Gå til innhold

Test og feilsøking av Matteprogram

Anbefalte innlegg

Har programmert meg et matteprogram en stund nå. Det er ennå lenge til det er ferdig, men jeg føler at jeg vil ha litt tilbakemeldinger.

Last ned, test og skriv hva du synes her.

Vett det e masse bug, 90% av all koden mangler errorhandler o.s.v.

PS: Du trenger .NET framework 2 for å kjøre det.

Last Ned

Edit: Høyreklikk og velg last ned, ellers kjører proget i webmode (Aner ikke hvorfor)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rentekalkulatoren er jeg ikke sikker på om regner riktig. Må kontrollregne. Logikken min er ikke tilstede for tiden...

Prosentkalkulatoren var ganske stilig. :) Fant ingen bugs (etter 20 sek testing).

Nå må jeg komme meg hjem fra jobb, så jeg får ta resten senere.

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Rentekalkulatoren er jeg ikke sikker på om regner riktig. Må kontrollregne. Logikken min er ikke tilstede for tiden...

Ja, ikke sant, har ingen peiling selv på om den virker, saken er at jeg ikke er noe mattegeni, sitter faktisk å programmerer mye i skoletimene, det er sååååå mye gøyere enn :thumbdown: nynorsk!

Prosentkalkulatoren var ganske stilig. :) Fant ingen bugs (etter 20 sek testing).

Den delen lagde jeg i fjor, saken er at jeg ga de forsjellige tingene så dørlige navn at jeg ikke lenger aner hva det brukes til :p

Nå må jeg komme meg hjem fra jobb, så jeg får ta resten senere.

5163110[/snapback]

Hva jobber du med moskus? :p

Du er jo dødsaktiv her på forumet midt på dagen :p

Angående en del av delene til programmet er de så dørlig lagd at jeg må lage dem fra bunnen av, de ble nemlig lagd rett etter jeg startet med VB.NET.

Noen fler som har noe å bidra med?

Lenke til kommentar
Hva jobber du med moskus? :p

Du er jo dødsaktiv her på forumet midt på dagen :p

Deler av jobben min går ut på å utvikle noen små "skreddersydde" programmer, så jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet. ;)

Uansett...

Rentekakulatoren regner nok riktig, men den regner ikke med rentes rente (man får/betaler renter av de påløpte rentene også).

Fart, tid og distanse burde ha luft mellom inndata og utdatafeltene.

Primtall var interessant for en nerd som meg... men hva skal man egentlig med en slik? ;)

Tekstboksene i Volum burde bli blanke når de fikk fokus, og du burde sjekke tab-rekkefølgen.

Det heter forresten Pytagoras i menyen. ;)

Hele menystruktruren var litt ulogisk for meg. Kanskje "hovedmenyen" burde hete noe som "Beregning" eller "Utregning", og så kom alle nedover, slik at man en under-meny. "Hjelp" pleier forresten alltid være helt til høyre. Og splash-bildet var stilig, men var kanskje oppe litt for lenge.

Men ellers veldig bra gjennomført. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk moskus, skal se om jeg får ordnet det. (I en ledig nynorsktime :D)

Skal skrive den delen med fart, tid og distanse helt på nytt, koden er så rotete at jeg ikke forstår den selv engang.

Primtallsformelen trengte jeg mest med tanke på pytagoras.

Tusen takk for hjelpen!

Ps; Er det noen som vett noe om baklengs pytagoras?

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Oi, skreiv feil, jeg mente ikke primtall, jeg mente kvadratrot.

Sorry.

Det var kansje ikke bakleng pytagoras det het, skal spør mattelæreren til mandag. Har kodet en del om på programmet også, poster en ny beta her i løpet av neste uke.

Noen fremgang i prosjektet ditt moskus?

Det med nett i .NET er visst ikke (ulogisk nok, det heter jo .net) enkelt. Jeg forstår det ihvertfall ikke.

Høres ut som en kul jobb du har, der koser du deg vel! :D

PS: Noen som kan gi meg en innføring i registerbehandling?

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Skal se om jeg får sjekket ny versjon iløpet av helgen. :)

Noen fremgang i prosjektet ditt moskus?

Det med nett i .NET er visst ikke (ulogisk nok, det heter jo .net) enkelt. Jeg forstår det ihvertfall ikke.

Jeg har kommet frem til at det ikke er selve nettverkstilkoblingene som er problemet (som jeg faktisk synes er ganske enkelt i .NET, iallfall enklere enn VB6.0), men at datamengden som sendes må struktureres bedre.

Det gjelder bare å finne en fornuftig måte å gjøre det på... :hmm:

Lenke til kommentar

Burde få inn "val" eller "IsNumeric" sånn at du slipper feil når enn taster inn bokstaver isteden for tall.

Selv vil jeg anbefale IsNumeric siden val tar bokstaver som 0

Men det er det det heter i 6.0 er ikke sikker om de har endra på det i .NET

EDIT: De har ikke endra det.

Endret av rkg1000
Lenke til kommentar
Burde få inn "val" eller "IsNumeric" sånn at du slipper feil når enn taster inn bokstaver isteden for tall.

Selv vil jeg anbefale IsNumeric siden val tar bokstaver som 0

Men det er det det heter i 6.0 er ikke sikker om de har endra på det i .NET

EDIT: De har ikke endra det.

5174762[/snapback]

Okei, skal fikse det! Det er tentamen denne uka så tror kansje det ikke blir før neste uke.

Takk for svaret.

EDIT: Skal legge på en del errorhandlere på andre ting også, men har glemt hvordan.

Bruker da:

Try

'Koden

Catch ex As Exeption

End Try

Men hvordan kan jeg få en meldingsboks til å sprette opp "On Error"?

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg poster nå en ny beta, det tok litt lengre tid en beregnet, men det er p.g.a skolearbeit og en haug tentamener, samt andre interesser. Legg merke til at programmet er ca halvparten så stort som første betaen jeg påostet. Kommer med enda en beta etter jeg har lagt til errorhandler til alt. En ting til, fant uta det med try.

Var jo enkelt.

Try

'Kode

Catch ex As Exeption

Messagebox.Show(ex.Message)

End Try

Hehe, skamlett. :dribble:

EDIT: Programmet lastes ned fra samme link som i første posten.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Er det lov å spørre etter koden for "Hjelp -> Fjern alle spor i registeret"?

5225016[/snapback]

Jada, hehe, redd nå? Det er faktisk en kode som sletter hele registeret, slik at du må formatere. :tease:

Neida, skal finne den fram, legger det ut i løpet av dagen. (Har nemlig all koden på bærbaren, ikke på stasjonæren). Hadde nesten litt nerver når jeg testet den knappen der første gang, med mine begrensede skills er man alltid nervøs når man roter i registeret.

Lenke til kommentar

Den knappen fjerner alle spor i registeret, programmet lagrer litt instillinger der. Dette er akkurat hva knappen gjør:

-----------------------------------------------------------------------------

Private Sub btnRens_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnRens.Click

Try

My.Computer.Registry.LocalMachine.DeleteSubKey("Software\MtteProg")

Catch ex As Exception

Messagebox.Show(ex.message, ex.source)

End Try

End Sub-----------------------------------------------------------------------------

Ps, har du prøvd å trykke F2 når matteprogrammet er åpent? En instilling der går via registeret og litt sånt.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Jeg vil heller anbefale å bruke My.Settings med VB.net 2005. Det er mye enklere, samt du slipper å herje med registeret til folk. ;)

5231324[/snapback]

Hehe, har bare ikke giddi åse på det ennå. Liker registeret jeg, selv om jeg ble sat*ns forbanna da de endra registerhåndteringa i VB.NET. Gikk fra å bruker vb 2001 til å bruker vb 2005, det var litt forsjeller ja.

Men jeg skal ta en titt på My.Settings. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...