8086 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Kjører 1:1 kopier av cd-ene mine til disk, og siden dette tar ganske lang sjekket jeg om jeg får det jeg burde forvente meg av scsi-brenneren min, PLEXTOR W1210S. Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg fant denne testen. We can announce the new King of DAE performance! The PX-W1210S takes the lead in our tests since it delivered 22.1x average ripping speed. The drive's DAE performance it is much improved and can now go up to 32x (max). Opp til 32X?! Jeg aldri får over 10X når jeg ripper cd-er! Da begynte jeg å lure på om oppsettet mitt var helt på trynet, om jeg hadde feilkoblet, eller om maskinen min bare var for treg. Etter å ha sett spesifikasjonene på testmaskinen avviste jeg i det minste det siste [cdrinfo.coms testmaskin] WinMe ABIT BH6 Celeron 300A over clocked to 450 MHz 164 MB SDRAM PC 100 WD 18GB UDMA 66 DAWI 2975 - PCI (ULTRA) SCSI Host Adapter PlexWriter PX-W1210S Selv min 7 år gamle PII350, 320MB, SATA, U160-SCSI, slår det der! Jeg bruker vanligvis CDRDAO (kloneprogram for linux og win32) til å rippe, men av en eller annen grunn ripper ikke Plextoren fortere om man slår av "paranoia"/bitsjekk-funksjonene i dette programmet (SAMSUNG IDE DVDROM-en øker farten fra 2-3X til 11-12X når jeg skrur av "paranoia"). Derfor har jeg testet både med "Nero CD DAE", MusicMatch, og dbPowerAmp for å få fart på sakene. Ingen av dem gir over 10X på Plextoren!. Det som er merkelig er at 10X er konstant fra start til finish! Har noen en ide om hva som er galt? Som man kan se av det vedlagte bildet er cpu load veldig lav, så ingenting galt der. Plextoren er eneste SCSI enhet i pcen, alene på en 50pin kontakt, og deler ikke Scsi-kortet med noenting (forøvrig et Adaptec 29160). Dette kortet står på en 32bits PCI-buss (kortet er egentlig 64bit PCI-X, men det bør ikke bety noe). Hovedkortet mitt er et 440BX. Jeg har også prøvd å variere innstilingene (parity checking av/på, 20/40/80/160MBs, ++) på Adaptec kortet, til ingen nytte. Kabelen er terminert i Plextoren ved å sette en liten "jumper" (ehdnh). Altså ingen egen termineringsplugg. Vet ikke en gang hvordan denne skulle sett ut, men det fungerer nå en gang... Det rareste synes jeg er at den stopper på 10x~1.5MB/s og holder seg der. Hvilken scsi standard har 1.5MB/s, liksom? Testet både under WinXP Home SP2, og Linux (kernel 2.6.12). Programmene jeg har brukt under Windows står over, og under Linux har jeg prøvd grip og cdrdao. Hjelp? edit: La til at den leser konstant 10x - ikke bare som maksimum. Virker nesten som en sperre Rettet en skriveleif. La til at jeg har prøvd å variere scsi-biosinstillingene. Lagt til litt os-info Som man kan se fra siste postingen min er problemene fikset i Windows. Endret 17. november 2005 av 8086 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Du har ikke sagt noe om hva slags operativsystem du bruker. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Fikset! Etter tips fra stigfjel om elendige SCSI-drivere for Adaptec-kortene i WinXP, lastet jeg ned de nyeste driverene fra Adaptec. Windows nektet først å godta at disse driverene skulle fungere bedre, men så valgte jeg å manuelt overstyre Windows. Som du kan se fra vedlegget fungerer det hele ganske mye bedre :-) Jeg gikk altså fra 10x konstant til 24x på en testskive. Good shit! Skulle bare ønske det funket litt bedre under Linux der det fremdeles virker som noe bremser disken... edit: cdrdao funker fremdeles like treigt (2x kanskje?), selv uten feilretting påslått, men så lenge jeg vet at det grunnleggende er i orden er jeg mer enn fornøyd. Bruker bare cdparanoia/cdda2wav i stedet, som begge kjører opp til 30x uten feilsjekking (Plextor gjør det i hardware). Takk til stigfjel! Endret 4. desember 2005 av 8086 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå