Gå til innhold

Digitalt speilrefleks, manuelle muligheter og pris

Anbefalte innlegg

Fram til no har eg alltid tatt bilete på eit Analogt speilreflekskamera av god kvalitet, og syns det er veldig gøy å ha "full kontroll". Korleis er det med digitale speilrefleks? Kor dyre kamera må ein ha for å få same manuelle mulighetene?

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HALLO!!

Med "full kontroll" tenker du vel mest på lukker og blender? Dette kan du kontrollere helt manuelt også på digitale speilreflekskamera. Kigulu nevner D50, som av de kameraene han nevner er det billigste, like under 6000 med linse og rundt 5500 uten linse. Jeg vil tro at alle digitale speilreflekskamera kan brukes manuelt, ellers vil jo vitsen forsvinne.

Haken med digitale speilreflekskameraer slik jeg ser det, er at de manuelle instillingene ofte er litt mer krunglete å bruke, fordi det satses på automatikk. Men de er der.

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
Haken med digitale speilreflekskameraer slik jeg ser det, er at de manuelle instillingene ofte er litt mer krunglete å bruke, fordi det satses på automatikk. Men de er der.

5164445[/snapback]

Dette gjelder kun de billigste kameraene, D50, 350D og 300D, som ikke har to kontrollhjul slik at man kan kontrollere blender og lukker uten å støtte seg til knappetrykking. Videre så kan man med DSLR justere lysfølsomheten til "filmen" (ISO) fritt mellom hvert bilde, så de manuelle mulighetene blir om mulig enda bedre. Nikonene har i tillegg skikkelig spotmåling, noe det så vidt jeg vet er mangel på i Canon-leiren. Man kan i tillegg kjøre den innebygde blitzen fullstendig manuelt i D70 og den kommende D200. Jeg vet ikke hvordan situasjonen er med 20D og D50, men 350D og 300D har ikke denne muligheten.

D**-serien er altså Nikonkamera, og ***D Canon. Ta en kikk i prisguiden, og dpreview sine anmeldelser.

Lenke til kommentar

5164445[/snapback]

Unnskyld meg, men krunglete å bruke..?? Det er da ingen kameraer som er enklere med tanke på å få frem de manuelle funksjonene enn speilrefleks, de sitter jo alle sammen på hjulet på toppen, samt fingerhjulene foran og bak!!

Alle dagens speilreflekskameraer tilfredsstiller alle krav til manuelle funksjoner som en vanlig hobbybruker har.

Den eneste store forskjellen på digital og analog hva speilrefleks angår er at speilrefleks stiller litt høyere krav til optikk, samt at du har skjerm og mulighet for å "bytte film" med tanke på ISO for hvert bilde om du vil. Dette gjøres osm regel med EN knapp..

Lenke til kommentar

Se på Dynamax 5 og dynamax7. Her har du 2klasser for Dslr og her ser du klart at dynamax7 er enklere å bruke (selvom det er litt skremmende med mange knapper med en gang). Jo flere hjul og knapper jo bedre siden det betyr ofte at funksjonene kan røres mens man ser inn i EVF og ikke må inn i menyen og rote med LCD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...