knut-eirik Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Hei. Trenger lit hjelp her, har tenkt å anskaffe meg et asus a7v333 hk, noe ddr minne og en amd athlon xp 2000+ cpu og har fra før et Geforce ti 4200. Holder det med den gamle psuen eller bør jeg kjøpe en ny på 300+Watt? Alle svar mottaes med takk. Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 alt over 300w er vel godt nok vil jeg tro. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Jeg antar det, men det ville jo vært greitt å opplyse om hvor mange watt du har på det gamle??? Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Hei. Har en 250w psu nå... tenkt på å kjøpe hos m********.no sammen med et slikt bra kabinet. Chieftek. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Det holder sikkert med 250W med mindre du har _utrolig_ mye annet stæsj i PC'n. Min Athlon 1800+@2100+ PC med tilhørende passe stæsj bruker aldri over 120W. (Jeg har målt med multimeter) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Hvordan kommer du fram til et slikt resultat? Bare CPUen gir fra seg ca 60W varme. At du da bare trekker 120W totalt er helt usannsynlig. Her wil du finne at AMD anbefaler 250W som absolutt minimum, og 300W i praksis. Lenke til kommentar
Sirius Epsilon Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Jeg kjøpte meg ett asus gf4 4400 for en stund siden.Med den Enermax 350 strømforsyninga jeg hadde da var ikke maskina helt stabil og jeg kunne ikke overklokke skjermkortet.Det endte med at jeg kjøte en q-tec 550w fra komplett.Nå overklokker jeg kortet 300/650 , kjører 150 fsb og har 4 kasse vifter uten problemer.Var litt skeptisk pga. prisen men den har virka bra sålangt.Skal du ha kabinett bør du kjøpe Lepont 201b , det er Rått ! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Quote: Den 2002-08-29 18:33, hårek skrev:Hvordan kommer du fram til et slikt resultat? Bare CPUen gir fra seg ca 60W varme. At du da bare trekker 120W totalt er helt usannsynlig. Her wil du finne at AMD anbefaler 250W som absolutt minimum, og 300W i praksis. Nå må du huske 2 ting: 1. Varmeuvikling (og dermed kjølebehov) er proposjonalt med effektforbruket. 2. CPU'en bruker ca 60+W på max load. Ser du på kjølebehovet i PC'n så ser du at alle andre ting til sammen trenger mindre kjøling enn CPU'en. Skjermkort og strømforsyning er ofte de mest krevende, men trenger likevel bare en brøkdel av kjølinga til CPU'en. Da ser du at 120W er ikke særlig usansynlig likevel. For å måle hva din PC trekker trenger du bare å måle spenningen i stikkontakten (ca 230v), og måle strømmen som PC'n trekker. (ca 0,5A) Gang sammen de to tallene og svaret er effekten PC'n trekker. Litt går til varmetap i PSU'en så du kan tenke deg til at komponentene trekker litt mindre (ca 100W) Forbruket varierer litt (med raske endringer) men PSU'ens oppgave er å fordele lasten over tid (med bla kondensatorer) slik at strønsettet blir jevnt belastet og at komponentene får den effekten de spør etter på kort varsel. Grunner til at enkelte PSU'er svikter og andre fungerer er hvor stabil og korrekt spenning de klarer å gi til tross for variasjoner i strøm-forbruket. Eks. Hvis CD-romen skal spinne opp, så trekker den kanskje plutselig 0,2A på 12v i stedeet for ingenting. Strømforsyningen skal holde spenningen stabilt på 12v uansett om dette skjer veldig plutselig (millisekunder) Hvis du har en "dårlig" 4-500W strømforsyning er det pga variabel/feil spenning og ikke pga max-effekten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå