Gå til innhold

Sykkel vs bil - stå på krava!


Doogle

Anbefalte innlegg

hallo...værken mopeder eller traktorer har lov til å kjøre på veier med 80-sone.

5869960[/snapback]

Hvis du bruker §3 i vegtrafikkloven så kan det i mange tilfeller stemme, men ikke generelt. Den sier at alle skal ferdes slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Hvis en traktor skal fra A til B og det ikke er andre veier den heller kunne tatt enn en 80-sone mellom A og B er det fullt lovlig. Men den må slippe frem annen trafikk når det lar seg gjøre.

 

Det er ikke noe totalforbud. Det må enten være motorvei eller angitt med skilt dersom det er helt forbudt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hallo...værken mopeder eller traktorer har lov til å kjøre på veier med 80-sone.

5869960[/snapback]

Hvis du bruker §3 i vegtrafikkloven så kan det i mange tilfeller stemme, men ikke generelt. Den sier at alle skal ferdes slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Hvis en traktor skal fra A til B og det ikke er andre veier den heller kunne tatt enn en 80-sone mellom A og B er det fullt lovlig. Men den må slippe frem annen trafikk når det lar seg gjøre.

 

Det er ikke noe totalforbud. Det må enten være motorvei eller angitt med skilt dersom det er helt forbudt.

5869979[/snapback]

 

Der formulerte du det litt bedre enn jeg klarte i farten. På svært mange strekninger med 80sone står det spesifikke skilt med forbud for traktor/moped, men som du sier, ikke alltid.

Lenke til kommentar
På svært mange strekninger med 80sone står det spesifikke skilt med forbud for traktor/moped, men som du sier, ikke alltid.

5869993[/snapback]

I de fleste 80-soner jeg har kjørt i har det ikke vært angitt forbud mot traktorer. Syklister er litt oftere, men da i urbane strøk og sjelden på landevei.

Endret av oro2
Lenke til kommentar
[...]Så det er greit at bilister "står på krava", men ikke syklister? Å sykle på fortau er omtrent på linje med forbudt. Man skal passere gående i tilnærmet gangfart, og om man krasjer med noen får man automatisk skylden. Sykler man på veien gjelder vanlige trafikkregler, og det gjør det mye lettere å forholde seg til.

 

At man kan "bytte" mellom å være fotgjenger og kjøretøy er en av de få store fordelen med sykkel, og ikke noen vits i å irritere seg over. Du får heller begynne å sykle selv hvis du synes det er "juks".

5866043[/snapback]

Jeg tror du har misforstått innlegget mitt. Så lenge man sykler i kjørebanen, og det er rødt lys, må man stoppe. Syklisten jeg nevnte i mitt innlegg "gjorde seg til gående", og da mener jeg at han ikke gadd følge trafikkreglene og ga blaffen i rødt lys, slik at han nesten kjørte meg ned da jeg gikk over gangfeltet. Det er ikke sant at vanlige trafikkregler er lettere å forholde seg til... beviset for det finner du i alle de som daglig sykler mot enveiskjøringer, bryter vikeplikt, sykler på rødt lys osv. Og ja, jeg eier en sykkel selv, men når jeg bruker den sørger jeg for å være til minst mulig hinder for bilister, samt at jeg følger trafikkreglene som til enhver tid gjelder. Man må være klar over at bilister prøver så godt de kan å unngå å kjøre ned syklister, men skulle det skje et uhell på grunn av tullete sykling hjelper det lite å være syklist og stå på krava så lenge man ligger i koma på sykehuset.

 

Her er forresten en situasjon som jeg har vært borti mange ganger når jeg kjører bil: Noen sykler i kjørebanen på en vei med 60-70 km/t grense, og det kommer kontinuerlig trafikk imot samtidig som veien er for smal til å kjøre forbi sykkelen med motgående trafikk. På siden av veien er en bred sykkelsti i perfekt tilstand og uten en eneste fotgjenger. Hvorfor i all verden sykler denne idioten i kjørebanen og hindrer andre trafikanter? Vel har han lov, men det heter jo at man ikke skal være til hinder for andre trafikanter! Politiet stopper jo av og til bilister som kjører for seint på veien, så hvorfor ikke stoppe syklister som hindrer trafikken?

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden sykler denne idioten i kjørebanen og hindrer andre trafikanter?

Fordi han tror han er verdensmester i sitt nye fæle gulgrønne sykkelkostyme og kan holde farten til resten av trafikken. Eventuelt for å demonstrere sin "rett" til å ferdes i vegen som et kjøretøy. Tåpelig uansett. Endret av oro2
Lenke til kommentar
QUOTE(Wazu @ 05/04-2006 : 00:43)

hallo...værken mopeder eller traktorer har lov til å kjøre på veier med 80-sone.

*

 

 

 

 

Mopeder og traktorer kan fint kjøre på veier med 80-grense

 

Men de har å holde seg unna motorveier klasse A. Tipper det er det dere egentlig vil si

Det fine blå skiltet som vi alle kjenner så godt

Lenke til kommentar
Vel, for å si det på denne måten: hadde jeg lagt i 20 i en 50 sone med bil, som skal følge alle de lover og regler en syklist i trafikken skal følge, hadde noen garantert meldt fra til politiet om dette, og hvis det tilfeldigvis var en politibil i nærheten ville jeg nok blitt stoppet temmelig rask. Det er uforsvarlig å ligge 30km/t under fartsgrensen, enten det er med sykkel eller bil.

5869907[/snapback]

Å i 20 med sykkel og bil er ikke sammenliknbart. Hvis du tror det er det, er det jo bare å prøve å ringe politiet og fortelle det, så får du se om de rykker ut. Unødig hinder betyr å lage mer problemer enn det som er nødvendig. En syklist kan ikke sykle fortere enn kondisen tilsier, og som jeg har forklart før er fortauet ofte ikke et alternativ. Det er derfor ikke et unødig hinder. Når det er sagt pleier jeg ofte å sykle opp på fortauet selv i oppoverbakkene når det er ledig, men det er ikke noe bilister kan forlange. Det er også en ulempe for meg, siden jeg må vente til bilene har passert før jeg kan sykle ut i veien igjen.

 

Ang. motorvei gjelder forbudet mot syklende (og moped) både klasse A og B (det står bare motorvei i reglene), men det er en veldig liten andel av veiene i Norge som er motorvei.

 

Syklister skal selvsagt følge reglene de også, men de virker ikke alltid slik dere prøver å gi inntrykk av.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden sykler denne idioten i kjørebanen og hindrer andre trafikanter?

Fordi han tror han er verdensmester i sitt nye fæle gulgrønne sykkelkostyme og kan holde farten til resten av trafikken. Eventuelt for å demonstrere sin "rett" til å ferdes i vegen som et kjøretøy. Tåpelig uansett.

5870170[/snapback]

 

Nå er jeg faktisk representativ for denne "verdensmesteren i sitt fæle sykkelkostyme". De som tror det er bedre å bruke gangfelt kan selv prøve å sykle 50-80 kilometers treningstur. Det nytter ikke å veksle mellom gangfelt på den ene siden av veien, og så den andre. Det er løs grus og glasskår i tillegg (pungteringsfare med 23mm racerdekk).

 

Enda mer latterlig er det å fåreslå at en hel sykkelpulje på 20-30 mann skal benytte fortau. Vi sykler ofte flere i bredden, men det er ikke verre hinder enn om vi hadde syklet på en utrolig lang rekke, for man skal ikke ha trafikk i mot når man kjører forbi et slikt sykkelfelt uansett.

Lenke til kommentar
[...] Nå er jeg faktisk representativ for denne "verdensmesteren i sitt fæle sykkelkostyme". [...]

Ok, kan du da fortelle meg hvorfor slike folk liker så godt å utføre sin lange treningsøkt klokka 8 om morgenen i verste rushtrafikk, slik at det er aller mest irriterende? Og treningsøktene i kjørebanen går det faktisk an å vente med til man har kommet seg ut på landeveien, og ikke midt i byen eller på den mest trafikkerte innfartsåren. Jeg sier ikke at du gjør dette da, men jeg treffer på litt av hvert rundt på veiene. For all del, jeg er ikke noen fiende av sykkelen, kanskje er det heller veimyndighetene vi må sette pekefingeren på siden de ikke lager gode nok veier med brei veiskulder til syklistene, eller nok sykkelveier. Men så lenge veistandarden er som den er i Norge er det bare å akseptere at syklister kommer til å være i veien, bokstavelig talt, for bilistene - som jo er i flertall. Da kan man jo håpe at syklistene vil ta hensyn til flertallet.

Lenke til kommentar

Det handler litt om penger igjen (som alltid!), for den extra meteren med asfalt blir kjeeempedyr å legge (sier ikke at de skal gå gjenom fjell og sånn, bare legge en extra meter på mange strekk som folk sykler ofte og det kan gjøres bare ved å legge den ut)

 

Se i danmark, hvor mange nordmenn drar årlig på sykkelferie der?

Mange!

 

De har ofte dette røde feltet med en sykkel stadig vekk (relativt høy bot for en bilist og krysse streken der pga sikkerhet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Hehe. Bra det her!!

 

Er også møkk lei av sykkelister som bare tar seg til rette og driter i alt av regler!

5160992[/snapback]

 

 

Bra jobba! Stå på krava!

Firer ikke en millimeter selv når jeg vet jeg har retten på min side.

5161577[/snapback]

 

I trafikken er det vise hensyn som gjelder. Å stå på krava kan være veldig greit men må vise aktsomhet. Vet ikke med dere men jeg hadde ikke følt meg helt vel hvis jeg hadde hatt et menneskes helse og liv på min samvittighet.

Kan tenke meg hvis du virkelig ville stå på all din rett i trafikken ender du enten med ferie med leger og sykepleiere eller i verste fall 2meter under god jord.

 

Og drittsekker er det overalt, enten syklist, bilist eller en eller annen i trafikkbildet, de er der.

Lenke til kommentar
[...] Nå er jeg faktisk representativ for denne "verdensmesteren i sitt fæle sykkelkostyme". [...]

Ok, kan du da fortelle meg hvorfor slike folk liker så godt å utføre sin lange treningsøkt klokka 8 om morgenen i verste rushtrafikk, slik at det er aller mest irriterende? Og treningsøktene i kjørebanen går det faktisk an å vente med til man har kommet seg ut på landeveien, og ikke midt i byen eller på den mest trafikkerte innfartsåren. Jeg sier ikke at du gjør dette da, men jeg treffer på litt av hvert rundt på veiene.

Da har du kanskje møtt på stakkarne i tidsklemma som prøver å gjøre mest mulig i løpet av døgnets timer. Da passer det bra å ta treningen på vei til jobb, som starter som andre jobber like etter rushtrafikken.

Jeg som hverken har unger, bikkje eller 8-16-jobb har derfor mulighet til å trene når trafikken er roligere, helst litt utenom byen og hovedveier.

 

Men så lenge veistandarden er som den er i Norge er det bare å akseptere at syklister kommer til å være i veien, bokstavelig talt, for bilistene - som jo er i flertall. Da kan man jo håpe at syklistene vil ta hensyn til flertallet.

5871602[/snapback]

 

Jeg prøver i alle fall å ta så mye hensyn som mulig, og setter pris på det samme fra medtrafikanter. Med å ta hensyn mener jeg ikke å la være å sykle, men å legge meg ut mot hvitstripen når jeg hører biler bak meg.

Senest i dag måtte jeg virkelig vise finger til to motgående bilister som skulle kjøre forbi en svær lastebil rett mot meg. Det var smånifst.

Lenke til kommentar

I ett tilfelle har kommt inn mot et kryss, og en syklist kommer fra venstre og skal rett fram, med farten vi holder vil begge være frammei krysset ca samtidig, slik at han vil måtte stoppe for meg. men neida, tror dere ikke han vrengte sykkelen opp på fortauet, suste over fotgjengerfeltet og ut i veien på andre siden. Etter sånne opplevelser blir man litt mer forsiktig når man har med syklister å gjøre.

 

 

 

Vel resultatet her ville jo blitt det samme, for bilister har IKKE vikeplikt for syklister i fotgjengerfelt! Dette er det mange som misforstår og stopper for syklister som sykler over forgjengerfelt....

Lenke til kommentar
I ett tilfelle har kommt inn mot et kryss, og en syklist kommer fra venstre og skal rett fram, med farten vi holder vil begge være frammei krysset ca samtidig, slik at han vil måtte stoppe for meg. men neida, tror dere ikke han vrengte sykkelen opp på fortauet, suste over fotgjengerfeltet og ut i veien på andre siden. Etter sånne opplevelser blir man litt mer forsiktig når man har med syklister å gjøre.

 

 

 

Vel resultatet her ville jo blitt det samme, for bilister har IKKE vikeplikt for syklister i fotgjengerfelt! Dette er det mange som misforstår og stopper for syklister som sykler over forgjengerfelt....

5926608[/snapback]

 

jeg gjorde det på oppkjøringen, men når sensor spurte hvorfor, så sa jeg bare at jeg ikke ville tviholde på retten min. Dama kom på sykkel uten hjelm, og jeg kjørte en tung mercedes. sannsynligheten for å skade henne om jeg tviholdt på retten var så stor at jeg stoppet for henne :)

 

til historien; dette var i oslo sentrum, og ja, jeg bestod.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Syklister som hindrer meg på veien får høre tuta til de legger seg skikkelig til sides eller over i gangfelt/sykkelsti. Syklister som vingler midt i veien på veier med masse motgående trafikk har jeg null til overs for. Om en av dem en gang velter under bilen min skal jeg juble og krysse ham ut i en notatblokk.

 

Det skal være unødvendig for bilistene å kalkulere ca. hvor mange syklister som hinder dem på veiene og hvor lang tid ekstra de må regne med på vei til jobb!

Lenke til kommentar

VeVentis: En så arrogant "ovenfra og ned"-holdning av en 19-åring er bare komisk. Skulle nesten ønske du meide ned en syklist, så du mistet lappen du fremdeles har prøvetid på.

 

Til de som skal på jobb: Beregn mer tid. De skal som oftest på jobb de som er i veien i samme tidsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...