Pasient Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Du får to "store" stipend. Et når du begynner på skolen, og et i januar. Det første er som regel litt større. Men alt avhengier av hva du får i måneden. Jeg fikk 4000 i månenden når jeg bodde på hybel, og det første stipendet mitt var på 13000, mens det i januar var på 8000. Så du kan kanskje regne med det dobbelte. Men det er jo avhengig av hva du får i måneden. Men to store stipend, det får du. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 4000? Det var mer enn jeg fikk, gitt. Jeg fikk rundt 3050kr i månedend. Mer i august og januar. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 nei. Når jeg tenker meg om er det muligens ikke noe større beløp i januar. For læremiddelstipendet ble jo sendt ut helt i begynnelsen.. man får "læremiddelstipend" den første gangen + i januar! Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det burde vert stipend til mat og bøker that's it 1 brød pr dag og ha med pålegg fra hjemme Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 bokstipendet er forståelig. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Stipend er jo en invistering i fremtidig verdiskapning da. Og kan ikke sammenlignes med trygd på noen måter. 5161008[/snapback] Når ble stipend så verdiskapende at et skjermkort kommer godt med...? Alle jeg kjenner som får stipend bruker det på helt andre ting enn det de skal! Hva er vitsen med oppimot 4.500 kr. måneden hvis man ikke kan _BEVISE_ at de har så store utlegg? De kan jo spise på McDonald's hver dag for det der (kanskje to ganger tom.) Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Haha, 4.500,- i mnd for en person holder i MASSEvis Men derimot skulle bøkene blitt gratis så folk fikk _BARE_ borteboer stipend og mange bor gratis, de skulle blitt sendt inn kvitteringer osv *hate på stipend utnyttere* Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 *hate på stipend utnyttere* 5165110[/snapback] Jaja. Bare fordi du ikke får selv. 4500 i måneden er ikke vanlig stipend. Maks beløp for vanlig stipend for elever som går på videregående er vel mellom 10000 og 11000 i halvåret Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Ja, bare fordi jeg ikke får selv Hadde vert digg med penger på konto hver mnd UTEN å jobbe for dem. Selv Jobber jeg for pengene... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 De som får 4500,- i måneden har vel stort sett borteboerstipend pluss en «bonus» for å ha foreldre med relativt lave inntekter, etter hva jeg har oppfattet? Borteboerstipendet på videregående er ikke akkurat til å leve på i seg selv, om man skal betale husleie, mat og andre utgifter. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg går første året på VG nå, og alt jeg får er 3200 kroner i måneden. Det kan virke som mye penger, men tro meg, det er det ikke. Etter at hybel-leie, strøm, mat, klær og busskort er kjøpt er det som regel brukt opp, og vel så det. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg går første året på VG nå, og alt jeg får er 3200 kroner i måneden. Det kan virke som mye penger, men tro meg, det er det ikke. Etter at hybel-leie, strøm, mat, klær og busskort er kjøpt er det som regel brukt opp, og vel så det. 5165168[/snapback] Det tror jeg nok på, men de fleste bor vel ikke alene på hybel og du har da råd til å kjøpe en del klær regner jeg med... noe du kanskje ikke hadde hatt uten stipend? Nei, jeg syns man burde sende inn regninger osv. sånn som man må noen ganger for å få dekt medisiner, ungdommen bader jo i penger... nesten ingen av dem jobber for dem! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Om man bor hjemme hos foreldrene får man vel ikke så mye stipend, og selv om en velger å bo sammen med andre skal det mye til for å komme langt under 3000,- månedlig i husleie (i alle fall på østlandet, selv utenfor Oslo). Lånekassens tilskudd for borteboere på videregående er ikke store, selv om man prøver å leve nøkternt på det man får. Jeg kan muligens til en viss grad si meg enig i at det for de som får tilskudd til kjøp av læremidler kunne vært fornuftig å skulle sende inn kvitteringer (evt omgjøres til lån dersom man ikke gjør det), men hvor går egentlig grensen for hva som er fornuftig bruk av penger på læremidler? Å ha en PC er absolutt noe man har bruk for når man går på skole, skal Lånekassen vurdere om skjermkortet var for dyrt begynner det å bli drøyt latterlig. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Stipendet bør også på VGS være ett fast beløp uavhengig av foreldrenes inntekt og formue. Det mener nå jeg ihvertfall. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Helt uenig. Det blir meningsløst at man skal betale inn skatt til staten for å bruke penger på å administrere fordeling av penger til innkjøp av skolebøker til barn av velstående foreldre (tung setning, gitt). Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Får man stipend hvis man har gått 3 år på Videregående men skal gå et år til? Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Hvorfor skal ikke jeg ha et high-end skjermkort også? Fordi foreldrene mine tjener godt? Mamma får jeg månedspenger av. Månedspengene bruker jeg på lunch, månedskort og det lille som blir igjen på tøys. Slik et stipend burde vært brukt. Utover pengene jeg får, så får jeg ikke datamaskiner og sånt selv om vi kanskje har råd til det, jeg blir bedt om å skaffe meg jobb. Er logikken at foreldre gir masse penger til barna sine, så stipendet skal utjevne det, så er det en latterlig logikk. Jeg har aldri råd til å kjøpe ting, uten at jeg har arbeidet for det. Det er det som er så urettferdig. Edit: Helt uenig. Det blir meningsløst at man skal betale inn skatt til staten for å bruke penger på å administrere fordeling av penger til innkjøp av skolebøker til barn av velstående foreldre (tung setning, gitt). Vel, da trenger Norge en ny definisjon av velstående. Jeg får ikke stipend, og selv om mor og far kanskje tjener godt, så var det et greit innhugg i økonomien med 5000 til skolemateriell. Endret 17. november 2005 av eirik1989 Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 hehe fikk stipendet i dag ^^ dvs. grunnstipend pluss en del "månedsstipend" 8021 kr Det meste av det skal gå til lappen da =( så blir ikke noen high-end datadeler på meg for denne gang... btw. med lappen kommer jeg meg til TG mye lettere da =) Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Svar avgitt + feilpostet (gjelder skole) = Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg