Gå til innhold

Inflasjon i begrepet "Streaming"

frostern

Anbefalte innlegg

Hva skal til for at vi skal kunne bruke begrepet streaming?

Det har kommet meg for øret at det er personer som bruker begrepet streaming om visning av filmer og mp3'er, kjøring av .exe filer osv.

En kammerat av meg hevder han streamer når han går inn i windows utforsker og åpner en .mp3 fil som ligger på en annen maskin på på nettverket og spiller den av i winamp.

Når han da slår i bordet med dette begrepet her mener jeg det er litt feil, og at det ikke var helt det de personene som "oppfant" streaming begrepet hadde tenkt seg.

Jeg mener at hvis du sier at dette er streaming, så er også dette streaming: "starte en .exe fil over nettverket", "starte ett program på din egen pc", starte en .mp3 fil som ligger på den pc'en du sitterpå og spille den av i winamp på samme pc".

Tilslutt ender jeg opp med den konklusjonen at alt det du utfører og kjører av prosesser på pc'en din er streaming! Er dere enig i at bruken av begrepet streaming da har gått for langt ? Hva er den egentlige definisjonen av begrepet streaming?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men forskjellen mellom å spille av mp3 filer som ligger på din pc og på en annen pc på samme LAN er minimal i dag. Det går akkurat like fort som om du skulle hatt den på din egen pc. (med mindre harddisken på den andre pc'en er tregere enn din, dette inkluderer at den samtidig også kan brukes av andre prosesser).

Jeg mener at streaming begrepet kun burde brukes når man streamer fra www, eller fra en server på LAN som er satt opp med en egen streaming applikasjon for at folk nettopp skal kunne streame video/musikk fra den.

Derfor mener jeg at det å bruke streaming begrepet når du går inn i windows utforsker og blar deg fram til en pc på nettverket som har delt musikk eller video'er og at du dobbelklikker på denne filen og får den spilt av på din pc.

Det må være noe mer enn at den går igjennom en tp kabel (og dermed bruker tcp) før den blir spillt av på din pc.

Lenke til kommentar

Når media (lyd, bilde, tekst) blir streamet innebærer at en leser, lytter &/ ser mediet mens det blir levert. Begrepet blir vanligvis brukt om distribusjon av media over et PC nettverk, men radio og tv faller faktisk under samme definisjon.

Spiller du av en .mp3 som ikke er lagret lokalt blir den streamet.

Ser du på trailere på filmweb.no blir de streamet.

Laster du ned en DVD for så å spille den av, ikke streamet.

Derfor mener jeg at det å bruke streaming begrepet når du går inn i windows utforsker og blar deg fram til en pc på nettverket som har delt musikk eller video'er og at du dobbelklikker på denne filen og får den spilt av på din pc.

Det må være noe mer enn at den går igjennom en tp kabel (og dermed bruker tcp) før den blir spillt av på din pc.

Det er ikke påkrevd å ha en spesiell streamings applikasjon for å kalle det streaming. Men det er veldig fornuftig å bruke det hvis du skal streame til "verden" (http, ftp, www, what ever) fordi du da kan kontrollere blant annet antall klienter som "streamer av", slik at du ikke får båndbredde problemer.

Streaming Media på Wikipedia er en god intro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...