Gå til innhold

Hva er egentlig plasma?

Nedward

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg så nettopp på Braniacs på Discovery Channel at de (påsto de i alle fall) lagde plasma ved å kutte en drue i to, og legge de to halvdelene inntil hverandre med kuttsidene opp inni en mikrobølgeovn og deretter startet de den opp. Det kom noe som så ut som flammer ut fra druene, de sa det var plasma og "don't try this at home"... hehe

5257114[/snapback]

Jepp det så jeg også... og seff testa jeg det :D

For å ta et sitat fra en av mythbuster-karene når de skal gjøre noe som kanskje kan få uheldige utfall... ITS SCIENCE!

Lenke til kommentar
Jeg så nettopp på Braniacs på Discovery Channel at de (påsto de i alle fall) lagde plasma ved å kutte en drue i to, og legge de to halvdelene inntil hverandre med kuttsidene opp inni en mikrobølgeovn og deretter startet de den opp. Det kom noe som så ut som flammer ut fra druene, de sa det var plasma og "don't try this at home"... hehe

5257114[/snapback]

Jepp det så jeg også... og seff testa jeg det :D

For å ta et sitat fra en av mythbuster-karene når de skal gjøre noe som kanskje kan få uheldige utfall... ITS SCIENCE!

5269667[/snapback]

Jeg så også det programmet. Men har desverre ikke en mikrobølgeovn. Men jeg har forsåvidt fått klarhet i hva plasma er da.

Lenke til kommentar

Den gule delen av en flamme er så vidt jeg vet glødende sot, men den blå delen tror jeg er plasma.

Ang. røykvarslere, så vil jeg tippe at de virker ca. som en geigerteller - den radioaktive strålingen ioniserer partikkler i lufta, som så blir trukket en-eller-annen-vei i et elektrisk felt, noe som medfører en liten strøm når den treffer. Uten at jeg egentlig i det heletatt har peiling. Om noen har bedre ideér vil jeg veldig gjerne høre dem - jeg lurer !

Lenke til kommentar
Den gule delen av en flamme er så vidt jeg vet glødende sot, men den blå delen tror jeg er plasma.

Ang. røykvarslere, så vil jeg tippe at de virker ca. som en geigerteller - den radioaktive strålingen ioniserer partikkler i lufta, som så blir trukket en-eller-annen-vei i et elektrisk felt, noe som medfører en liten strøm når den treffer. Uten at jeg egentlig i det heletatt har peiling. Om noen har bedre ideér vil jeg veldig gjerne høre dem - jeg lurer !

5275227[/snapback]

Les bakpå dem så bekrefter de det du sier :) Men kan disse ionene kalles plasma, var vel egentlig spørsmålet. Mitt eksempel med saltvann var ment for å vise noe som har ioniserte partikler men allikevel ikke kalles plasma, for å bygge min egen lille teori om at man ikke bør kalle det plasma i røykvarslere heller.

Lenke til kommentar

Røykvarsler ioniserer røyk/sot partikler meg vitende, ikke molekyler (gass).

Skulle den skape plasma, ionisert gass, ville det bety at gassparikler generelt ville trigge alarmen, men den slår ikke ut på tilstedeværelse av luft, rimeligvis.

luft som gass skiller seg marginalt fra andre gasstyper hva partikkeltetthet angår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...