Gå til innhold

Tablet PC til skolearbeid

kbrnsr

Anbefalte innlegg

Nåja, har tittet litt rundt på nettet for å finne meg en ny tablet PC, men dessverre så har jeg hatt ekstremt store vanskeligheter med å finne en som duger.

Har foreløpig et pristak på 20 lapper, går nok ikke lenger enn dette :D.

Jeg skal bruke maskinen til Office arbeid, og endel Photoshopping.

EDIT: Og programmering, studerer IT ved UiO

Vekt: maks 2.5 kg

Harddisk: Minst 20 GB og minst 5600 RPM

Dimensjoner: Etter å ha sjekket de norske tabletsene så er det nok naivt å tro at det er noen under 3.5 cm i tykkelse der ute. Med en 12 tommers så er vel lengden og bredden ignorerbar

Tilkoblinger: WLAN B/G og Bluetooth. Jeg vil trenge et optisk modul (så kan jeg bare ha den hjemme), men det kan godt være en DVD/CDRW drev. Du vet aldri når det går galt og vil trenge en.

Batteritid: Rundt 3.5 timer

Ifølge det jeg har lest på forskjellige nettsteder og på forumet her så er det to modeller som jeg i det hele tatt kan vurdere:

Fujitsu LifeBook T4010

Vekt: 2.01 kg med optisk drev, 1.7 uten

Tykkelse: 3.5 cm

Levetid: 3.5 t

Anmeldelse: Mobiletechreview.com

En annen modell jeg vurderte var en Acer 202, men dessverre så har de implemenert en "revolusjonerende" ny mekanisme for å skifte mellom tablet og tastatur modus. Ulempen er at du ikke kan forandre på vinkelen til skjermen, også er vinkelen Acer har valgt veldig dårlig for å si det mildt.

Ray.no specs: Ray.no;Acer 202 specs

Er det noen andre modeller dere anbefaler eller? Jeg er åpen for forslag :)

Endret av Pimpmeister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har faktisk en del modeller der ute, men det er kanskje litt vanskelig og finne fram.

Slate, da har man HP sin TC1100 modell. Denne er uten tastatur, men man kan feste det på (følger med i pakken). Det som er greit med denne er at du kan kvitte deg med tastaturet når du ikke trenger det, og bare ha tablet med deg. Da blir den lett og ha med rundt om kring. Dette taler jo også mot den, da du må huske å ta med tastatur hvis du skal skrive mye. Den er forresten 10" stor med XGA oppløsning. (søk HP tc1100 i fritekst på prisguide for priser)

HP 4200 er deres "convertible" som er da lik Fujitsu sin modell. Denne er 12" med XGA oppløsning som er ganske vanlig på 12" idag. Den har optisk drev og, noe slate modellen ikke har. (søk HP 4200 i fritekst på prisguide for priser, begynner på rundt 14k)

IBM X41 Tablet. Denne har fått strålende kritikk i det siste. Den er lett (1,3 kg tror jeg det var), men har ikke innebygd optisk drev. 12" XGA oppløsning. Denne kan du feste et ekstra batteri på som da vil gi den en levetid på rundt 7t. Dette kan være greit hvis du har en dag med masse forelesninger uten tid til å lade opp imellom. Tastaturet til IBM er jo kjent for å være det beste på bærbare, og denne har stick istedet for pad (spørs hva du liker her for mus håndtering). (søk ibm x41 i fritekst på prisguide for priser, begynner på rundt 16k)

Toshiba Portege M200 er en 12" med SXGA skjerm. Du kan få en lignende skjerm på Fujitsu, men da må du opp i en kjempepris. Den koster rundt 15k akkurat nå. Ikke optisk drev, veier 2kg. (søk toshiba m200 i fritekst på prisguide for priser, begynner på rundt 15k)

Toshiba Tecra M4. Monster maskin kan man vel kalle denne. 14" SXGA skjerm, veier i overkant av 3kg. Til gjengjeld har den et nyere skjermkort enn alle de andre og vil kunne kjøre dagens spill. Av de andre er det faktisk bare Toshiba M200 og Acer 200 serien som har et eget skjermkort og ikke innebygd Intel kort. Innebygd opptisk drev på denne selvsagt. (søk toshiba tecra m4 i fritekst på prisguide for priser, begynner på rundt 13,5k)

Som sagt, alternativene er der. I USA har man større alternativer når man skal ha seg Slates, men når du skal programmere ville jeg ikke anbefalt det uansett. Av mine personlige meninger vil du merke forskjell på en vekt på 1,5 og 2kg når du bruker en tablet. Norsk skriftgjennkjenning er ikke til stede, men man kan få lastet ned så den blir drastik bedre. Uansett pleier jeg å la Ink være Ink og ikke gjøre det om til tekst. Søkemotorene for å søke på ink er gode nok til å finne det meste.

Selv har jeg M200, men har hørt IBM sin maskin bli skrytt i skyene i tablet mijøet, så den er vel den jeg kan anbefale nå. Ikke den sterkeste i rå kraft, de har heller gått etter at den skal være lett og ta med seg. Trenger du høyere skjermoppløsning er M200 veien å gå.

Bare å spørre hvis det er noe du lurer på angående tablets, så skal jeg svare så godt jeg kan. (f.eks programmer for studenter etc)

-Heiper-

Endret av Heiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...