Torbjørn Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 hint: der det er varmest Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Der det er varmest i et stearinlys er vel nederst i midten av flammen, det blåe. Men hvorfor kan man kalle det plasma? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma finn bildet av stearinlys Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Og 99% av all massen i universet er plasma, forøvrig... ;D Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg så nettopp på Braniacs på Discovery Channel at de (påsto de i alle fall) lagde plasma ved å kutte en drue i to, og legge de to halvdelene inntil hverandre med kuttsidene opp inni en mikrobølgeovn og deretter startet de den opp. Det kom noe som så ut som flammer ut fra druene, de sa det var plasma og "don't try this at home"... hehe 5257114[/snapback] Jepp det så jeg også... og seff testa jeg det For å ta et sitat fra en av mythbuster-karene når de skal gjøre noe som kanskje kan få uheldige utfall... ITS SCIENCE! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg så nettopp på Braniacs på Discovery Channel at de (påsto de i alle fall) lagde plasma ved å kutte en drue i to, og legge de to halvdelene inntil hverandre med kuttsidene opp inni en mikrobølgeovn og deretter startet de den opp. Det kom noe som så ut som flammer ut fra druene, de sa det var plasma og "don't try this at home"... hehe 5257114[/snapback] Jepp det så jeg også... og seff testa jeg det For å ta et sitat fra en av mythbuster-karene når de skal gjøre noe som kanskje kan få uheldige utfall... ITS SCIENCE! 5269667[/snapback] Jeg så også det programmet. Men har desverre ikke en mikrobølgeovn. Men jeg har forsåvidt fått klarhet i hva plasma er da. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Blir røyk til plasma når den blir ionisert av radioaktiviteten i røykvarslere? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Mine særdeles små kunnskaper om røykvarslere sier nei. Saltvann er vel ikke plasma, og jeg innbiller meg at det er den samme effekten i røykvarslere: noen "frie" ioner. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Kom til å tenke på en ting. Er alle flammene plasma?, siden noen på wikipedia mener at en starinlys flamme er en plasma med lav temeperatur. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Dj_eLmO, hva mener du? Det er ikke forskjell på flammene fra et stearinlys, et bål, eller en gassbrenner, hvertfall. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Den gule delen av en flamme er så vidt jeg vet glødende sot, men den blå delen tror jeg er plasma. Ang. røykvarslere, så vil jeg tippe at de virker ca. som en geigerteller - den radioaktive strålingen ioniserer partikkler i lufta, som så blir trukket en-eller-annen-vei i et elektrisk felt, noe som medfører en liten strøm når den treffer. Uten at jeg egentlig i det heletatt har peiling. Om noen har bedre ideér vil jeg veldig gjerne høre dem - jeg lurer ! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Den gule delen av en flamme er så vidt jeg vet glødende sot, men den blå delen tror jeg er plasma. Ang. røykvarslere, så vil jeg tippe at de virker ca. som en geigerteller - den radioaktive strålingen ioniserer partikkler i lufta, som så blir trukket en-eller-annen-vei i et elektrisk felt, noe som medfører en liten strøm når den treffer. Uten at jeg egentlig i det heletatt har peiling. Om noen har bedre ideér vil jeg veldig gjerne høre dem - jeg lurer ! 5275227[/snapback] Les bakpå dem så bekrefter de det du sier Men kan disse ionene kalles plasma, var vel egentlig spørsmålet. Mitt eksempel med saltvann var ment for å vise noe som har ioniserte partikler men allikevel ikke kalles plasma, for å bygge min egen lille teori om at man ikke bør kalle det plasma i røykvarslere heller. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Plasma er ionisert gass. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Dessuten er et krav for plasma at "en større del" (flesteparten) av molekylene er ionisert. ikke tilfelle i saltvann. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Altså ikke i en brannvarsler heller, da? Det er vel ikke slik at flesteparten av partiklene er ionisert der heller? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Røykvarsler ioniserer røyk/sot partikler meg vitende, ikke molekyler (gass). Skulle den skape plasma, ionisert gass, ville det bety at gassparikler generelt ville trigge alarmen, men den slår ikke ut på tilstedeværelse av luft, rimeligvis. luft som gass skiller seg marginalt fra andre gasstyper hva partikkeltetthet angår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå