ze5400 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Holder på å lage et matteprogram for å gjøre leksene til meg og mine venner litt lettere. Men da jeg kom til en formel som involverer kvadratrøtter satt jeg fast! Har noen en formel fo å omregne tall til kvadratroten deres? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Hva menes med "formel" i denne sammenhengen? La oss si du vil ha kvadratroten av 10. Kvadratroten av 10 er da det tallet som må ganges med seg selv for å få 10. Men en formel for det? Er det Math.Sqrt(sngTall) eller sngTall ^ 0.5 eller sngTall ^ (1/2) du tenker på? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Vett at det er det tallet so kan ganges med seg selv o.s.v. Saken er hvordan jeg finner dette tallet. Er det noen som har en kodesnutt som ordner saken. Helst VB.NET, men 6.0 kode går også. PS: Moskus, beta 0.16 eide! EDIT: Mitt 50ende innlegg! Endret 16. november 2005 av ze5400 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Kodesnutten er over, men gjentas her: Dim sngTall as Single 'Tallet du skal finne kvadratroten tilDim sngResultat as Single 'Resultatet av beregningen 'En løsning ved bruk av VBs innebygde funksjon sngResultat = Math.Sqrt(sngTall) 'En annen løsning ved bruk av matematikk sngResultat = sngTall ^ 0.5 'Enda en løsning nesten lik den over, men litt annen notasjon sngResultat = sngTall ^ (1/2) Msgbox("Har nå regnet ut kvadratroten til " & sngTall & Controlchars.newline & "Resultatet ble " & sngTall) PS: Moskus, beta 0.16 eide! Takker! Endret 16. november 2005 av moskus Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Tusen takk, prøvde en funksjon somvirket med bruteforcing, det ble litt tungt Nå skal det bli fart på prosjektet mitt igjen!! Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 moskus har i bunn og grunn allerede antydet dette, men du kan òg finne tredjerot og fjerderot likeledes: ' Beregner tredjerot: sngResultat = sngTall ^ (1/3) ' Beregner fjerderot - en endrer simpelthen nevneren, som du ser: sngResultat = sngTall ^ (1/4) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå