Gå til innhold

Linux eller windows på ftp server?

Plecto

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe en svak P2 eller P3 maskin som kan gå å dure i kjelleren. Skal jeg da instalere Linux på den eller nøyer det seg med windows? Jeg tenker da på funskjonene som på linux, netlimiting osv. og så har jeg hørt at linux egner seg veldig godt til servere (hvorfor det?). Jeg har forøvrig ingen kunnskaper om linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har planer om å kjøpe en svak P2 eller P3 maskin som kan gå å dure i kjelleren. Skal jeg da instalere Linux på den eller nøyer det seg med windows? Jeg tenker da på funskjonene som på linux, netlimiting osv. og så har jeg hørt at linux egner seg veldig godt til servere (hvorfor det?). Jeg har forøvrig ingen kunnskaper om linux.

5163467[/snapback]

Linux er et meget godt alternativ. Hvorfor linux\unix\bsd egner seg til server spør du, jo det krever lite resuser av maskinen, det er enkelt å sette opp og det er veldig mange gode porgram til det. Men hovedsaken for at det er så bra, er muligheten for å detaljstyre serverene din.

Så min anbefaling til deg er å søke litt rundt på forumet, så finner du masse stoff vedrørende dette temaet. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Spiller liten rolle til en enkel filserver; jeg vet om et firma som fremdeles kjører nettsidene sine (langt tyngre enn en FTP-server med andre ord) helt problemfritt på en P2-400 under IIS (Windows NT), og de har over 10.000 sidevisninger i døgnet uten noe som helst nedetid eller slowdown.

Men hvis du ikke har vært borti Linux før så er det jo en artig måte å bli litt kjent med det på.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

5163467[/snapback]

Linux er et meget godt alternativ. Hvorfor linux\unix\bsd egner seg til server spør du, jo det krever lite resuser av maskinen, det er enkelt å sette opp og det er veldig mange gode porgram til det. Men hovedsaken for at det er så bra, er muligheten for å detaljstyre serverene din.

Så min anbefaling til deg er å søke litt rundt på forumet, så finner du masse stoff vedrørende dette temaet. Lykke til :thumbup:

5164614[/snapback]

At det er enkelt å sette opp er veldig individuelt, siden trådstarter ikke har noen kunnskaper om linux er det sikkert ikke så enkelt for han/hun

Lenke til kommentar

Jeg forstår alle som kan linux sier det enkelt osv... Men det er da på ingen måte "lettere". Windows har en drøss av programmer som utføres like greit der som i linux. For en som aldri har vert borti linux før er det iallefall ikke lettere.

For det første har sikkert trådstarter allerede windows instalert på maskinen i utgangspunkt. Ergo slipper han å innstalere et os som nødvendig vis ikke funker helt så automatisk med all hardware som noen vil ha det til. Og velger han full innstalasjon som ofte regnes for failsafe, som tar med alle standard tjenestene, er poenget med detaljestyrt server borte.

Utover det kommer så og si alle windows programmene med en enkel innstalasjon, og med et grensesnitt som stort sett er pek og klikk.

Men for all del, har du tid, og intresserer deg for det, så legg inn linux ;)

Og si at linux er bedre enn windows er bullshit. Alt til sitt bruk og formål.

Doogle: Tror ennå Wwindows NT er mer utbredt enn Windows 2003 Server.

Lenke til kommentar
Spiller liten rolle til en enkel filserver; jeg vet om et firma som fremdeles kjører nettsidene sine (langt tyngre enn en FTP-server med andre ord) helt problemfritt på en P2-400 under IIS (Windows NT), og de har over 10.000 sidevisninger i døgnet uten noe som helst nedetid eller slowdown.

Men hvis du ikke har vært borti Linux før så er det jo en artig måte å bli litt kjent med det på.

5165833[/snapback]

Lurer veldig på hva firma du refererer til...

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Lurer veldig på hva firma du refererer til...

5200426[/snapback]

Et jeg jobber litt for en gang i blant; de gir ut en fagblad i papirformat og har også nettsider.

Så lenge alt fungerer som det skal ser de ikke noe poeng i å bruke penger på å endre nettplattformen sin - og det er jeg tildels enig i.

Lenke til kommentar

Poenget er jo at de har et system som fungerer - og som gjør alt de ønsker seg av nettsiden sin. Og da er det jo litt teit å bytte bare for å bytte :)

Bare nevnte det som et apropos til at folk tror man trenger virkelig kraftige systemer for å handle et brukbart antall besøk. Kan nevne at de i uke 43 (som er de siste tallene jeg har fått tilgang til) så hadde de 44.087 sidevisninger fordelt på 4374 ulike IP-adresser... Og dette på en gammel maskin som riktignok er koblet til en fet linje.

Men det er klart at når de en gang ønsker å legge til funksjonalitet som de ikke har pr. idag så har de vel neppe noe annet valg enn å oppgradere og flytte hele opplegget sitt.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Helt sikkert, men det var ikke all verdens valgmuligheter når det gjelder publiseringsverktøy når de startet nettsidene sine i 1999 eller noe... Få som leverte noe bra til Linux da uten å ta seg ekstremt godt betalt for det ;)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...