Gå til innhold

Stille firkant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. ja, du sier selvfølgelig noe der, men i hovedsak så er det bunnblokka og heatpipene som burda ha vært i kobber. Heatpipes veier strengt tatt ikke så mye og bunnblokka står såpass nærme hovedkortet/festet at jeg tror det hadde hatt minimal betydning på vektbalansen. Om det var selve kjøleribbene som var i kobber så hadde det nok gått galt ja.

Noen her som vet hvordan Zalman CNPS9500 oppfører seg i forhold til denne?

Lenke til kommentar
Spør du meg er denne kjøleren tung nok uten kobber :) Med kobber hadde den jo blitt CPU/HK/LAN-dödaren..

5163240[/snapback]

Jeg har en kjøler fra Zalman (de produserer den ikke lenger) som er på omtrent samme size, men da i kobber. Og den er ganske tung, den veier en halv kilo eller deromkring.

Det funker jo fint da, men man bør absolutt ikke flytte så mye på maskinen med noe sånt på hovedkortet.

Her kan dere se et bilde av kjøleren jeg snakker om - jeg husker ikke hva den heter i farten.

Edit: Hmm, mulig jeg husker feil - den jeg har er nok fra Cooler Master, men den likner på den på bildet jeg linket til. Skal se om jeg finner ut hva den heter.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Spør du meg er denne kjøleren tung nok uten kobber :) Med kobber hadde den jo blitt CPU/HK/LAN-dödaren..

5163240[/snapback]

Jeg har en kjøler fra Zalman (de produserer den ikke lenger) som er på omtrent samme size, men da i kobber. Og den er ganske tung, den veier en halv kilo eller deromkring.

Det funker jo fint da, men man bør absolutt ikke flytte så mye på maskinen med noe sånt på hovedkortet.

Her kan dere se et bilde av kjøleren jeg snakker om - jeg husker ikke hva den heter i farten.

5164508[/snapback]

Er det ikke litt besynderlig at det står "TT" på toppen av en zalman-kjøler? Sikker på at det ikke er Thermaltake?

AtW

Lenke til kommentar

Jo, det var bare jeg som rotet litt. Det er en Coolermaster Hyper 6 jeg har.

Her kan dere lese mer om den.

Edit: Jeg søkte litt rundt på nettet for å se hva denne kjøleren min faktisk veier, og her er resultatet:

The Hyper 6 weighed in at just over a kilogram with its single fan installed.

Jeg fant infoen i en annen omtale på nettet, nevnt i en sammenlikning mot en annen kjøler i samme serie på www.ExtremeMhz.com.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Trur det skal rimelig masse til før hovudkortet får varige mein av det. Hadde cnps 7000b (663g?) på en socket a, som har ein litt tvilsom festeordning på socket a. Men på tross av det og at den sikkert datt over på sida ein gong eller to, men ingenting vart øydelagd. Intel og Amd sine nye socketar har bedre festemekanismar, som igjen fører til mindre risiko. 1,3 kg er nok ikkje heilt risikofritt, men eg hadde då gjennomført det.

Forøvrig syns eg det er litt rart å lage ein 600grams kjølar i aluminium, då den sikkert blir dyr nok. Folk som brukar så mykje pengar på kjøling ser vel helst føre seg ein koparkjølar, som med samme arkitektur vil yte ein del bedre. Er vel berre gull og sølv som er bedre enn kopar, men det er jo heller urealistisk å tenke på.

Endret av brukernamn
Lenke til kommentar
Hmm.. ja, du sier selvfølgelig noe der, men i hovedsak så er det bunnblokka og heatpipene som burda ha vært i kobber. Heatpipes veier strengt tatt ikke så mye og bunnblokka står såpass nærme hovedkortet/festet at jeg tror det hadde hatt minimal betydning på vektbalansen. Om det var selve kjøleribbene som var i kobber så hadde det nok gått galt ja.

Noen her som vet hvordan Zalman CNPS9500 oppfører seg i forhold til denne?

5163345[/snapback]

Hvis du titter på websiden til Asus står det bla:

"Silent Square incorporated innovative features, including double side fins, easy assembly retention modules and five copper heat pipes , to deliver quiet and high-performance heat dissipation for Intel® Socket 478/775 and AMD™ K8 platforms.

Lenke til kommentar
Forøvrig syns eg det er litt rart å lage ein 600grams kjølar i aluminium, då den sikkert blir dyr nok. Folk som brukar så mykje pengar på kjøling ser vel helst føre seg ein koparkjølar, som med samme arkitektur vil yte ein del bedre. Er vel berre gull og sølv som er bedre enn kopar, men det er jo heller urealistisk å tenke på.

5165285[/snapback]

Gull leder varme dårligere enn sølv. Sølv leder varme bare en smule bedre enn kobber. Ca 7% bedre. Derimot veier sølv 17% mer enn kobber. Dermed lønner det seg bare å bruke sølv der vekt har lite å si, men varmeledningsevnen har veldig mye å si.

Kobber leder varme varme ca 69% bedre enn aluminium, men til gjengjeld veier det hele 232% mer enn aluminium.

Dermed lønner det seg med tanke på faktoren kjøling/vekt å bruke kobber kun der varmen er mest konsentrert/flaskehalser og ikke som generelt materiale i kjøleren. Dvs jeg kunne godt tenkt meg en kjøler med kobber i bunnen og kobber heatpipes, men ikke en kjøler som er kun kobber. Det blir for tungt i forhold til kjøleevnen.

Dersom vi ser bort i fra flaskehalser som rett rundt kjernen og rett rundt heatpipene så kan 100 gram kobber erstattes med 69% større volum med aluminium og oppnå samme kjøleevne. Men selv om volumet er 69% større så vil faktisk den store aluminiumsklumpen veie bare halvparten av kobberet: 51 gram. Man har altså halvert vekta uten å redusere kjøleevnen.

I tillegg er aluminium et billigere materiale enn kobber så her er det en vinn-vinn situasjon ved å bruke aluminium.

Lenke til kommentar
Hmm.. ja, det har du rett i. Men det var da en merkelig farge på kobberet de har brukt. Om man tar og ser på disse to bildene så skulle man nesten tro at det må være en skrivefeil:

http://www.asus.no//470/images/products/813/813_l.jpg

http://www.asus.no//470/images/products/92/92_l.jpg

5166004[/snapback]

Ja, det har du forsåvidt rett i. Men det er mulig å få kobber til å bli blankt ved kjemisk behandling. Jeg vet ikke hva den vesken som brukes til dette heter, har bare sett den har en grønn/blålig farge. Når du påfører denne vesken på kobber, så blir den blank ganske fort.

Lenke til kommentar

5165285[/snapback]

Gull leder varme dårligere enn sølv. Sølv leder varme bare en smule bedre enn kobber. Ca 7% bedre. Derimot veier sølv 17% mer enn kobber. Dermed lønner det seg bare å bruke sølv der vekt har lite å si, men varmeledningsevnen har veldig mye å si.

Kobber leder varme varme ca 69% bedre enn aluminium, men til gjengjeld veier det hele 232% mer enn aluminium.

Dermed lønner det seg med tanke på faktoren kjøling/vekt å bruke kobber kun der varmen er mest konsentrert/flaskehalser og ikke som generelt materiale i kjøleren. Dvs jeg kunne godt tenkt meg en kjøler med kobber i bunnen og kobber heatpipes, men ikke en kjøler som er kun kobber. Det blir for tungt i forhold til kjøleevnen.

Dersom vi ser bort i fra flaskehalser som rett rundt kjernen og rett rundt heatpipene så kan 100 gram kobber erstattes med 69% større volum med aluminium og oppnå samme kjøleevne. Men selv om volumet er 69% større så vil faktisk den store aluminiumsklumpen veie bare halvparten av kobberet: 51 gram. Man har altså halvert vekta uten å redusere kjøleevnen.

I tillegg er aluminium et billigere materiale enn kobber så her er det en vinn-vinn situasjon ved å bruke aluminium.

5166515[/snapback]

Og vil ikke også en høyere overflate på en kjøler (feks en alu-kjøler) føre til mer kjøling. Og det er lettere å få større overflate med mer materiale.

AtW

Lenke til kommentar
Ja, det har du forsåvidt rett i. Men det er mulig å få kobber til å bli blankt ved kjemisk behandling. Jeg vet ikke hva den vesken som brukes til dette heter, har bare sett den har en grønn/blålig farge. Når du påfører denne vesken på kobber, så blir den blank ganske fort.

Du tenker sikkert på en grovt forenklet elektrolyse-variant, av den sorten man har på skolen. Man stikker en kobberstav ned i en løsning (AgCl kanskje, husker ikke), og kobberet inngår en reaksjon der som gir oss CuCl2 eller noe?

Da dyppet man det i alle fall ned i en blå løsning synes jeg å huske

Lenke til kommentar

5166515[/snapback]

Nå vet jeg dessverre altfor lite om ledeevne og varme (Grunnleggende fysikk før man er 17? Nei det kan vi ikke lære deg..), men hvor stort volum må egentlig aluminiumet ha før det heller vil lønne seg med en kobberblokk av samme vekt?

Hum, dårlig formulert. Men det jeg egentlig vil vite er vel hvor langt "ut" fra en blokk aluminium klarer å lede varmen effektivt nok til å virke som kjøler? På et punkt vil vel resten av aluminiumet utenfor denne "grensen" bare bli dødvekt, og ikke hjelpe noe til med varmeoverføringen?

Nysgjerrig på fysikk jeg :p Damn det norske skolesystemet, firkanta er det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...