: vi sier at våre forsterkere bruker lite watt fra nettet så de med høy strømregning heller vil kjøpe våres forsterkere som har "lik" effekt som de andre sine (de mere watt krevende)

Grunnen til dette er ofte at de måler forsterkerens watt inntak på forskjellige måter, noen måler f.eks ved full drift av alle kaneler, men noen andre måler effektforbruket fra strømnettet når forsterkeren spiller på mere modereate volum..

Så effekten bakpå en forsterker er ofte villedene og man skal ikke dømme den etter det tallet.. Se heller på hvor mange VA strømforsyninga er på, hvor gode "kondensator banker" forsterkern har, og vekta har også en del og si..

Fordi en god strømforsyning veier ofte en del :)

Endret av Knudre
Lenke til kommentar

ops her har det skjedd en feil!

Skal vi se, se bort fra de forige så prøver jeg igjenn gikk ikke ann og linke rett til produktet på sia.

Men dette står det om den ene typen kabel 1: Fiberkabel fra Clicktronic av meget høy kvalitet for optimal overføring av audio- og videosignaler, også i større lengder.

Fiberkabel av høy kvalitet. Beregnet for overføring av digitale signaler mellom f.eks. en CD spiller og D/A-omvandler, eller annet utstyr med optisk inn- og utgang for Toslink®.

Kabel 2: Fiberkabel Toslink®

Fiberkabel for overføring av digitale signaler mellom eksempelvis en CD-transport og D/A-omformer eller annet utstyr med optiske in- og utganger for Toslink®.

Hvilke av disse kablene skal jeg velge?

Vist man går inn på http://www.sovida.com og på lyd, så finner man en meny som heter Clicktronic der ligger kabel 1 og kabel 2 ligger på Optokabling.

Vilke av disse skal jeg ha?

Endret av Itw
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan koble de to sammen hvis den eltax saken har preout bakpå. De fleste har vel det for tiden. Men jeg ville heller valgt en annen løsning med en sterkere reciever en Eltax sin. Så slipper du å utvide med effektforstere overalt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...