Gå til innhold

XP aktivering

Vic20

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny PC med Windows XP Professional for et par måneder siden. Jeg har nå tenkt på å sette opp PC'en slik at hele familien (4 personer) kan bruke den, men ha hvert sitt individuelle oppsett. Planen var da å opprette 4 partisjoner og ved bruk av en boot manager kan alle få "hver sin PC", hvor de kan konfigurere den nøyaktig slik de selv vil ha den. Lovlig sett så burde dette være greit, for hvis jeg har forstått det rett så gjelder XP lisensen for en stk. PC og ikke en stk. bruker.

Da lurte jeg på om det er mulig å komme rundt dette med å måtte aktivere alle XP partisjonene.....

Hvis jeg installerer på første partisjon og aktiverer den, er det da mulig å kopiere noen filer fra denne til diskett eller CDR og så legge filene over på de andre partisjonene, slik at jeg slipper å aktivere de også....? Teoretisk burde det jo gå siden maskinvaren er den samme.

Finnes det en enkel og grei måte å gjøre dette på ?

Takker for alle tips!

Vic20

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-29 01:24, Kjellis skrev:

Jeg har 3 brukere med hvert sitt oppsett på maskina mi!

Du kan jo partisjonere hd'n i 4 (5), slik at hver av dere får en egen hd (d,e,f,g). Inst. xp på c: og opprett brukere der!

Hei, etter å ha søkt litt på nettet så fant jeg en måte å disable XP aktiveringen på, og det fungerte faktisk! Måtte bare endre på noen verdier i en exe-fil.

Ellers takk for tipset :smile:

Vic20

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-29 22:07, mozz skrev:

Aktivering?? Hvor, Hvordan? Jeg har kjørt XP Pro en stund nå uten å aktivere noe som helst. Jeg tror ikke det er nødvendig på professional. ( tydeligvis ikke på den jeg har ihvertfall)

Høres ut som om du har fått tak i en sånn...Ehh hva skal man si..."ferdig aktivert" utgave fra en "god venn" :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis jeg installerer på første partisjon og aktiverer den, er det da mulig å kopiere noen filer fra denne til diskett eller CDR og så legge filene over på de andre partisjonene, slik at jeg slipper å aktivere de også....? Teoretisk burde det jo gå siden maskinvaren er den samme.

Finnes det en enkel og grei måte å gjøre dette på ?

Takker for alle tips!

Vic20

Problemet ved å kopiere hele partisjonen slik du beskriver er at alle nøklene i registret vil peke mot den partisjonen der du installerte windows.

Aktiveringskoden genereres utfra hvikle hardware komponenter som står i maskinen, slik at samme aktiveringskoden skulle fungere på alle partisjonene.

Windows xp takler å kjøre flere kopier samtidig og vil automatisk lage boot-meny når du installerer den.

Teksten i boot menyen, defult menyvalg og tiden menyen vises kan endres fra kontrollpanelet i windows.

Athlon XP 1700+ @144MHz/1584MHz

Asus A7V266-E RAID

2* WD 40GB 7200

512MB DDR TwinMos

ATI Radeon 32MB

SB Live! Player 5.1

Pioneer DVD Slot in 106S

Sony 10X 145

Win ME / Win XP

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2002-08-30 00:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-29 21:27, B|Real skrev:

§5

Det er forbudt å komme med
. Det omfatter også informasjon om bruk av diverse modchips og lignende for konsoller.

Hehe......Hvordan kan den informasjonen jeg ga lede til piratvirksomhet ?

Les innlegget mitt en gang til så forstår du at du bare driter deg ut ved å komme med meldinger som dette. Det tåpeligste jeg vet er folk som deg som leker politi og kommer med tomme trusler.

Vic20

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-30 13:47, Holmesdale End skrev:

Og da kan vel du fortelle oss hvor "trusselen" hans er hen da? Ser ikke noen trussel jeg.

Hvis det han skrev hadde kommet som et frittstående innlegg så hadde jeg tolket det som ren informasjon,

men når det kommer som et svar på mitt innlegg så oppfatter jeg det som at det han egentlig ønsker med innlegget er å skremme/true. Du tolker det tydeligvis annerledes...........:smile:

Vic20

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-30 00:11, jhbamse skrev:

Problemet ved å kopiere hele partisjonen slik du beskriver er at alle nøklene i registret vil peke mot den partisjonen der du installerte windows.

Du misforstod....det jeg skal gjøre er å installere på alle fire partisjonene, ikke kopiere.

Quote:

Aktiveringskoden genereres utfra hvikle hardware komponenter som står i maskinen, slik at samme aktiveringskoden skulle fungere på alle partisjonene.

Jepp, det er jeg klar over :smile:

Quote:

Windows xp takler å kjøre flere kopier samtidig og vil automatisk lage boot-meny når du installerer den.

Teksten i boot menyen, defult menyvalg og tiden menyen vises kan endres fra kontrollpanelet i windows.

Jepp, det er jeg klar over :smile:

Vic20

Lenke til kommentar

Når du installerer WinXP genereres det en "nøkkel" som er et nummer basert på bla. serienummer på cpu osv...

Neste gang man så installerer vil dette nummeret bli kalkulert om igjen - og hvis det ikke stemmer tror programmet at det allerede er installert på en annen maskin fra før.

Nå er det tillagt ett visst slingringsmonn med tanke på endringer i maskinvare ol. og jeg har personlig installert samme WinXP-lisensens på flere maskiner her på kontoret - dog kun èn om gangen i testøyemed - og har aldri hatt noen problemer.

Slik jeg forstår deg skal du installere samme programmet på samme maskinen men på forskjellige partisjoner. Ut fra de opplysningene jeg har fått fra Microsoft vil da aktiveringsnøkkelen som genereres bli den samme ettersom det er den samme maskinvaren den utregnes etter. Programmet tror simpelthen bare at du har reinstallert.

Hvorvidt lisensen gir deg rett til det aner jeg ikke siden det normalt er snakk om èn installering pr maskin - men skal jeg være ærlig tror jeg ikke det er så viktig ettersom det kun er èn bruker om gangen uansett på èn maskin

Ha en fortsatt fin dag :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-31 16:01, Dan Hansen skrev:

Når du installerer WinXP genereres det en "nøkkel" som er et nummer basert på bla. serienummer på cpu osv...

Serienummer på CPU som kan leses av software var vel et idiotisk konsept som Intel prøvde å innføre på Pentium III. Det ble heldigvis ingen suksess, og Intel sluttet raskt med dette.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...