Wickedlike Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Har akuratt kjøpt dette hovedkortet Men når jeg skrur på pcn finner den ikke harddisk eller cd rom, har 2 cd rom og 4 hardisker, en samsung 40 en sansung 200, wdc 160 og wdc 200, alle sammen er IDE, men hvor skal jeg kople hva? Har en IDE raid men har ikke instalert driver til denne, får jo ikke instalert windows engang siden den ikke finner noe, så hvor skal jeg kople master på dette kortet? altsp 40Gigen som skal være systemet... Det er som du ser 3 IDE porter på kortet Lenke til kommentar
snole Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Hovedkortet har 3 tilkoblinger for IDE-kabler. Den ene er ATA133 mens de 2 andre er ATA100. Hvis OS-disken er ATA133 så er det lurest å koble den på ATA133-tilkoblingen på hovedkortet. Sjekk at Master/slave settings er korrekt på enhetene. Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Åssen vet jeg hvem som er hvem da? og åssen skjekker jeg slave, master? skal os stå på master og alle de andre på slave da? Lenke til kommentar
Juke Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Åssen vet jeg hvem som er hvem da? og åssen skjekker jeg slave, master? skal os stå på master og alle de andre på slave da? 5164310[/snapback] Hver IDE-port støtter opptil 2 disker/enheter (jeg regner med at du har standard IDE av typen P-ATA, og ikke S-ATA). I såfall skal den ene disken stå som master, og den andre som slave. Hvis du kun har én disk/enhet på en ledning, skal disken stå som single drive (dvs det samme som master på de fleste disker). Hvis jeg husker dette riktig, skal disken i enden av kabelen stå som master, mens den som er koblet på midten av kabelen skal stå som slave. edit: omformulerte litt Endret 16. november 2005 av Juke Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 men hvem av ide portene på HK skal jeg bruke? det er jo 3, en blå dom står alene, og en blå og en svart ved siden av hverandre, den ene blå står ganska langt nede på kortet .. :S Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Må i alle fall få koplet til en disk og en cd rom så jeg får instalert windows, og da kan jeg instalere raid driver og da skulle ikke den andre bli noe problem tror jeg Lenke til kommentar
Juke Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Oida, der ble jeg fort litt mer usikker... Nå vet ikke jeg så mye om RAID-kontrollere, men dersom disse forårsaker problemer kan det kanskje være greit å bruke den ene som ikke støtter RAID for å koble til boot-harddisken og CD-ROM'en til å begynne med, og heller koble på resten av diskene og slikt etterhvert, når du får installert Windows? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det er det samme hvilken IDE-port du benytter for de forskjellige enhetene. Har du lest bruksanvisningen til hovedkortet? Det kan jo hende at du finner relevant informasjon der :-p. Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Den manualen kan jeg bruke som furverk, må jo være Bill Gates for å skjønne den Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 prøver å kople til bare disk og cd rom men får bare en blinkende strek i bios Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Sjekk select bak på harddisk. Velg master / singeldisk. Sett kabelen inn i den svarte ide kontakten. Prøv å boot. ide prim + ide sekundær er plasser ved siden av floppy. Ca midt på siden inn mot front kabinett. Endret 16. november 2005 av tag1 Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Du må bruke de to svarte portene ved minnet, det er vanlig ATA. Den blå er Raid. Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Nå funker det med 1HD og 1CD, og når jeg får fiksa windows instalerer jeg raid driver og da kopler jeg resten av sakene på raidet og da burde det vel gå bra håper jeg Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Nå funker det med 1HD og 1CD, og når jeg får fiksa windows instalerer jeg raid driver og da kopler jeg resten av sakene på raidet og da burde det vel gå bra håper jeg 5164560[/snapback] Sett opp harddisk 1 master ide primær. harddisk 2 slave på primær ide Sett opp cdbrenner master på secondary ide cd spiller slave secondary ide. 2 siste hardisker på raid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå