Gå til innhold

får " tegn i teksten jeg skriver til fil [VB6]

Anbefalte innlegg

Hei..

Er passe nybegynner i VB så jeg har litt problemet i ny og ne..

Det problemet jeg har nå er at når jeg skal skrive innholdet i en tekstbox til en fil så blir det lagt på et " i starten og i slutten av teksten. Hvordan kan jeg fjerne dette?

koden er som følger:

Private Sub Command2_Click()

Dim nFileNum As Integer

nFileNum = FreeFile

Open "C:\Test.txt" For Output As nFileNum

Write #nFileNum, txtinn.Text

Close nFileNum

End Sub

Hvis jeg skriver Hei i tekstboxen og så opner filen i windows så står det "Hei" i den. Hvordan fjerner jeg hermetegna?

Bruker forresten VB6 (greit det er gammelt, men det får holde)

Endret av alos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende er det bedre å åpne filen som Binary, slik at en mest mulig kan unngå omgjøringer av data ved skriving/lesing:

Dim nFileNum As Long

nFileNum = FreeFile

' Bemerk at filen må slettes dersom du ønsker å overskrive filen
If Dir(sFile) = "" Then
Kill sFile
End If

' Åpne fil 'binarisk' - dvs. at VB ikke utfører noen nevneverdige konverteringer av utdata
Open "C:\Test.txt" For Binary As nFileNum
Put #nFileNum, , txtinn.Text ' Tilsvarende brukes GET-kommandoen for å hente data
Close nFileNum

Lenke til kommentar
Egentlig rart at det første en lærer er tekstfilbehandling, enda dette er mye mer komplisert å lese en binærfiler... ikke så mye i C, med fscanf funskjonen, men i VB er det et helvete.

5167516[/snapback]

Så sant så sant. En annen ting som har forundret meg endel er at endel personer jeg har truffet, som oftest med it-utdannelse fra it-akademiet eller andre privateskoler, ikke engang kan noe om det binære- og hexadesimale tallsystemet.

Lenke til kommentar
Egentlig rart at det første en lærer er tekstfilbehandling, enda dette er mye mer komplisert å lese en binærfiler... ikke så mye i C, med fscanf funskjonen, men i VB er det et helvete.

5167516[/snapback]

er vel egentlig ikke det første jeg har lært da.. Har akkurat mekka et yatzy program så jeg har lærlt litt fra før. Men så skal jeg ha en highscore liste og da ma jeg jo kunne skrive lista til en fil :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...