MrQuote-on-Quote Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Tenkte bare jeg skulle nevne at for noen dager siden møtte jeg igjen et sykkelfantom som var ute og sperret veien igjen. Først foretok han "syklistenes standardtriks" i et fireveiskryss og ga blaffen i rødt lys, hvorpå han nesten ble kjørt ned. Men det var oppførselen etterpå jeg ble mest irritert på. Køen fikk grønt lys og kjørte, og tok igjen syklisten etter kort tid. Det var faktisk sykkelfelt på siden av veien, men vedkommende fant det for godt å sykle til venstre for dette, og altså i bilenes kjørefelt. Dette var i en oppoverbakke hvor det er mye trafikk imot på det tidspunktet, og jeg nekter å tro at dette var noe annet enn arroganse fra syklistens side. Han har lov å kjøre i samme kjørefelt som bilistene selv med sykkelfelt (tør jeg legge til at sykkelfeltet var tomt også) på siden, så da skal han jammen gjøre det også... Jeg kjørte selv med scooteren min og hadde derfor som tohjuling ikke noe problem med å passere ham, men andre som kjørte bil og buss hadde problemer pga. motgående trafikk. Jeg ga ham en kraftig blås i hornet da jeg kjørte forbi ham (naturligvis i korrekt fallavstand og slikt så jeg trenger ingen kritikk om at han kunne blitt skremt osv.), men til ingen nytte, han tok ikke hintet om å faktisk benytte seg av sykkelfeltet. Vedkommende var altså med på å forsterke fordommene mot slike syklister, spesielt da vedkommende var utstyrt med full treningsdrakt og så ut som han trodde han var med i Tour de France. Det er leit å si det, men det er de som ser proffest ut som sykler verst etter mine erfaringer. Synd for de som faktisk følger regler og tar hensyn, som da ikke akkurat får noe ekstra "goodwill" i trafikken. Igjen må jeg minne om at jeg ikke er mot syklister (da jeg selv er syklist fra tid til annen), men jeg er mot denne typen idioti i trafikken. Dette er et brudd på veitrafikklovens §3: " Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. [...] Syklister har altså ikke alltid denne "ufravikelige" retten til å ferdes i veibanen, de må svinge til sides og slippe forbi trafikk om de er til hinder. Eventuelt så kan de jo sykle på fortauet eller faktisk benytte seg av sykkelfeltene som jo tar opp en viss bredde av veien. Kanskje vi heller skal kvitte oss med sykkelfeltene, slik at veien blir bredere og denne typen sykkelfantomer altså kan sykle i kjørefeltet samtidig som det er plass til at kollektivtrafikk og biler kan komme seg fram. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hva kommer det av at syklister tror at trafikkreglene ikke gjelder dem? Akkurat som om bilister har vikeplikt for dem uansett. Kjører selv moped og opplever stadig idiotiske syklister som sykler på fortauet og plutselig svinger ut i fotgjengerfeltet. Er de virkelig helt kjøtthuer eller? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hehe, det er dumt å ligge på sykehuset og vite at du hadde retten på din side.. Mange syklister tenker ikke over konsekvensene av det de holder på med 5172379[/snapback] Så er det ikke mange syklister som har tatt traffikalt grunnkurs heller da Lenke til kommentar
Pels Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det var faktisk sykkelfelt på siden av veien, men vedkommende fant det for godt å sykle til venstre for dette, og altså i bilenes kjørefelt. Dette var i en oppoverbakke hvor det er mye trafikk imot på det tidspunktet, og jeg nekter å tro at dette var noe annet enn arroganse fra syklistens side. Det har jeg også lurt på hvorfor i all verden _må_ enkelte syklister sykle midt i veien når det enten er sykkelvei på andre side eller et fortau. Så er dem plutselig overrasket hvis noe skjer eller en bil tuter. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Det var faktisk sykkelfelt på siden av veien, men vedkommende fant det for godt å sykle til venstre for dette, og altså i bilenes kjørefelt. Dette var i en oppoverbakke hvor det er mye trafikk imot på det tidspunktet, og jeg nekter å tro at dette var noe annet enn arroganse fra syklistens side. Det har jeg også lurt på hvorfor i all verden _må_ enkelte syklister sykle midt i veien når det enten er sykkelvei på andre side eller et fortau. Så er dem plutselig overrasket hvis noe skjer eller en bil tuter. 6218468[/snapback] Fordi det som regel får folk på disse fortauene.. som skvetter like mye når en syklist plinger litt i bjella si.. Edit: Dessuten er det som regel bedre veier på veien vs. fortauet. Endret 31. mai 2006 av DE1 Lenke til kommentar
kdog Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hehe, det er dumt å ligge på sykehuset og vite at du hadde retten på din side.. Mange syklister tenker ikke over konsekvensene av det de holder på med 5172379[/snapback] Så er det ikke mange syklister som har tatt traffikalt grunnkurs heller da 6218435[/snapback] Nå vet jeg ikke hva dette grunnkurset innebærer (hørtes ut som en mopedsak), men sertifikat for bil har både jeg og samtlige landeveissyklister jeg vet av. Ang. trafikkregler er det nettopp derfor mange benytter veien i stedet for fortau. På veien skal man etter boken respekteres som kjørende, og slipper å sykle sikksakk mellom barnevogner og hoppe over hundebånd på gangvei og fortau. Lån dere en racersykkel og prøv noen turer, så ser dere raskt at det ikke nytter å svinge inn og ut av sporadiske gang og sykkelveier. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Syklister som sykler i gruppe skal for øvrig ligge to i bredden, slik at bilister med dårlige dømmekraft ikke fristes til farlige forbikjøringer. Og så bør de gjøre som traktorførerne, kjøre til siden og slippe fram annen trafikk. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Syklister som sykler i gruppe skal for øvrig ligge to i bredden, slik at bilister med dårlige dømmekraft ikke fristes til farlige forbikjøringer. 6219714[/snapback] Gjelder dette også for mopeder og større mc'r?? .... Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Lån dere en racersykkel og prøv noen turer, så ser dere raskt at det ikke nytter å svinge inn og ut av sporadiske gang og sykkelveier. 6219019[/snapback] Dere kommer nok fortere frem om dere ligger i veien ja, men så kommer x antall biler seg mye senere frem. Dersom dere har god tid kan dere sykle på sykkelsti/fortau. Dersom dere har dårlig tid, ta bilen. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Syklister som sykler i gruppe skal for øvrig ligge to i bredden, slik at bilister med dårlige dømmekraft ikke fristes til farlige forbikjøringer. 6219714[/snapback] Gjelder dette også for mopeder og større mc'r?? .... 6219734[/snapback] Veit ikke jeg. Var Politiet som sa det i lokalavisen i forbindelse med det årlige vårslippet av syklister. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Syklister som sykler i gruppe skal for øvrig ligge to i bredden, slik at bilister med dårlige dømmekraft ikke fristes til farlige forbikjøringer. 6219714[/snapback] Gjelder dette også for mopeder og større mc'r?? .... 6219734[/snapback] Syklister på 20++ i antall er lettere å passere om de ligger på to rekker, enn en som er dobbelt så lang. er man 2-3 syklister kan man godt legge seg inn på en rekke for å slippe trafikken lettere forbi. Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Lån dere en racersykkel og prøv noen turer, så ser dere raskt at det ikke nytter å svinge inn og ut av sporadiske gang og sykkelveier. 6219019[/snapback] Dere kommer nok fortere frem om dere ligger i veien ja, men så kommer x antall biler seg mye senere frem. Dersom dere har god tid kan dere sykle på sykkelsti/fortau. Dersom dere har dårlig tid, ta bilen. 6219735[/snapback] Det gjelder å ha en god kufanger. Lenke til kommentar
svas Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Flott tråd. Hadde en syklist i dag som kom fra høyre. Jeg bremser ned så han kan sykle over veien, men da hiver han syklen over i fotgjengerfeltet og mister sin rett... Jeg gir tegn til å kjøre (hastighet under 3 km/t), men må bremser og stoppe; 0,5 meter fra syklisten. Han skriker ut at jeg som bilist har vikeplikt for han i fotgjengerfelt. "Sug meg" var hans andre og siste setning i den diskusjonen. Konstruktivt...! Kan noen gi meg link til hvor det står svart på hvitt at syklister har vikeplikt i fotgjengerfelt så lenge de sitter på syklen? Tenkte å printe det ut å ha det med i bilen så jeg kan dele ut til tullinger som denne syklisten. (Han kom fra Jacob Aalls gate og jeg fra Suhms gate på Majorstuen i Oslo.) Klikk for kart! Endret 23. juni 2006 av svas Lenke til kommentar
VarianteAscari Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Firer ikke en millimeter selv når jeg vet jeg har retten på min side. 5161577[/snapback] Også når du er i trafikken? Det å vise smidighet og hensyn (selv for idioter) er et tegn på at du er en god sjåfør. Det å "stå på krava" til enhver tid, er tegn på det stikk motsatte. For øvrig, er ikke alle syklister idioter. Det finnes også mange idioter bak rattet, og om vi regner i prosenter, er nok de to gruppene ikke så altfor forskjellige. Det å vise smidighet gjelder også for syklister. Selv om man har rett på hele kjørefeltet, kan man naturligvis vike til siden og la biler passere, for å ta ett eksempel. Lenke til kommentar
VarianteAscari Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kan noen gi meg link til hvor det står svart på hvitt at syklister har vikeplikt i fotgjengerfelt så lenge de sitter på syklen? Tenkte å printe det ut å ha det med i bilen så jeg kan dele ut til tullinger som denne syklisten. 6369736[/snapback] Her: http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi...l/Sykkelregler/ Trygg Trafikk bør vel være pålitelig nok kilde, vil jeg tro. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Feilpostet Endret 10. juli 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Så er det ikke mange syklister som har tatt traffikalt grunnkurs heller da 6218435[/snapback] Nei for de som har det kan jo ALT.... Endret 10. juli 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Til de som skal på jobb: Beregn mer tid. De skal som oftest på jobb de som er i veien i samme tidsrom. 6110049[/snapback] Beregn mer tid...? Syns vi bruker lang nok tid på vei til jobb som det er jeg. Da har du kanskje møtt på stakkarne i tidsklemma som prøver å gjøre mest mulig i løpet av døgnets timer. Da passer det bra å ta treningen på vei til jobb, som starter som andre jobber like etter rushtrafikken. Personlig skulle jeg gjerne klart å unnagjøre alle morgenrutinene (som i enkelte syklisters tilfelle tydeligvis innebærer en treningsøkt) på vei til jobb i rush'en, men av hensyn til andre i trafikken så lar jeg være å kjøre i 20km/t på E18 bare fordi jeg forsøker å barbere meg, spise Müsli og lese VG samtidig... Jeg vil påstå at den mest uforutsigbare og irrasjonelle oppførselen man finner i trafikken kommer fra syklister, ikke alle riktignok men mange. Det som er synd er at selv de som sykler pent ender opp med å være til hinder for trafikken, og det kan vi nok takke manglende sykkelveier for. Hilsen en som nok blir litt for lett provosert av syklister i veien. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg sykler fra og til jobb hver dag, og noe som irriterer MEG grenseløst er bilister som ikke engang vet hva en syklist er (eller hvor sårbare vi er)! Jeg stopper ALLTID fullt opp når jeg skal over en vei.. Uansett om jeg har vikeplikt eller ikke - hvorfor? For bilister flest hakke peiling og peiser på! Og jeg sykler ALDRI, ALDRI, ALDRI uten hjelm! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Først: Jeg har ikke lest alt. Men at billister klager over syklistene synes jeg er helt tåpelig! Det er kanskje en del syklister som ikke bryr seg om mye, men til helvette med dem. Derimot er det mange fler som kjører bil, og ikke bryr seg en dritt! Jeg hadde tenkt å skrive mer, men er på tur ut for å sykle! Endret 29. august 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå