Gå til innhold

mer enn to disker?

Anbefalte innlegg

Jeg har måttet kjøpe meg ny disk på grunn av for liten plass i de jeg har fra før. en 40 gig og en 20 gig. har nå kjøpt meg en 80 gig å håper det da holder. spørsmålet mitt er da som følger: hovedkortet har bare to ide ledninger og disse er allerede opptatt av overnevnte disker pluss dvd og brenner. hvordan få koblet til den siste uten å måtte koble av noe av det andre? er det mulig?

setter som vanlig stor pris på svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-29 08:48, Afseth skrev:

Quote:

Den 2002-08-29 08:41, Cappo skrev:

Kjøp deg heller en PCI RAID Kontroller du. Så kan du kjøpe deg en 80Gb til senere. :smile:

eller
.

En IDE kontroller har gjerne to porter, med plass til to IDE devices på hver port. Tilsammen 4 nye disker. Så du trenger ikke RAID for å få plass til flere enn en ny disk.

Kan jo være han mente at da kunne han få muligheten for RAID senere, hvis han ønsker det. RAID-kontrolleren fungerer jo også som en IDE kontroller, og den er jo ikke så fryktelig mye dyrere.

[ Denne Melding var redigert av: The Jackal på 2002-08-29 08:54 ]

Lenke til kommentar

Går det an å lage RAID med bare en ny HD da? Han trenger ikke begge to med en gang?

Og hvis han ikke kjøper begge diskene med en gang, så får han en case når han siden skal lage raidet med en full og en tom disk. den fulle vil vel gå heden, evt får han en backup jobb på 80 gig. 80 gig= mange CD'er.

Lenke til kommentar

Jeg så en PCI IDE-kontroller på trondheimsbaserte dathor.no for ca 200kr. Den har også støtte for 4 enheter.

Hvis du vil kjøre raid så kjøper du bare en identisk disk til og kobler den også til. Raid får du i windows 2000 og XP. Ytelsen på software-raid blir ca den samme som ved hardware raid.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-29 13:52, Torbjørn skrev:

Går det an å lage RAID med bare en ny HD da? Han trenger ikke begge to med en gang?

Og hvis han ikke kjøper begge diskene med en gang, så får han en case når han siden skal lage raidet med en full og en tom disk. den fulle vil vel gå heden, evt får han en backup jobb på 80 gig. 80 gig= mange CD'er.

Sånn jeg har forstått det så kan du jo bruke RAID-kontrolleren som en IDE-kontroller til han får en 80Gb disk til. RAID blir det jo ikke får han oppretter RAID Array.

Jaja.. 2x120Gb eller 2x160Gb Maxtor neste før TG.. Sammen med et NV30 kanskje?? :grin:

Lenke til kommentar

det var mange svar å få! flotte greier! men som mange sikkert har merket seg på profilen min så har jeg ett gammelt mobo med bare 4 pci slotter. alle er desverre opptatt...som student har jeg ennå ikke fått råd til å kjøpe meg ny pc selv om jeg sikler over alt det nye kraftige og BILLIGE som har kommet nå. men jeg skal ta det under seriøs vurdering å kjøpe en kontroller...det som er dilemmaet da..er det verd pengene bare for en 20 gig disk? skal så snart jeg kan oppgradere

Lenke til kommentar

kjøp nytt hovedkort med onboard LAN og lyd og kjøp til IDE kontroller :smile:

Vet ikke om han kan bruke PCI RAID kontroller som IDE konrtoller, jeg trodde ikke det?

Det er uansett en ide å kjøpe inn begge HD man ønsker å bruke i RAID for så vidt jeg vet finnes det ikke noen grei måte å få 80 gig fra en HD fordelt på samme HD og ny HD i et raid, mao 80 gig går tapt med mindre han har tålmodighet og kjapp CD brenner, evt gode kamerater med gig plass :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har plass til et IDE kontrollerkort eller et raidkontrollerkort (og ja, du kan bruke raidkontrollerkortet som ide kontroller) så er vel løsningen å kjøpe et usb kabinett til disken. MEN dette vil bli en veldig treig løsning, siden du helt sikkert bare har USB 1.1 på hovedkortet... Tror nok du må dumpe en IDE enhet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...