TriNitroToluen Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Fikk akkurat høre at maxtor ikke leverer bra nok kvalitet på sine SCSI-disker. Vil gjerne ha dette bekreftet/avkreftet. Det er snakk om at dette skal stå in en webtjener til 50K+, er snakk om 8x74gb 10k rpm i RAID 5. Endret 22. november 2005 av TriNitroToluen Lenke til kommentar
nifty Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Hehe, Snakk med IBM du De leverer disker i den klassen der, som HOLDER! _nifty_ Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Visste ikke at noen leverte 19k disker, men de fleste scsi-disker lever lenge. Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 my bad, skulle stå 10k Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg har ikke hørt noe stygt om Maxtor sine SCSI-disker før, men ta en tur innom Storagereview så finner du nok ut hva folk rundt om i verden mener om de ulike diskene Lenke til kommentar
joachimsandvik Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Fikk akkurat høre at maxtor ikke leverer bra nok kvalitet på sine SCSI-disker. Vil gjerne ha dette bekreftet/avkreftet. Det er snakk om at dette skal stå in en webtjener til 50K+, er snakk om 8x74gb 19k rpm i RAID 5. 5165205[/snapback] Skulle jeg hatt en server til 50k så hadde jeg kjøpt en HP proliant DL385 md 2 DC 280 prosessorer og 6x74k 15k disker og kjørt ADG. Da får du 2 paritets disker. Er du paranoid ang oppetid hadde jeg også valgt dobble power (ca 1500kr) og tegnet en HP carepack avtale på 4 timer. Da kommer det noen og bytter den defekte disken innen 4 timer. Og du slipper nede tid på servern. Men bygger du selv får du mer kraft for pengene. Men er det redundans så er viktig så hadde jeg gått for en HP server. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Fikk akkurat høre at maxtor ikke leverer bra nok kvalitet på sine SCSI-disker. Vil gjerne ha dette bekreftet/avkreftet. Det er snakk om at dette skal stå in en webtjener til 50K+, er snakk om 8x74gb 19k rpm i RAID 5. 5165205[/snapback] Skulle jeg hatt en server til 50k så hadde jeg kjøpt en HP proliant DL385 md 2 DC 280 prosessorer og 6x74k 15k disker og kjørt ADG. Da får du 2 paritets disker. Er du paranoid ang oppetid hadde jeg også valgt dobble power (ca 1500kr) og tegnet en HP carepack avtale på 4 timer. Da kommer det noen og bytter den defekte disken innen 4 timer. Og du slipper nede tid på servern. Men bygger du selv får du mer kraft for pengene. Men er det redundans så er viktig så hadde jeg gått for en HP server. 5166207[/snapback] Enig, men man kommer vel ikke under 50k med det oppsettet der uansett om personen snakker 50k inkl. eller eksl. mva? DC-cpu'ne er jo svindyre og 74gb 15k disker vokser heller ikke på trær. Dette oppsettet gir jo også mindre diskplass. Lenke til kommentar
joachimsandvik Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Fikk akkurat høre at maxtor ikke leverer bra nok kvalitet på sine SCSI-disker. Vil gjerne ha dette bekreftet/avkreftet. Det er snakk om at dette skal stå in en webtjener til 50K+, er snakk om 8x74gb 19k rpm i RAID 5. 5165205[/snapback] Skulle jeg hatt en server til 50k så hadde jeg kjøpt en HP proliant DL385 md 2 DC 280 prosessorer og 6x74k 15k disker og kjørt ADG. Da får du 2 paritets disker. Er du paranoid ang oppetid hadde jeg også valgt dobble power (ca 1500kr) og tegnet en HP carepack avtale på 4 timer. Da kommer det noen og bytter den defekte disken innen 4 timer. Og du slipper nede tid på servern. Men bygger du selv får du mer kraft for pengene. Men er det redundans så er viktig så hadde jeg gått for en HP server. 5166207[/snapback] Enig, men man kommer vel ikke under 50k med det oppsettet der uansett om personen snakker 50k inkl. eller eksl. mva? DC-cpu'ne er jo svindyre og 74gb 15k disker vokser heller ikke på trær. Dette oppsettet gir jo også mindre diskplass. 5166650[/snapback] Var kanskje litt kjapp på triggern der. Sjekket nå at et slik oppsett kommer på ca 60k eks mva. Blir jo en del min dre plass med max 6 disker. Men går man for 146gb 10k disker blir prisen den samme. Ser at HP priser 74gb15k til samme pris som 146gb10k.. Skulle jeg brukt 50k på server hadde jeg aldri bygget den selv. HP/IBM/Dell er ikke så mye dyrere. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Vil også anbefale HP DL380/385 her. Trenger du mer diskplass så tar du en prat med en HP selger. HP har noen lekre 1U-hyller som du enkelt henger på den eksisterende kontrolleren. DL385 (385 betyr AMD, 380 betyr Intel) er ypperlig for virtualisering. Med dobbeltkjerne kommer du deg rimelig unna med tanke på lisenser også. Skal sette opp en DL385 med VMWare snart Lenke til kommentar
joachimsandvik Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Vil også anbefale HP DL380/385 her. Trenger du mer diskplass så tar du en prat med en HP selger. HP har noen lekre 1U-hyller som du enkelt henger på den eksisterende kontrolleren. DL385 (385 betyr AMD, 380 betyr Intel) er ypperlig for virtualisering. Med dobbeltkjerne kommer du deg rimelig unna med tanke på lisenser også. Skal sette opp en DL385 med VMWare snart 5168795[/snapback] Kan bekrefte at 380/385 er behagelige til virtualisering. Har kjørt ESX på 3stk DL380G3 i snart 2 år. Med tanke på fysisk størrelse er 38x en skikkelig potet. Med 3 stk pci, innbygget raid, 6 hot swap disker, og redundans både her og der på 2U er ganske enkelt genialt. Lenke til kommentar
rogers Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Vil også anbefale HP DL380/385 her. Trenger du mer diskplass så tar du en prat med en HP selger. HP har noen lekre 1U-hyller som du enkelt henger på den eksisterende kontrolleren. 5168795[/snapback] Bare et lite tips... Hvis man ønsker den nye 1U SAS (Serial Attached SCSI) hyllen som er nevnt over, krever dette en P600 SAS/SATA RAID kontroller. Denne følger med på noen DL38x modeller, og er tilleggsutstyr på andre. Roger Samdal Løsningsarkitekt Servere & Datalagring HP Norge Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Serveren skal bygges selv, og prisene er med mva. Denne skal driftes av studenter ved IT-drift på Høgskolen i Sør-Trøndelag. Når det gjelder redundans, blir den redundant PSU og. Diskene er snakk om å kjøre i RAID 5 med en sparedisk. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 trinitro: Aha. Hils Stein M og Jostein L fra meg. Sist jeg snakka med dem så var dem veldig imot hjemmebygde servere, hva har snudd? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Høhø, jeg vurderte faktisk en periode å starte på it-drift på HIST, men skjebnen ville at jeg heller skulle ende opp i Bergen denne høsten:) Sjekk ut www.nextron.no for serverhw siden dere skal bygge selv. De har et rimelig godt arsenal av HW fra Supermicro og Tyan. Sjekk spesielt ut 3U barebonene fra Supermicro, snakk om ideelle løsninger! Det er naturligvis mulig å kjøpe hver enkelt komponent for å bygge hele serveren selv:) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Selv har jeg gode erfaringer med disker fra Seagate. Og når det kommer til SAS: Adaptec har nå sluppet sine første kontrollere, både ordninær kontroller og RAID-kontrollere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå