Gå til innhold

Hvordan finne/handle fra konkursbo?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig del av forumet, men jeg synes hvertfall ikke jeg fant noen bedre.

Så over til poenget. Jeg ser mange folk driver å selger ting på qxl og bruktmarked som stammer fra konkursbo. Det jeg i bunn og grunn lurer på er : Hvordan kjøpe pc og pc-relaterte ting fra et konkursbo? Må man ta kontakt med advokaten som styrer konkursboet eller legges ting ut på auksjon eller finnes slike ting bare på en webside?

Det jeg spesielt er ute etter er rack, servere og nettverksutstyr ettersom slike ting normalt ikke finnes på noen bruktmarkeder o.l.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kontakte familien? Jeg snakker om større bedrifter :D Antar ikke at så mange bondegårder sitter med datautstyr jeg har interesse av. Menne .. hovedpoenget er ikke nødvendigvis å komme dit før det blir et konkursbo/konkurssalg ... jeg prøver bare å finne ut hvor de "salgene" foregår og hvordan man kan snuske opp info om de.

Lenke til kommentar

Det er opp til bostyrer (advokaten) hvordan han eller hun vil selge boets aktiva. Bostyrers oppgave er å få mest mulig for disse tingene med lave kostnader for boet. Dersom bostyrer hadde drevet med salg av småting selv ville kostnadene bli for store ettersom bostyrers honorar er beregnet ut fra medgått tid. Derfor vil de fleste bostyrere benytte medhjelpere. De fleste har kontakter som kan sørge for salg av større partier og som vanligvis blir benyttet. Det dreier seg da gjerne om små firmaer som har spesialisert seg på å selge ut ting fra konkurs- og dødsbo.

Det er heller ikke uvanlig at det påhefter pant på de fleste ting i boet. Dersom bostyrer antar at salget av tingene ikke vil overstige pantegjelden vil tingene vanligvis bli overgitt panthaver, typisk en bank. Da er det banken og dennes medhjelpere som sørger for salget.

Om du kjenner til et konkursbo som har ting av interesse er det ingen ting i veien for å ta kontakt med bostyrer. Da vil du i det minste få info om hvem du kan kontakte for å få kjøpt tingene, evt få mulighet til å kjøpe direkte.

Om du på generell basis er interessert i å overta aktiva i boer, må du forsøke å ”selge” deg inn hos de advokatene som vanligvis brukes som bostyrere. Det finnes ingen liste el. som du kan skrive deg på.

Lenke til kommentar
Om du på generell basis er interessert i å overta aktiva i boer, må du forsøke å ”selge” deg inn hos de advokatene som vanligvis brukes som bostyrere. Det finnes ingen liste el. som du kan skrive deg på.

5161623[/snapback]

Jeg er neppe interesert i å kjøpe såpass store kvantier at de gidder å bry seg om meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...