SLaM Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 jeg har standard boxedkjøleren. Tempen ligger på ca 55c uten å jobbe. Chassis 37c. Kan noen anbefale en god vifte til cpu'en? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Ville sagt at det var en bra temperatur, personlig så bruker jeg 5 80mm vifter. bare for bra trekk, og det hjelper jo litt og Lenke til kommentar
SLaM Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 jeg kjøpte en titan TTC-W2TB. Tempen ble enda verre steg med 5c uten å jobbe. Så jeg byttet til boxed kjøleren igjen. Lenke til kommentar
SLaM Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Hva syntes du det??? bra temp???jeg kjøpte en titan TTC-W2TB. Tempen ble enda verre steg med 5c uten å jobbe. Så jeg byttet til boxed kjøleren igjen. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Naboen har en Intel P4 NW 2.0GHz. Når den var overklokket til 2.66GHz, så var temperaturene som følger; rom: varmt kabinett: 32 system: ? idle: 39 load: 52 Boxedkjøleren er god nok! I hvert fall hvis du ikke overklokker. Les Goop-guiden og monter kjøleren nøye neste gang. Da etter å ha renset den og cpu godt, før du påfører kjølepasta eller noe. En annen mulighet er jo at hovedkortet måler feil. Oppdater programmet du leser av temperaturene i, flash biosen.. whatever. Lykke til uansett! :smile: Lenke til kommentar
vegge Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 PS. Hvis virkelig kabinettemperaturen er 37 grader, så er nok det hovedproblemet. Hadde du hatt 22 som meg så kan du ta 55 - 15 = 40.. :wink: Men hvis det er systemtemp du måler, så finnes denne sensoren et sted på hovedkortet blant elektriske komponenter og andre varmeproduserende ting. Jep, hva skjer hvis du tar av sidedøra på kabinettet? Synker CPU-temp mye? I så fall; skaff deg et par rolige kabinettvifter! Lenke til kommentar
SLaM Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 chassis ned til ca 35 grader. Men cpu tempen er fortsatt høy 53-54 grader Lenke til kommentar
norrick Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Bruker selv en ALPHA PAL8942 m/DELTA FFB0812EHE som jeg kjører på ca 6 volt (LM317 til reg). Min 1.6A@2133MHz tomgangstemp. ligger på ca 29grd. Ved belastning så kan jeg presse den opp til 37-38grd. Har i tillegg en 120mm vifte i front som er spenningsregulert. Tomganstempen er ikke så viktig, hva er din belastningstemp? Det er mulig at kjøleren ikke er montert 100% slik som det skal gjøres. 1. Du har ikke tatt på selveste CPU-varmesprederen eller på kjølerens kontaktflate? Dette kan skape et fett/smusslag som kan isolere litt. Rens med isopropanol/vindusspylervæske el. no tilsvarende. 2. Bruker du kjølepasta av høy kvalitet/riktig mengde? Se i goopguiden som andre har forklart, god kjølepasta, rensing av overflater og riktig mengde kan fort utgjøre 5-10 grd. 3. Kjører CPU'en på 1,5v? Sjekk i BIOS, kan være at spenningen er for høy. 4. Det kan hende at du har fått en CPU som har en varmespreder som er litt dårlig montert, har selv testet andre CPU'er på min maskin og sett svimlende forskjeller på kvaliteter. Håper du har snille venner som kan hjelpe deg litt? :smile: Vel vel, dette var mine 5 cent, håper at dette ga deg flere svar en spørsmål.. PS. ALPHA 8942 m/Delta FFB0812EHE er noe av det råeste som finnes. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Swiftech MCX 4000 skal være noe av det beste du får! Anbefaler denne hvis du vil senke tempen på MAX load med noen grader! (3 til 8 grader C...) http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCX4000 Har selv Swiftech MCX 478B, og denne holder min 2.0 på 2.66 under 60C på 1.65VCore, MAX load. -KJ Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 SLaM Har du kabinett vifter. Chassis tempen er veldig høy den bør du prøve å få ned litt. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Jeg har en billig løsning og litt flame Kjøp en AthlonXP Tbred og en Volcano7+ for hos Microples for 315kr +1600kr for AthlonXP Ikke bare er CPUen kulere, den er billigere, raskere og kjøleren er også billigere. http://www.dansdata.com for cooler roundup.. har Volcano7+ og Swiftech's sine kjølere. Volcano7+ => Swiftech i test. AthlonXP 2200+ Idle: 37c (61 diode) load: 42c (66 diode) Alle som har P4.. den har diode! Bruker hovedkortene ikke dioden eller hvad. På tid til at si hade til thermistor readings som man kan stole miget mindre på en diode. Hilsen, Lenke til kommentar
SLaM Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Jeg lurer på temperaturen viser feil. Siden med en gang jeg går inn i bios viser det at prosessor er på 51c. Dette kan da ikke stemme siden maskinen er kald når den starter opp. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Det var litt høyt ja. Min P4 2,26ghZ kjører på 35C idle med orginal boxed kjøler. Det kan jo vere fordi jeg har 533mhZ bus hastighet. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 ingen hørt om Diode.. P4 har den.. Disse super lave temper er bare tull.. ingen P4 er på 35c.. dette er thermistor tall som du kan ikke stole på i det hele tatt. Hilsen, Lenke til kommentar
T|GeM Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg kjører min på 2667 på 1,5 volt, da får den max 45 grader etter mange timers spilling.. er på ca 37 idle.. Lenke til kommentar
Anubis Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 mange ganger viser sensorene feil, sjekk om det har kommet en bios-oppgradering til hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Dette forum skulle vært gitt nytt navn.. Amatør forumet. T|GeM: det er ingen CPU som ligger på 45c load.. dette er endu en thermistor reading.. Din P4 har diode og kanskje ditt hovedkort kan læse den, men dette tall kan du ikke stole noeng ting på. Annet når du starter CPUen blir den med engang varm.. tar mindre en sekund for den at hoppe opp flere grader. Så at ett en kald boot og BIOSen viser 40 til 50 grader er normalt. Vi snakker om micro teknology her, ikke vanlig motor fysikk. Noen som vet om noen "prof" norske dataforumer? Hilsen, Lenke til kommentar
muv Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 du må bare leve med den cpu tempen... var litt uheldig jeg og med cpu'en min... etter 4 timer spilling renegade var den opp i 58C med boxes vifta. men nå har jeg 37 full load :smile: (vannkjøling). jobber med å få litt lavere temp... Lenke til kommentar
fAight Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 21:56, Templar skrev:Dette forum skulle vært gitt nytt navn.. Amatør forumet.T|GeM: det er ingen CPU som ligger på 45c load.. dette er endu en thermistor reading.. Din P4 har diode og kanskje ditt hovedkort kan læse den, men dette tall kan du ikke stole noeng ting på. I en annen post sier du at du selv har 42C ved load. Quote: AthlonXP 2200+ Idle: 37c (61 diode) load: 42c (66 diode) Selvmotsigende! ps. hva er en diode? Og hva slags program, som viser den faktiske P4 temp, kan man bruke da? forslag? Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 En 2 GHz Northwood er godkjent for inntil 68 grader av Intel, så du bør ikke bekymre deg for høy temp før du passerer 70. Jeg vil tippe at mange CPU/hovedkort kombinasjoner kan ha en missvisning på +/- 10 grader temperatur. Min måler sier ca 50 grader ved idle og 70 grader ved full. Jeg har skikkelig kjøling og planslipt CPU med bra pasta. Synes ikke kjøleribba virker så veldig varm så jeg tror tempen er feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå