endrebjo Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det er blitt ulovlig med kamera/mobiltelefon i svømmehaller nå. (ihvertfall i Bergen) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Mye håpløs synsing her. Hvorfor ikke ta en titt i åndsverksloven istedenfor å skyte løs fra hoften? § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt nåra) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, Så jeg hadde i mitt tilfelle loven på min side... hehe.... (godt å vite) Endret 17. november 2005 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Mye håpløs synsing her. Hvorfor ikke ta en titt i åndsverksloven istedenfor å skyte løs fra hoften? § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt nåra) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. 5165675[/snapback] Eh.. Her står det jo bare om å GJENGI! Står ingenting om å "ta et bilde" .. Så kan man da ta av hva som helst, så lenge man ikke gjengir det!? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 For å svare på topic: JA, du kan bli anmeldt for det. Alle kan anmelde alle for alt. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Mye håpløs synsing her. Hvorfor ikke ta en titt i åndsverksloven istedenfor å skyte løs fra hoften? § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt nåra) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. 5165675[/snapback] Eh.. Her står det jo bare om å GJENGI! Står ingenting om å "ta et bilde" .. Så kan man da ta av hva som helst, så lenge man ikke gjengir det!? 5165860[/snapback] Merkelige greier.. Det er da vel ulovlig og ta bilder inn vinduet til folk og slike ting? Endret 21. november 2005 av joltaire Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Nå jeg sto å filmet når en veninde kom med hunden sin å vår hund fikk hilse så kom d en mann å sa at jeg skulle slette filmen for han mente han var med på den.... HALO.!?!? Jeg kjeftet tilbake at det var en privat film å om han mente vil skulle gå ut i skogen for å filme så ingen andre ble med på filmen.?? Hvor mange som er på Riksdekkende tv hver dag uten å vite det.. (nyheter osv) Så slettet ingeting å gikk... Sjønner det hvis noen pluttselig kommer å tar bilder av en fremmed, men dette ble for dumt...... 5162407[/snapback] Legg ut film, lett ut film! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Mye håpløs synsing her. Hvorfor ikke ta en titt i åndsverksloven istedenfor å skyte løs fra hoften? § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt nåra) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. 5165675[/snapback] Eh.. Her står det jo bare om å GJENGI! Står ingenting om å "ta et bilde" .. Så kan man da ta av hva som helst, så lenge man ikke gjengir det!? 5165860[/snapback] Merkelige greier.. Det er da vel ulovlig og ta bilder inn vinduet til folk og slike ting? 5184297[/snapback] Selvsagt,det er ulovlig å ta bilder av personer på deres private eiendom uten deres samtykke,unntaket er for offentlige personer, som feks politikere og kjendiser, men disse bildene skal vel heller ikke virke støtende. Bilder tatt inn gjennom vinduet til en privat bolig er vel uansett ulovlige her i landet . Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Trodde nå du var fritt vilt når du går på gaten. Bare å legge ut bildene på internett uten personens samtykke som ikke er lov. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Bruker å ta en del bilder på fest, og der står det altid hengt opp en fin lapp på døra. "Det blir tatt bilder i kveld og de blir lagt på nett" Men er selvfølgelig snill og fjerner bilder om folk ikke ønsker de på nett osv Angående om det er lov eller ikke å ta bilder av folk som ikke vil det har jeg null ide om. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 interessant egentlig. tror de som snakket med han her bare tøffet seg. Snakket litt mer med han, og viste seg at bildene skulle publiseres, men bare i et album klassen fikk tilgang på. Dette er tross alt elever i alderen 18 til 50 år, og jeg tviler sterkt på at det blir noe mobbing av dette. Noen får seg vel en latter, men neppe noe alvorlig. Syns egentlig det er synd noen finner det for godt å lage politianmeldelse over noen festbilder uten en gang på snakke med personen før de begynner å komme med trusler... Lenke til kommentar
Tore Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Nå jeg sto å filmet når en veninde kom med hunden sin å vår hund fikk hilse så kom d en mann å sa at jeg skulle slette filmen for han mente han var med på den.... HALO.!?!? Jeg kjeftet tilbake at det var en privat film å om han mente vil skulle gå ut i skogen for å filme så ingen andre ble med på filmen.?? Hvor mange som er på Riksdekkende tv hver dag uten å vite det.. (nyheter osv) Så slettet ingeting å gikk... Sjønner det hvis noen pluttselig kommer å tar bilder av en fremmed, men dette ble for dumt...... 5162407[/snapback] Legg ut film, lett ut film! 5184409[/snapback] Har ikke overført filmen til pcn enda... Se jo bare buksa på surpæta å hører han sier: hei... HEI..!! så slo jeg av... Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Vil tro ma har lov til å ta bilder av alt, med mindre man ikke har fått noen klare meldinger om at man ikke kan ta bilde av det. Men hva man kan gjøre med bildene er en helt annen sak, og da gjelder Åndsverkloven. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 en liten assiosiasjon: jeg gikk rundt med kamerat mitt på nasjonalteateret T-bane stasjon og tok bilder av arkitekturen (til bruk i level-design sammenheng) så kom en sur dame (som jeg alderig engang hadde pekt kameret på) bort til meg å begynt å kjefte på meg for det. jeg husker ikke hennes eksakte ord men hovedbudskapet var att "jeg skulle slutte med det tullet" og at "det jeg holdt på med var ulovlig". det er kanskje noe av det mest krenkende jeg har vert med på. jeg trakk meg bare stille tilbake for å ungå konfrotasjon. ettertid skulle jeg nesten ønsket jeg hadde svart tilbake med samme mynt. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Har ønsket å komme opp i slike situasjoner selv. Høres faktisk moro ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå