Gå til innhold

Flimring på lcd skjermer ?

Crispin

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en lekker 2005fpw som har suveren farger og er svær. Men jeg har et problem, først trodde jeg det var etterslep, men har fått høre at etterslep ikke er sånn. Jeg får små flimringer fra midten av skjermen opp oppover, det skjer av og til i wow, litt avhengigt av hvilket områder jeg er i. Jeg har også fått slike flimringer på super mario 3 på min snes emulator. Der får jeg flimringer litt overalt. Men det skjer bare når jeg beveger meg, helst litt raskt. Så jeg synes det kan minne om etterslep, uten at jeg helt vett hva det er, eller har sett det.

Angrefristen har gått ut, å jeg er ganske lei meg. Det er så typisk at noe slikt skal skje etter jeg har kjøpt en slik dyr skjerm. Jeg fant ikke denne flimringa før nyligt da jeg fikk internett å prøvde wow. Jeg har nettopp flyttet så det tok en stund før jeg fikk internett. Css gikk derimot utmerket, etter å ha prøvd det er par minutt.

Er det noen andre her som har opplevd slik flimring? Prøvde å ta screenshot i wow når jeg beveget meg, men alle bildene blir helt fine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å bytte mellom oppløsninger på skjermen for å se om det er enkelte som lager problemet?

Edit: skal også få DVI til å fungere med rett oppløsning og HZ, har merket enkelte har problemer med sort skjerm ved feil innstilling der..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Jeg hadde et liknende problem med et 9700PRO kort. Kortet døde til slutt, men det har trolig ingenting med saken å gjøre ettersom det flimret fra første dag jeg kjøpte det :) Saken var at når jeg kjøpte skjermkortet kjørte jeg CRT skjermer, men ved å sette Hz til over 60 (som på CRT omtrent er en selvfølge likevel hehehe) løste problemet seg. På 85Hz forsvant "flimmereret". Faktisk var det ikke flimmer i den forstand, men mer gjennomsiktige linjer som gikk opp/ned på spesifikke områder, linjestøy, gjerne hele skjermen på mørke farger med lavt kontrastnivå om jeg ikke husker altfor galt.

Når jeg for et halvt år siden kjøpte min andre LCD skjerm og kvittet meg med begge CRT skjermene, oppdaget jeg linjestøy igjen..begge kjører 60Hz, og derfor kom problemet tilbake. Men ved å kjøre DVI forsvant problemet sporenstraks :) Selvsagt hadde jeg 2 LCD skjermer, men bare 1 DVI utgang...

Løsningen ble som følger - i spill du kjører, sett f.eks. skjermen til 1024x768 i 85Hz. Se om ikke dette hjelper, ikke press den på f.eks. 1600x1200 85Hz da den trolig bare takler lave oppløsninger i 85Hz (det er faktisk ikke sikkert den takler noen i 85Hz, prøv da f.eks. 75 eller 72Hz). Dette har ingenting med CRT-flimmer folk får hodepine av a-la "strobe-effekt som å se på et kontor lysrør som er i ferd med å ryke". MEN man øker båndbredden på videosignalet. Dette løste mitt problem, og jeg spilte f.eks. igjennom Vampire: Bloodlines i 1024x768 85Hz på den ene LaCie LCD skjermen som en drøm!

Verdt å nevne er at 9700PRO kortet ryk for et par måneder siden, og jeg kjører nå et 9600PRO som IKKE har linjestøy-symptonene. Her kjører jeg den ene LCD skjermen analogt på 1600x1200 60Hz, uten flimmer i det hele tatt.

PS: Dersom dette ikke hjelper, hyl ut så kommer jeg med en løsning #2 :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har prøvd andre oppløsninger, men det hjalp lite. Et annet problem er jo at jeg ikke får dvi til å fungere, jeg får bare svart skjerm. Å det står ingenting i guiden til skjermen hvordan jeg skal få det til å virke. Kanskje det hadde gått bedre da? Tusen takk for hjelpen så langt all i hop :)

Lenke til kommentar

Bra du har forsøkt andre oppløsninger, men inkluderer det 85Hz? Det var nesten hovedpoenget med hele posten :)

PS: Hva for et skjermkort har du? Fikk ikke det helt med meg! Problemet kan typisk være at DVI ikke fungerer i Windows, fordi Windows er satt opp til å kjøre på VGA-utgangen (du har to uavhengige utganger). Jeg møtte borti samme problem allerede igår faktisk på en annen maskin. Det man kan gjøre, er å starte som normalt med analog OG digital tilkobling samtidig på samme skjerm om mulig. Hvis ikke, kobl til både DSUB/analog og DVI/digital til skjermkortet samtidig, slik at alt er klart, og start opp som vanlig analogt. I skjermkontroll panelet, bytt skjerm! For ATi CCC kan man høyreklikke på en Desktop 1 eller Desktop 2 skjerm, og velge "SWAP DISPLAY". Når dette er gjort, har du rundt om 10 sekunder på deg til å koble ut den analoge kabelen og sette inn den digitale. Har skjermen din flere innganger, og du f.eks. har koblet til begge kablene i skjermkort+skjerminnganger, må du muligens trykke "SOURCE" knapp eller liknende for å skifte inngang. Er du i tvil, ta ut den analoge. DVI skal være merkbart skarpere.

EDIT: Svarte på en annen som hadde liknende problem angående DVI, og satte sammen følgende bilde. Mulig det kan hjelpe?

swapdisplay.gif

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Det er FRYKTELIG galt! Meningen, dersom du har et skjermkort med 2 RAMDACs (dualhead, to utganger) og det HAR du jo, er at dersom du kun har 1 skjerm aktivert vil skjerm #2 være diffus slik at man kan aktivere den ved å trykke på skjerm #2.

Kan det rett og slett være driverproblemer? Vil det hjelpe å uninstallere og reinstallere driverene med skjermen tilkoblet DVI (DVI kabel, uten adapter) ?

Lenke til kommentar

Jeg har uinstallert å reinstallert drivere mangen ganger de siste døgnet, har aldri hatt 2skjermer. Jeg kan ikke installere nye drivere med dvi, da jeg ikke får noe skjerm bilde med dvi kabelen. :( Prøvde med reinstallasjon igjen, forsatt bare 1skjerm. Triste greier.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Forsøkte du høyere Hz for å øke båndbredden, f.eks. 1024x768 75Hz?

Har du forsøkt å gå inn i BIOS (fyr opp maskinen, trykk f.eks. "DEL" eller liknende for å komme inn i BIOS)? Har du forsøkt å gå inn i BIOS med skjerm tilkoblet utgang #2 med DVI? Kun DVI tilkoblet skjermkort+skjerm mens du gjør dette?

Jeg må bare spørre, for det kan nesten virke som du enten har forsøkt alt som er å prøve ut, skjermen er defekt, eller at du begynner å bli lei av å fikle :) Og det er DA man tar skjermen over til nærmeste venn og forsøker der for å finne ut hva som er galt ! Husk Cola :)

Lenke til kommentar

Hehe. Jepp har prøvd høyere hz, da blir skjermen svart og jeg får beskjed om at han ikke klarer å vise bilde eller noe i den duren. Bios? Hvordan skal jeg klare det når jeg ikke får skjerm bilde? Vel jeg kan jo prøve å starte opp maskinen å trykke del å se om jeg kommer inn, men sannsynligvis finner jeg ikke det ut siden jeg ikke har bilde. Når jeg trykker på skjermen, slik den skal gå over til dvi, får jeg opp en slik self feature test, så det virker som dvi på skjermen er i orden. Ja jeg har prøvd ganske mye, og er ganske trist. Det har gått 14dager også, så jeg kan ikke bruke angrerett.

Lenke til kommentar

BIOS får jeg på begge skjermene mine faktisk, digitalt og analogt. Så dette burde ikke være et problem, skjønt jeg bruker LaCie skjermer om det skulle ha noe å si?

Da slår en uhyggelig tanke meg, så sant det ikke er tidligere ATi drivere eller liknende graps i OS (regner med fresh Windows XP installasjon ikke frister så voldsomt, men kan være verdt bryet før du returnerer noe som helst over post) - hva hvis det har vært skjermkortet hele tiden? Var det slik at du aldri har brukt to skjermer tidligere, kan man jo begynne å lure om ikke kortet har vært returnert av en tidligere kunde (skadet) eller at kortet rett og slett er halvfunksjonabelt (feil).

Får bare ønske deg lykke til, og håper det ordner seg!

Lenke til kommentar

Ble kjøpt på komplett som demovare, så det har blitt brukt før, men minimalt. Kanskje derfor det er demovare? Men når det gjelder flimringen, skjedde det samme på min andre maskin som har et radeon 9800 pro kort.

Nå har et nytt problem dukket upp, flimringen ble bedre da jeg kjørte wow i window mode, men super mario 3 er forsatt like ille. Men i stedet for flimring litt over alt i øvre halvdel av skjermen får jeg en flimrite stripe midt på skjermen, som er kanskje enda verre! For den legger jeg bra merke til, den føre kommer også på film visning!

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...