SLaM Skrevet 6. september 2002 Forfatter Del Skrevet 6. september 2002 Takker for alle svar! Jeg få leve med den cpu tempen. Jeg har ihvertfall kjøpt noen kabinettvifter til å kjøle systemet. Det hjelper jo litt. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Quote: Den 2002-09-06 01:10, ridgea skrev: Quote: Den 2002-09-05 21:56, Templar skrev: Dette forum skulle vært gitt nytt navn.. Amatør forumet. T|GeM: det er ingen CPU som ligger på 45c load.. dette er endu en thermistor reading.. Din P4 har diode og kanskje ditt hovedkort kan læse den, men dette tall kan du ikke stole noeng ting på. I en annen post sier du at du selv har 42C ved load. Quote: AthlonXP 2200+ Idle: 37c (61 diode) load: 42c (66 diode) Selvmotsigende! ps. hva er en diode? Og hva slags program, som viser den faktiske P4 temp, kan man bruke da? forslag? Før du begynner å snakke om selvmotsigelser, så bør du finne ut hva mannen skriver. Det finnes to måter å måle CPU temp på. 1) (Den beste...) Intern temp. diode inne i CPU. (Nyere AMD og P4 / PIII) 2) (Unøyaktig, da det finnes et utall andre faktorer som spiller inn...) Thermistor montert på hovedkortet under CPU. Denne måler ofte tempen på lufta i "hulrommet" midt under CPU. Denne målingen er usannsynlig lite interessant, da det ofte skiller en 15~20 grader til tempen inne i kjernen på CPU. Som Templar helt riktig påpeker, så finnes det nok ingen løsning med luftkjøling og romtemp. per i dag som klarer å kjøle en CPU såpass godt at man når ned i ~40C. For å nå dette må man til med vannkjøling/vapochill/AC anlegg. I den andre posten han henviser til viser han nettopp hvor store forskjeller det er mellom thermistormålinger og faktisk CPU temperatur. Jeg sitter med en rigg som har CPU temp. mellom 55C og 60C, max load, vanlig romtemp. Dette er helt normalt for P4!! -KJ Lenke til kommentar
fAight Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 takk, for oppklaringen jewel. Ble forvirret av postene, pga relative lite kunnskap til emnet. Tar ydmyket tilbake det jeg skrev. ps. jeg har P4 [email protected] & Asus P4S533 hk. Måles temp'en her i dioden eller i "luftrommet"? hvordan kan man måle nøyaktig temp i dioden? takk.. edit: uinteressant... _________________ "...time is not important, only life is..." [ Denne Melding var redigert av: ridgea på 2002-09-06 07:43 ] Lenke til kommentar
jevel Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Vil nok anta at ditt ASUS kort bruker diode måling. Har ikke kortet selv, men de fleste nyere kortene har kuttet thermistor i socketen. -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå