Selectaa Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Endelig fått meg en i-mate SP5! Dette er min første mobil basert på Windows OS, og må si det tok litt tid å bli vant med. Nå har jeg oppdatert SP5'en min til siste ROM og konfigurering fra www.i-mate.no sine sider. Dessverre har jeg en liste over ting som irriterer meg selv med siste oppdatering. De er som følger: 1. MSN Messenger - Får opp et ikon når noen sender meg en IM. Flott. Problemet er at det ikke er mulig å identifisere hvem det er som har sendt IM'en, så jeg må bla meg gjennom alle kontaktene mine som er online. Seriøst! 2. WiFi spiser jo mye batteri, og jeg har konfigurert den til å slå seg av ved inaktivitet. Great. Men det finnes ikke noe valg som sier at den skal stå på hele tiden hvis den får ekstern strøm! 3. En av grunnene til at jeg skaffet meg en mobil med Windows OS på var å få synca mot Exchange server. Dette funker bra (ikke fått testa sp2 "blueberry killer" sync enda), MEN det er begrenset med plass på internminnet så jeg får ikke synca så mye som jeg ønsker. Hvorfor kan jeg ikke synce til mini-sd kortet istedenfor da? Why? 4. Mangler en del SW som kommer med pda versjonen av Windows Mobile 5. Snakker da om Word, Power Point, Excel, PDF og RDP klient. Jeg var ikke klar over at ingen av disse programmene fulgte med, og jeg har ikke funnet noen måte å få de installert på heller. Greit det er liten skjerm, men å kunne lese et word vedlegg i en viktig mail, eller rdp'e i krise inn på en server var en av grunnene til at jeg valgte en slik mobil (Citrix jobber med en klient for WM5. Ikke fått bekreftet om denne vil gå på smartphones eller bare pdaphones) 5. Til tider veldig treg i menyene. Det kommer og går litt, eller skal jeg si hopper litt (i rykk og napp). Derfor er det vanskelig å vite om den fikk med seg at du trykka på en knapp eller ikke. I tillegg spiser den batteri, og skrur du på wifi da holder ikke telefonen ut dagen. Får håpe på tredjepartsleverandører med kraftigere batteri. 6. Internet Explorer. Ja, hva skal jeg si. Den laster sider som om du satt på en vanlig pc med vanlig oppløsning. Den bruker også veldig lang tid på å laste sidene, selv meg wifi (eller internett aksess gjennom pc via usb kabel). Jeg har snakket litt med noen leverandører om dette og de anbefaler å bruke wap sider i IE. Jeg tror jeg avventer til Opera kommer med støtte for WM5. Det tror jeg blir en vinner. Ja, ja. Det var alt for denne gang. Jeg vet at jeg er en meget kravstor bruker, men er er faktisk ganske fornøyd med mobilen selv med overnevnte problemer. Hvis noen har løsninger på overnevnte problemer eller andre erfaringer så venter jeg spent på deres svar. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg må bare få sagt at Opera er heelt overlegent til surfing på mobilen. Jeg har MPx220 med WM03 og IE på denne fonen er seriøst ubrukelig. Selv venter jeg på Qtek sin utgave av denne fonen og må si det er trist at batteriet er så crappy som du beskriver. Moto'n min varer i maks 2 dager og har like stort batteri som qtek'en. 1050mah... Meeen! Jeg er såpass fornøyd med fonen at jeg lærte å tolerere det... Men det er stress å måtte ha med lader på jobben osv lissom... jeje.. Lenke til kommentar
zand Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Selv venter jeg på Qtek sin utgave av denne fonen og må si det er trist at batteriet er så crappy som du beskriver.5166285[/snapback] Du er klar over at Qtek 8310 er ute? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Greit det er liten skjerm, men å kunne lese et word vedlegg i en viktig mail, eller rdp'e i krise inn på en server var en av grunnene til at jeg valgte en slik mobil (Citrix jobber med en klient for WM5. Ikke fått bekreftet om denne vil gå på smartphones eller bare pdaphones) hva med å bruke denne ? www.logmein.com -er vel ikke akkurat noe man legger inn på en server, men på privat pc kan man jo gjøre en test.... Får min qtek 8310 imorra gleder meg litt nå Lenke til kommentar
andersmp Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Greit det er liten skjerm, men å kunne lese et word vedlegg i en viktig mail, eller rdp'e i krise inn på en server var en av grunnene til at jeg valgte en slik mobil (Citrix jobber med en klient for WM5. Ikke fått bekreftet om denne vil gå på smartphones eller bare pdaphones) hva med å bruke denne ? www.logmein.com -er vel ikke akkurat noe man legger inn på en server, men på privat pc kan man jo gjøre en test.... Får min qtek 8310 imorra gleder meg litt nå 5169872[/snapback] Hva med ringetoner? Jeg blir gal av de som er preinstallert. I tillegg til at de er så lave. Lenke til kommentar
Alexanderdj Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Endelig fått meg en i-mate SP5! Dette er min første mobil basert på Windows OS, og må si det tok litt tid å bli vant med.Nå har jeg oppdatert SP5'en min til siste ROM og konfigurering fra www.i-mate.no sine sider. Dessverre har jeg en liste over ting som irriterer meg selv med siste oppdatering. De er som følger: 1. MSN Messenger - Får opp et ikon når noen sender meg en IM. Flott. Problemet er at det ikke er mulig å identifisere hvem det er som har sendt IM'en, så jeg må bla meg gjennom alle kontaktene mine som er online. Seriøst! 2. WiFi spiser jo mye batteri, og jeg har konfigurert den til å slå seg av ved inaktivitet. Great. Men det finnes ikke noe valg som sier at den skal stå på hele tiden hvis den får ekstern strøm! 3. En av grunnene til at jeg skaffet meg en mobil med Windows OS på var å få synca mot Exchange server. Dette funker bra (ikke fått testa sp2 "blueberry killer" sync enda), MEN det er begrenset med plass på internminnet så jeg får ikke synca så mye som jeg ønsker. Hvorfor kan jeg ikke synce til mini-sd kortet istedenfor da? Why? 4. Mangler en del SW som kommer med pda versjonen av Windows Mobile 5. Snakker da om Word, Power Point, Excel, PDF og RDP klient. Jeg var ikke klar over at ingen av disse programmene fulgte med, og jeg har ikke funnet noen måte å få de installert på heller. Greit det er liten skjerm, men å kunne lese et word vedlegg i en viktig mail, eller rdp'e i krise inn på en server var en av grunnene til at jeg valgte en slik mobil (Citrix jobber med en klient for WM5. Ikke fått bekreftet om denne vil gå på smartphones eller bare pdaphones) 5. Til tider veldig treg i menyene. Det kommer og går litt, eller skal jeg si hopper litt (i rykk og napp). Derfor er det vanskelig å vite om den fikk med seg at du trykka på en knapp eller ikke. I tillegg spiser den batteri, og skrur du på wifi da holder ikke telefonen ut dagen. Får håpe på tredjepartsleverandører med kraftigere batteri. 6. Internet Explorer. Ja, hva skal jeg si. Den laster sider som om du satt på en vanlig pc med vanlig oppløsning. Den bruker også veldig lang tid på å laste sidene, selv meg wifi (eller internett aksess gjennom pc via usb kabel). Jeg har snakket litt med noen leverandører om dette og de anbefaler å bruke wap sider i IE. Jeg tror jeg avventer til Opera kommer med støtte for WM5. Det tror jeg blir en vinner. Ja, ja. Det var alt for denne gang. Jeg vet at jeg er en meget kravstor bruker, men er er faktisk ganske fornøyd med mobilen selv med overnevnte problemer. Hvis noen har løsninger på overnevnte problemer eller andre erfaringer så venter jeg spent på deres svar. 5161675[/snapback] 1. Trykk meny -> chatter. Da får du en liste over de som har sendt deg en melding. 2. Start -> Instillinger -> Tilkoblinger -> WiFi-instillinger -> Strømmodus -> Huk bort "Slå av WLAN automatisk hvis ikke tilkoblet i:" 3. Første sync er anbefalt å gjøre via kabel hvis du har mye data. Etter de fungerer det fint å ta synkroniseringer via mobilnettet. Minnet er stort nok til å håndtere alle kontaktene, avtalene, e-postene og oppgavene. Vedlegg kan lagres på minnekort. Alle andre programmer burde også legges på minnekort. 4. De programmene du nevner er kun for Pocket PC versjonen. Det finnes lesere der ute, men de kan ikke redigere. Ta e titt på www.westtek.com 5. Qtek versjonen kan være noe raskere enn I-mate utgaven, da denne inneholder mer info enn hva som er nødvendig for det norske markedet (instillinger for en rekke asiatiske land med mer) 6. Har du prøvd Opera sin nettleser for Smartphone 2003? Har ikke rukket å teste den selv enda, men mener at den skal fungere fint. Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Hva med ringetoner? Jeg blir gal av de som er preinstallert. I tillegg til at de er så lave. 5174275[/snapback] Ja, det sliter jeg også litt med. Utrolig irriterende at man ikke kan velge blant mp3'ene sine. Ett annet problem jeg har er at det er veldig lite ledig plass der hvor ringetonene må ligge (en bestemt mappe), så jeg får ikke lagt til stort. Volum sliter jeg ikke så veldig med. Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 1. Trykk meny -> chatter. Da får du en liste over de som har sendt deg en melding. 2. Start -> Instillinger -> Tilkoblinger -> WiFi-instillinger -> Strømmodus -> Huk bort "Slå av WLAN automatisk hvis ikke tilkoblet i:" 3. Første sync er anbefalt å gjøre via kabel hvis du har mye data. Etter de fungerer det fint å ta synkroniseringer via mobilnettet. Minnet er stort nok til å håndtere alle kontaktene, avtalene, e-postene og oppgavene. Vedlegg kan lagres på minnekort. Alle andre programmer burde også legges på minnekort. 4. De programmene du nevner er kun for Pocket PC versjonen. Det finnes lesere der ute, men de kan ikke redigere. Ta e titt på www.westtek.com 5. Qtek versjonen kan være noe raskere enn I-mate utgaven, da denne inneholder mer info enn hva som er nødvendig for det norske markedet (instillinger for en rekke asiatiske land med mer) 6. Har du prøvd Opera sin nettleser for Smartphone 2003? Har ikke rukket å teste den selv enda, men mener at den skal fungere fint. 5175128[/snapback] Takk for utfyllende tilbakemeldinger. Har selvsagt noen kommentarer til det du skrev 1. Ja, fant denne til slutt. Dette gjør man inne i Messenger for de som er usikre. 2. Jeg prøvde å skru av strømsparingen, og dette fungerer jo så lenge man er bevvist på når man har Wi-Fi'en aktivert. Men så skjedde følgende: skulle legge meg en kveld, og mobilen hadde ligget til ladning hele kvelden. Da jeg var kommet til sengs så var det noe jeg "måtte" sjekke på internett og tenkte jeg skulle bruke mobilen til å sjekke dette. Ikke noe problem....annet enn at jeg forsov meg da jeg bruker mobilen som vekkeklokke og jeg hadde glemt å skru av Wi-Fi. På under seks timer hadde mobilen blitt helt tømt for strøm! Jeg skrudde på strømsparingen igjen. 3. Det innebygde minnet i mobilen er langt fra stort nok til å synch'e alt man ønsker. Jeg har måtte begrense meg meget på hvor gamle og store mailer jeg skal synch'e. Vedlegg er ikke noe problem da disse kan synch'es til minnekort. Men hvis vedlegg kan synch'es til minnekort, hvorfor da ikke all mailen? På disse nye mobilene har man faktisk mindre minne enn på forgjengerne til å synch'e da i WM5 har MS partisjonert minnet i to. Alt skulle kunne legges kryptert på minnekortet. Er det lov til å håpe at dette kanskje er noe som kommer i "Messaging and Security Feature Pack for Windows Mobile 5.0" (http://www.microsoft.com/windowsmobile/business/5/default.mspx) når den en gang kommer? 4. Ikke noe støtte for Windows Mobile enda, men det kommer nok. Kjenner til programmet, men irriterende at MS har fjernet dette fra phone varianten av WM5. 5. Tja, har noen kammerater og kollegaer med QTek sin "versjon" og den virker som den til tider kan være like treg. Vansklig å måle dette nøyaktig på noen måte, men når deg skjer flere ting på telefonen samtidig så kan den henge i flere sekunder og det du da har trykket på blir feil 6. Opera er konge, men de har ikke kommet med noen versjon til WM5 enda (men det er rett rundt hjørnet. Any day nå). Prøvde den for 2003 men fikk ikke installert den. Avventer til Ny Opera kommer. Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Jeg må bare få sagt at Opera er heelt overlegent til surfing på mobilen. Jeg har MPx220 med WM03 og IE på denne fonen er seriøst ubrukelig. Selv venter jeg på Qtek sin utgave av denne fonen og må si det er trist at batteriet er så crappy som du beskriver. Moto'n min varer i maks 2 dager og har like stort batteri som qtek'en. 1050mah... Meeen! Jeg er såpass fornøyd med fonen at jeg lærte å tolerere det... Men det er stress å måtte ha med lader på jobben osv lissom... jeje.. 5166285[/snapback] i-mate SP5 har 1150 mA batteri Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Har 1150 mAh på min Qtek 8310 også... PS: Det går fint an å bruke mp3 som ringelyd, du må bare legge filen i samme mappe som de innebyggede ringelydene. -snubbel Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 PS: Det går fint an å bruke mp3 som ringelyd, du må bare legge filen i samme mappe som de innebyggede ringelydene. -snubbel 5312972[/snapback] Det får jeg ikke testet. Har ikke nok plass til en eneste MP3. Har faktisk så lite plass at jeg har problemer med å laste ned MMS'er -Selectaaaaaaa Lenke til kommentar
X672 Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 PS: Det går fint an å bruke mp3 som ringelyd, du må bare legge filen i samme mappe som de innebyggede ringelydene. -snubbel 5312972[/snapback] Det får jeg ikke testet. Har ikke nok plass til en eneste MP3. Har faktisk så lite plass at jeg har problemer med å laste ned MMS'er -Selectaaaaaaa 5313439[/snapback] jepp, må nesten ha ett minne kort til denne telefonen, koster jo ikkje meir enn 299/350,- for ett 512MB miniSD kort da... Lenke til kommentar
THacker Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) 5313439[/snapback] jepp, må nesten ha ett minne kort til denne telefonen, koster jo ikkje meir enn 299/350,- for ett 512MB miniSD kort da... 5313676[/snapback] Poenget er at mp3 ringelydene må ligge på telefonen og ikke minnekortet for at man skal brukt dem som ringetone. Så hvis man har en sms lyd, en ringetone og en alarmtone (som jeg har) sliter man med å få lastet ned/sendt MMS som nevnt over.. DETTE ER DRIIT SKUFF! Utrolig plagsomt... Noen i tråden nevnte opera for WM5 over, har noen dato? Funker seriøst ikke med IE... Tunge sider over WIFI bare stopper opp til tider og man må restarte.... Mistenker at også dette har noe med minne på fonen å gjøre.... hoff.................... Endret 20. desember 2005 av THacker Lenke til kommentar
olaurdal Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 5313439[/snapback] jepp, må nesten ha ett minne kort til denne telefonen, koster jo ikkje meir enn 299/350,- for ett 512MB miniSD kort da... 5313676[/snapback] Poenget er at mp3 ringelydene må ligge på telefonen og ikke minnekortet for at man skal brukt dem som ringetone. Så hvis man har en sms lyd, en ringetone og en alarmtone (som jeg har) sliter man med å få lastet ned/sendt MMS som nevnt over.. DETTE ER DRIIT SKUFF! Utrolig plagsomt... Noen i tråden nevnte opera for WM5 over, har noen dato? Funker seriøst ikke med IE... Tunge sider over WIFI bare stopper opp til tider og man må restarte.... Mistenker at også dette har noe med minne på fonen å gjøre.... hoff.................... 5314306[/snapback] Mp3'en trenger ikke ligge på telefonen. Bare legg den på selve minnekortet, ikke i en mappe på minnekortet, men direkte på minnekortet. Bruk File Mangager og flytt den fra Music mappen til rooten, WMP finner den alikevel. Først da får du den opp på listen som ringetone. Telefonen finner den desverre ikke på noen annen måte Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Noen i tråden nevnte opera for WM5 over, har noen dato? Funker seriøst ikke med IE... Tunge sider over WIFI bare stopper opp til tider og man må restarte.... Mistenker at også dette har noe med minne på fonen å gjøre.... hoff.................... 5314306[/snapback] Det var meg det. Er helt enig med deg at IE er så godt som helt ubrukelig. Kan bruke den til WAP sider men det er nesten det eneste også. Bruker denne (http://home.online.no/~skjelnes/pda/portal.htm) siden til å lese nyheter med. Når det gjelder Opera så kommer det en telefon i Japan i Januar med WM5 og Opera (http://my.opera.com/eskils/blog/show.dml/75502). På samme siden sier en av pr gutta til Opera den 18/12 "Releasen er like rundt hjørnet!"...! Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 [Mp3'en trenger ikke ligge på telefonen. Bare legg den på selve minnekortet, ikke i en mappe på minnekortet, men direkte på minnekortet. Bruk File Mangager og flytt den fra Music mappen til rooten, WMP finner den alikevel. Først da får du den opp på listen som ringetone. Telefonen finner den desverre ikke på noen annen måte 5314371[/snapback] Jøss, dette var jeg ikke klar over. Testa det nå, og det fungerte. Men den sleit med å spille av en wma fil jeg hadde liggende. Hakka som bare det når jeg hadde den som ringetone. Men MP3 gikk veldig bra. Noen som har noen hotte tips på å frigjøre litt minne slik at man får lasta ned og sendt MMS'er? Lenke til kommentar
THacker Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Dette var faktisk helt gull! Nå får jeg brukt mms funksjonen igjen takker sør... Gleder meg til opera kommer! Kjenner jeg får litt sure oppstøt hver gang jeg sveiver i gang IE møkka Er det flere som kun får opp nr når dere får MMS ? selvom jeg har lagret kontakten vises kun nr og ikke navnet.... kjedelig... Også skulle jeg gjerne ha oppdatert rommen på fonen via qtek's sider, men websiden vil ikke godta mitt imeinr.... hmm.... får ikke registrert meg som bruker... noen tips og triks? Forresten... vedrørende frigjøring av minne... sjekk i IE møkka... den lagrer en hævv med filer så du har sikkert noen mb du kan slette der... gå inn på alternativer i IE og velg minne... slett... poff... Endret 20. desember 2005 av THacker Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Dette var faktisk helt gull! Nå får jeg brukt mms funksjonen igjen takker sør... Gleder meg til opera kommer! Kjenner jeg får litt sure oppstøt hver gang jeg sveiver i gang IE møkka Er det flere som kun får opp nr når dere får MMS ? selvom jeg har lagret kontakten vises kun nr og ikke navnet.... kjedelig... Også skulle jeg gjerne ha oppdatert rommen på fonen via qtek's sider, men websiden vil ikke godta mitt imeinr.... hmm.... får ikke registrert meg som bruker... noen tips og triks? Forresten... vedrørende frigjøring av minne... sjekk i IE møkka... den lagrer en hævv med filer så du har sikkert noen mb du kan slette der... gå inn på alternativer i IE og velg minne... slett... poff... 5314579[/snapback] Vedrørende MMS så var jeg inne å sletta så sinsykt mye før jeg fikk lasta ned/sendt en eneste liten MMS med bilde. Vet at IE Temp mappa var en av dem, men om det var den som gjorde utfallet...? Jeg får opp mottager på MMS, ikke bare nummer. Nå har jeg SP5 mobilen, så vet ikke om den har noe nyere OS. Så er det bare å smøre seg med tålmodighet (er ikke flink til det) og vente på Opera. Lenke til kommentar
henningml Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Gamle qtek'en (7070) jeg hadde taklet ikke å oppgi navn ved mottatt mms dersom telefonnummeret ikke var oppgitt med +47 forran i adresseboken. Har nettopp fått ny 8310, men har ikke testet om dette fortsatt er et krav. Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2005 Gamle qtek'en (7070) jeg hadde taklet ikke å oppgi navn ved mottatt mms dersom telefonnummeret ikke var oppgitt med +47 forran i adresseboken. Har nettopp fått ny 8310, men har ikke testet om dette fortsatt er et krav. 5326951[/snapback] Aha. Jeg har lagt inn alle kontaktene mine med landskode foran, så sikkert derfor jeg ikke har lagt merke til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå