Sensurert Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 All overklokking skjer på eget ansvar og jeg tar ikke ansvar for eventuelle skader du kan påføre ditt skjermkort Hvorfor burde jeg overklokke? Enkelt og greit, bedre ytelse på kortet pluss at det er gøy. Er det farlig? Det er en minimal sjanse for at kortet blir ødelagt av normal klokking, men hvis du derimot gjør noe av følgende KAN kortet bli ødelagt: 1. For for høy temperatur (rundt 100-120 grader celsius) 2. Voltmodder kortet Hva du bør tenke på først: Har du god nok kjøling? Temperatur øker ikke så mye ved overklokking med mindre du voltmodder det, men høy temperatur betyr også ustabilitet slik at du ikke kan klokke så langt. Jeg anbefaler at du kjøper en ny kjøler. Gå hit og klikk Kjøler og deretter Skjermkort og finn en som passer ditt kort. Når du først er i gang bør du kjøpe ny kjølepasta også, jeg anbefaler denne. Du må også huske på at garantien ryker så fort du modifiserer ditt skjermkort. Du bør også laste ned et temperatur overvåknings program, til dette kan du bruke Everest, klikk på Maskinnavn og Sensor. Du bør roe ned klokkingen hvis temperatur nærmer seg 80 grader. Overklokkingen: Du kan bruke Rivatuner til å overklokke med, når du har lastet ned og installert, klikk på den trekanten ved siden av der det står Customize. Så klikker du på bildet av skjermkortet, da får du opp en meny hvor du kan øke Core og Memory. Huk av på Enable low level hardware overclocking, så øker du Core 15-20 til å begynne med og trykker Test og deretter Apply. Så må du bruke et benchmark program for å sjekke at hastigheten er stabil, til dette kan du bruke 3dMark05, som du kan laste ned her Hvis det er stabilt øker du Core med 5-10 og benchmarker, dette må du gjøre helt til du får såkalte artifacts, dvs prikker på skjermen eller rutemønster, da må du klokke ned litt. Da du har funnet max core hastighet er det på tide å begynne å klokke Memory, da gjør du det samme som du gjorde med Core til du har funnet maks hastighet. Hvis du vil bruke den nye hastigheten med en gang windows starter opp, huker du av for Apply overclocking at windows startup. Prinsippet er nettopp det samme ved andre programmer. Andre programmer du kan bruke: ATI Tool Rage3D Tweak Powerstrip SysTool Softmodding Softmodding betyr å bytte ut den orginale skjermkort driveren med en modifisert, dette gir en bedre ytelse hos mange. Dette er også helt ufarlig. På denne siden kan du finne såkalte "omega drivers" til både ATI og Nvidia skjermkort. Husk å fjern den gamle skjermkort driveren før installering. Voltmodding Husk at dette KAN ødelegge kortet og er ikke anbefalt med mindre du vet hva du driver med. Voltmodding gir ingen ytelsesendring men det gjør kortet mer stabilt slik at man kan klokke lengre, men uheldigvis er det ikke bare å sette opp volten litt med software. Da må man frem med loddebolten og/eller en blyant. Siden de fleste kort er forskjellige fins det ingen lik måte man kan bruke på alle kort. Derfor skal jeg linke til forskjellige voltmodding guides under her. Gi gjerne tips hvis du vet om flere voltmodding guider. OBS Husk at varmeutviklingen øker når du voltmodder kortet, vær derfor sikker på at du har god nok kjøling. Radeon 9800 Voltmod Radeon X800 Pro/XT/XT PE Voltmod Radeon X700 Voltmod Radeon X800 Non-Pro/X800 XL/X850 Voltmod Radeon 9500/9700/9700 Pro Voltmod Da takker jeg for meg og håper du fikk nytte av denne lille guiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå