ikkepeiling Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 hei! jeg skal kjøpe nytt digital-kamera, men sliter med å finne det "riktige" i jungelen av forskjellige tester, anbefalinger og lignende. Har heller ikke så veldig mye peiling på dette, at jeg skjønner meg på alle faguttrykk, tekniske innstillinger og lignende. Ønsker et kamera; -på rundt 5 MP -må ha greie zoom-muligheter -kunne ta gode bilder og videoer under litt mørke forhold (som konserter o.l) -helst ha 2 in lcd-skjerm dette er det som teller mest for min del. Har hittill tenkt på canon ixus enten 50 eller 55 (er det stor forskjell egentlig?), nikon coolpix 5900/7900 eller fujifilm finepix f10. vil noen av disse kunne passe for meg, eller finnes det bedre forslag? håper noen kan hjelp! på forhånd takk! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 De fleste små kompakte kamera nærmest s*ger når det kommer til mørke forhold som konserter. Linsa er liten, bildebrikken lite lysfølsom og øker du lukkertiden vil jo de du tar bilde av lide av bevegelsesuskarphet. Til akkurat slike bilder vil speilrefleks ha en stor fordel med sin større lysfølsomhet og større innstillingsmuligheter samt tilkobling for ekstern blits. Men nå er det ikke det vi snakker om her. Ixus 50/55 har mindre bildebrikke enn Coolpix 5900 og 7900. Jeg vil anbefale 5900 fremfor 7900 ettersom hver pixel er større. På 7900 sitter de tettere (fordi det er flere av de) og da må de også gjøres mindre. De blir mindre lysfølsomme nettopp av den grunn. Dette er en fordel fordi...? Ved dårlige lysforhold må ISO verdien i kameraet økes. Jo høyere ISO verdi du må bruke, jo mer kornete blir bildene. Og jo mindre hver pixel er, jo mer støy får du ved tilsvarende ISO verdier. Fuji F10 har jeg også hørt skal være bra ved høye ISO verdier, men har ikke hatt gleden av å prøve kameraet selv, så her må noen andre uttale seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå