Gå til innhold

Vil ikke registreres i databasen. [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei kjære venner denne blir jeg ikke klok på, og håper dere kan hjelpe en nybegynner innenfor PHP.

Jeg holder på å lærer meg PHP, og har kjøpt en bok som skal hjelpe meg på veien. Denne boken inneholder et nyhetscript som jeg har forsøkt meg på. Problemet mitt er at den informasjonen jeg legger inn i "form" ikke registresres i MySQL databasen. Iallefall ikke i følge phpMyAdmin. For å bekrefte dette har jeg kjørt en echo test på spørringen, og får dette.

INSERT INTO nyheter ( tittel, ingress, nyheten, lenke_mer_info, nytt_vindu, bildenavn, dato_publisering, dato_utgaa ) VALUES ( 'test', 'test', 'test', 'http://www.hw.no', 'ja', '', '2005-11-16', '2006-11-16')

Ut ifra dette ser det riktig ut. Virker som han legger det inn, men på en eller annen måte så legges det ikke inn i databasen. Får ikke noen feilmeldinger heller. :no:

Er det noen som i det hele tatt kan tenke seg hva det er jeg har glemt/gjort galt?

Edit: Har søkt på forumet og funnet flere som har hatt problemet, men løsningen blir ikke nevnt. :blush:

Endret av kimthoma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kan vi få se info om tabellen først da? Hvis feks 'tittel' er satt til UNIQUE og det ligger en nyhet med tittel "test" fra før vil det ikke gå. Gi oss infoen vi trenger, så kan vi kanskje gi litt mer fornuftig hjelp ;)

Lenke til kommentar
Kan vi få se info om tabellen først da? Hvis feks 'tittel' er satt til UNIQUE og det ligger en nyhet med tittel "test" fra før vil det ikke gå. Gi oss infoen vi trenger, så kan vi kanskje gi litt mer fornuftig hjelp ;)

5166089[/snapback]

Sitter på jobben her nå. Men tittel er ikke satt til "UNIQUE" det kan jeg si.

Siden jeg ikke får error angående oppkoblingen til databasen regner jeg med at dette fungerer. Har testet med å forandre databasen og da får jeg feilmelding om at han ikke klarer å koble til den.

Kan komme med opplysninger om tabellen senere idag. Men hva trenger du av informasjon? Jeg vet jo ikke hva som er galt. Da hadde jeg kanskje funnet ut av det :blush:

Tabellen er en tro kopi av hva som står beskrevet i boken og tror ikke det er noe galt med den.

Lenke til kommentar

*LØSNING*

Løsningen lå i å legge til denne linjen

echo mysql_error ();

Da fikk jeg vite at MySQL ikke fant en kolonne i databasen. Grunnen til dette var at jeg hadde skrevet "date" istedetfor "dato" :blush: Så fort er det å gjøre feil :)

Takker for hjelpen :blush:

*LØSNING*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

PLEASE!

Kan du være så snill å ikke legge til LØST med store bokstaver i topic? Ser forferdelig styggt ut, og om alle skulle gjort det når de hadde funnet en løsning ville det sett ille ut på forumet. La brukerne få lese det som en helt normal tråd og lese seg frem til løsningen alene ;)

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes det hadde vært kjemefint om alle kunne legge til [løst] etter topic når tråden deres var løst! Mye bedre for de som søker etter en løsning. Det finnes PHP forumer der trådstarter kan klikke på en knapp inne på siden så dukker det opp en løst tekst i overskriften.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Isåfall måtte det blitt en standard på det, eller en egen kolonne i topic-lista. Ser forferdelig ut når det skal ligge en haug variasjoner av LØST med tilhørende spesialtegn o.l.

Men nok om det, saken var jo løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...