alos Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Hei.. Er passe nybegynner i VB så jeg har litt problemet i ny og ne.. Det problemet jeg har nå er at når jeg skal skrive innholdet i en tekstbox til en fil så blir det lagt på et " i starten og i slutten av teksten. Hvordan kan jeg fjerne dette? koden er som følger: Private Sub Command2_Click() Dim nFileNum As Integer nFileNum = FreeFile Open "C:\Test.txt" For Output As nFileNum Write #nFileNum, txtinn.Text Close nFileNum End Sub Hvis jeg skriver Hei i tekstboxen og så opner filen i windows så står det "Hei" i den. Hvordan fjerner jeg hermetegna? Bruker forresten VB6 (greit det er gammelt, men det får holde) Endret 16. november 2005 av alos Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Kan hende er det bedre å åpne filen som Binary, slik at en mest mulig kan unngå omgjøringer av data ved skriving/lesing: Dim nFileNum As Long nFileNum = FreeFile ' Bemerk at filen må slettes dersom du ønsker å overskrive filen If Dir(sFile) = "" Then Kill sFile End If ' Åpne fil 'binarisk' - dvs. at VB ikke utfører noen nevneverdige konverteringer av utdata Open "C:\Test.txt" For Binary As nFileNum Put #nFileNum, , txtinn.Text ' Tilsvarende brukes GET-kommandoen for å hente data Close nFileNum Lenke til kommentar
alos Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 Det fungerte mye bedre ja! takk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Egentlig rart at det første en lærer er tekstfilbehandling, enda dette er mye mer komplisert å lese en binærfiler... ikke så mye i C, med fscanf funskjonen, men i VB er det et helvete. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Egentlig rart at det første en lærer er tekstfilbehandling, enda dette er mye mer komplisert å lese en binærfiler... ikke så mye i C, med fscanf funskjonen, men i VB er det et helvete. 5167516[/snapback] Så sant så sant. En annen ting som har forundret meg endel er at endel personer jeg har truffet, som oftest med it-utdannelse fra it-akademiet eller andre privateskoler, ikke engang kan noe om det binære- og hexadesimale tallsystemet. Lenke til kommentar
alos Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 Egentlig rart at det første en lærer er tekstfilbehandling, enda dette er mye mer komplisert å lese en binærfiler... ikke så mye i C, med fscanf funskjonen, men i VB er det et helvete. 5167516[/snapback] er vel egentlig ikke det første jeg har lært da.. Har akkurat mekka et yatzy program så jeg har lærlt litt fra før. Men så skal jeg ha en highscore liste og da ma jeg jo kunne skrive lista til en fil Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Hvis du skriver print i stedenfor write vil du ikke få " i begynnelsen og du kan bruke den koden som de lærte, altså: dim LedigFil as integer LedigFil=FreeFile open "C:\test.txt" for output as #LedigFil print #LedigFil, txtInn.text close #LedigFil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå