Gå til innhold

gratis/bilg database komponenter til delphi 70 pe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Firebird er en database som stammer fra Interbase. Versjon 6.0 av Interbase ble gjort Open Source av Borland. (Interbase 7.0 og senere eies fortsatt av Borland. Den er basert på samme kode, men er ikke lenger opensource.)

Firebird er laget av seriøse folk. Jim Starkey er den opprinnelige arkitekten av Interbase, så har du en gjeng av utviklere som har jobbet med Interbase hos Borland, i tillegg er det mange som har vært Interbase brukere og som nå deltar i utviklingen av Firebird. Se under Downloads for Delphi komponenter som du kan bruke for å aksessere Firebird fra et Delphi program.

Jeg vet ikke hvor godt skalerer den, men for installasjoner hvor du klarer deg med en databaseserver er den en verdig konkurrent til MSSQL

Andre alternativer: MSDE fra Microsoft (altså desktop versjon av MSSQL 2000) er gratis, men du får ikke verktøy med den, verktøy ligger kun i de pakkene som heter MS SQL Server.

TClientDataset er gratis hvis du bruker den lokalt (og jeg regner med at du gjør det), spørsmål er bare om den inngår i D7pe (jeg regner med at du mener personal edition).

Ellers er BDE et kjært barn av Borland som har alltid vært å finne i Delphi. Hvis du fikk Database Desktop installert, kan du bruke den for å lage Paradox eller dBase tabeller, som da kan brukkes sammen med TTable og TQuery. Dette er kanskje den aller letteste veien for deg. Ulempen er at du må installere BDE på alle maskiner hvor programmet ditt skal kjøres.

Lenke til kommentar
Andre alternativer: MSDE fra Microsoft (altså desktop versjon av MSSQL 2000) er gratis, men du får ikke verktøy med den, verktøy ligger kun i de pakkene som heter MS SQL Server.

5184688[/snapback]

Det gleder meg at du nevner denne, men hvis jeg skulle valgt nå hadde jeg helt klart gått for SQL Server 2005 Express i steden, av flere grunner: Utvidet funksjonalitet, .NET integrasjon om det skulle bli nødvendig, men ikke minst at det kommer et administrativt grensesnitt til databasen. Jeg ser overhodet ingen grunn til å basere seg på MSDE når man uansett skal lage det fra bunnen av :)

Lenke til kommentar

versjon jeg har er den som kom med pc pro for ca 3 siden

Delphi 7 pesonal editon

Jeg likte muighetene som var med 4.0 versjoson da man kunne bruket ttable og en del andre komponenter.

De siste verjonene av delphi ( fram til 7) har manglet denne muligheten.

Jeg er ikke vilig til å betale 4 sifret beløp bare for drive med litt hobby programering( hvis dere da ikke vet om en bilig versjon av delphi som er nyere en 7 pe versjonen, og som man kan kjøpe i den vanlige (nett)butikke)

Jeg har også hatt litt problemmer for å komme inn på borland sine sider for å få lastet ned noen gratis komponenter ( i det miste undersøt hva det er )

Så jeg får bare prøve igjen

Håper at de fleste skrivefeilene er luket bort nå

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Leste nettopp her:

http://delphi.about.com/od/objectpascalide/l/aa100901a.htm

The Personal edition lacks database support and other advanced features.

Aner ikke hva dette betyr. Hvis det virkelig er slik at alt som har med DB å gjøre er borte, kan det hende at du ikke får installert noen av gratis komponentene (for eksempel Interbase express) heller. Grunnen til det er at samtlige datasettkomponenter arver fra TDataset, og hvis Borland har tatt vekk DB.pas og DB.dcu, da er TDataset også borte.

Kylix 3 Open Edition er tilgjengelig for gratis nedlasting hos Borland. Jeg finner ingen dokumentasjon på den, men det kan hende at den inneholder DB komponenter.

OT:

håpper at de fleste skrivefeilene er luket bort nå

muighetene

verjoson

håpper ...

Forsøket ditt har vært så mislykket at det nesten ikke er gøy lenger. Det er minst 10 feil i teksten din og da teller jeg ikke manglende stor bokstav i begynnelsen av setningene :tease:

Lenke til kommentar

Den vesjonen av delphi som jeg bruker er registrert en gang.

Det får jeg også bekreftet når jeg går inn på sidene hos

likevel finnes ikke brukernavnet mit der .

I hjelp dialog står det at versjone min er uregistrert og en annen plass registrstion key med et nummer etter.

hvilket blad var det som kom med 2005 versjonen av delphi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...