Lucifer89 Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) hei noen som vet hvor mye penger oss med fult stipend får i januar er de ekstra slik som den første skole måneden? tenkte på å kansje få bytta VALUE ramen min med HyperX eller no hvis jeg er heldig kansje en 7800GT extra Tillot meg å fikse litt på emnefeltet da det så litt rart ut - Mod Endret 17. november 2005 av Alastor Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Stipend-motherfuckers! Måtte bare. Misbruk av statens penger, og jeg får ikke være med på det. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Noe i størrelsesorden 4-5 laken ja. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Stipend-motherfuckers! Måtte bare. Misbruk av statens penger, og jeg får ikke være med på det. 5160656[/snapback] det er jo litt synd da men kom til å tenke på simpson nå og da sier jeg bare HAHA Endret 15. november 2005 av Lucifer89 Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 er du sikker på at det er så mye som 4-5 høvdinger? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Stipend-motherfuckers! Måtte bare. Misbruk av statens penger, og jeg får ikke være med på det. 5160656[/snapback] Det der har faktisk en litt dypere økonomisk baktanke enn mange kanskje tror.. Staten får veldig mye av de pengene de deler ut i stipend tilbake igjen i form av merverdiavgiftskretsløpet. Etterspørselen etter varer/tjenester i samfunnet som sådan øker, dermed skapes flere arbeidsplasser som igjen genererer skatt osv.. Bare tenk på de som betaler bensina med stipendmidlene. Ved en utgangspris på 10kr/l får staten 7kr rett inn i kassa igjen. Og det er bare på det første nivået. Endret 15. november 2005 av Dr.X Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) er du sikker på at det er så mye som 4-5 høvdinger? 5160670[/snapback] nei. Når jeg tenker meg om er det muligens ikke noe større beløp i januar. For læremiddelstipendet ble jo sendt ut helt i begynnelsen.. Endret 15. november 2005 av Dr.X Lenke til kommentar
PT Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Du kan vel sjekke selv? http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Stipend-motherfuckers! Måtte bare. Misbruk av statens penger, og jeg får ikke være med på det. 5160656[/snapback] Det der har faktisk en litt dypere økonomisk baktanke enn mange kanskje tror.. Staten får veldig mye av de pengene de deler ut i stipend tilbake igjen i form av merverdiavgiftskretsløpet. Etterspørselen etter varer/tjenester i samfunnet som sådan øker, dermed skapes flere arbeidsplasser som igjen genererer skatt osv.. Bare tenk på de som betaler bensina med stipendmidlene. Ved en utgangspris på 10kr/l får staten 7kr rett inn i kassa igjen. Og det er bare på det første nivået. 5160678[/snapback] Så gi meg no kling da! Så skal jeg pumpe tilbake jeg. (Og jeg tviler på at de har slike baktanker når de gir ut stipend) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Det der har faktisk en litt dypere økonomisk baktanke enn mange kanskje tror.. Staten får veldig mye av de pengene de deler ut i stipend tilbake igjen i form av merverdiavgiftskretsløpet. Etterspørselen etter varer/tjenester i samfunnet som sådan øker, dermed skapes flere arbeidsplasser som igjen genererer skatt osv.. Bare tenk på de som betaler bensina med stipendmidlene. Ved en utgangspris på 10kr/l får staten 7kr rett inn i kassa igjen. Og det er bare på det første nivået. 5160678[/snapback] Det har ikke falt deg inn at støtten er der for å hjelpe folk til en skikkelig utdanning? De vil uansett tape på det hva nå enn du måtte finne på å greie ut om. Beklager. Gir de ut trygd også i håp om å få alt tilbake i form av diverse? Bor du hjemme får du vel 4500,- ca. mener jeg å huske. Står vel nøyaktig hvor mye hos lånekassen. Endret 15. november 2005 av Goophy Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Stipend er jo en invistering i fremtidig verdiskapning da. Og kan ikke sammenlignes med trygd på noen måter. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det har ikke falt deg inn at støtten er der for å hjelpe folk til en skikkelig utdanning? Å sier du det? Nei det har jeg aldri hørt noe om.. Selvfølgelig gir de ut penger for hjelpe folk som trenger det og har behov for det, og ikke for å tjene penger. Uansett så taper ikke staten store penger på å dele ut stipend. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Så gi meg no kling da! Så skal jeg pumpe tilbake jeg. (Og jeg tviler på at de har slike baktanker når de gir ut stipend) Gir de ut trygd også i håp om å få alt tilbake i form av diverse? Hovedgrunnen er jo selvfølgelig å bygge ut og bevare velferdsstaten slik den er i dag. Det der med trygd er en helt annen historie.. Lenke til kommentar
cErfik Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Du var ikke mer enn 3500 i januar(vist du fikk 10800 hvert halvår) Pga de blir delt ut på antall måneder i halvåret.. Det på høsten er det mindre måneder derfor får du sånn 5000 første gang og de 1500 i mnd slik at det veier opp. Og etter Jul er det jo fler måneder til skoleslutt. Ergo mer og fordele over halvåret. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Stipend er jo en invistering i fremtidig verdiskapning da. Og kan ikke sammenlignes med trygd på noen måter. 5161008[/snapback] Tøys, det er jo akkurat det samme. Økonomisk støtte. Er ikke alle som får stipend det blir noe av vet du. Men dog, oftest får en noe igjen av de utdannede. Og det er ikke en 'dypere økonomisk tanke' bak det. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Stipend er jo en invistering i fremtidig verdiskapning da. Og kan ikke sammenlignes med trygd på noen måter. 5161008[/snapback] Men det er jo helt latterlig at folk på videregående skal få 20000 i stipend fordet? Jeg får ikke stipend i det hele tatt, det er jo urettferdig, for nå har alle andre råd til alt mulig tull(datadeler og sånt), mens jeg må skaffe meg jobb eller noe.(kjenner 2 som ikke har fått stipend i min vennekrets, men faren til han ene er dau så han har masse formue) Og så en kommentar fra sparks(som går i klassen min, og er medlem på forumet..) Jeg er enig også!! hilsen sparks! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Tøys, det er jo akkurat det samme.Økonomisk støtte. Er ikke alle som får stipend det blir noe av vet du. Men dog, oftest får en noe igjen av de utdannede. Og det er ikke en 'dypere økonomisk tanke' bak det. Da tror du det Landet blir ikke styrt av lekmannsøkonomer som ikke skjønner hvordan systemet fungerer vettu.. Uansett så kan jeg si meg enig i at stipend på VGS nivå ikke er nødvendig i den grad det utføres i dag. Jeg tenker mer på stipend på høyskolenivå. Som Gromle sa er stipend en investering i fremtidig verdiskapning. Hvis man ikke innser det har men ikke skjønt en dritt av økonomi.. Det viser seg at de aller aller fleste som skal høyt i samfunnet og går dyre utdanningsveier (spesielt i utlandet) kommer tilbake til Norge. Det sier seg selv at denne personen ved hjelp av staten gir mer inntekter til staten i løpet av livet enn om denne personen ble lærer på den lokale skolen og tjener ~ 330.000kr. Eks: Staten gir denne personen 150.000kr i stipender for utdanningen. Etter endt utdanning og godt ut i arbeidslivet tjener denne personen mellom 600.000- 1mill i året. Det drar inn et sted mellom 300.000 og 500.000kr i året i inntektsskatt, i stedet for 150.000kr som denne personen kanskje ville skattet om han/hun IKKE hadde kunnet fullføre utdanningen som han/hun i utgangspunktet ikke hadde råd til. (Men fikk finansiert pga stipend og lånordninger) Så logisk som det får blitt. Men dette er en bi-effekt av stipendordningen, hovedpoenget er selvfølgelig å bygge opp velferdsstaten. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Uansett så kan jeg si meg enig i at stipend på VGS nivå ikke er nødvendig i den grad det utføres i dag. Jeg tenker mer på stipend på høyskolenivå. 5161933[/snapback] Det blir jo noe helt annet igjen. Stipend for vgs. kan ikke sies å gi en verdiskapning på samme måte som stipend for høyere studier. Primært er nok det kun for å hjelpe alle som ikke har altfor god økonomi hjemme til en grunn-utdannelse. En binder seg ikke til utdanningen slik som med stipend i høyere grader. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Ja, da ble vi enige da Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Yay. Men uansett. Bruker man stipendet på unødvendige high-end-datakomponenter er det et tegn på at man ikke trenger det. *host*trådstarter*hark*. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg