Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av BlueCom ADSL (uten ruter!)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har just anskaffet meg ADSL 704/128 BlueCom.

Men jeg får ikke til å dele linja ordentlig den nye teknologien til BlueCom gjør at man ikke trenger brukernavn og passord, man bare trykker "Motta ip automatisk" så derfor er GateWay utelukket!

 

Er det noen som vet om programmer eller andre måter å dele linja??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må uansett ha f.eks. en DHCP server som deler ut IP adresser internt på nettverket ditt, eller en løsning med fast IP adresse. Hvis du ikke skal kjøpe deg en ruter (litt over 1000 lappen?), må du ha en PC stående påslått hele tiden som gateway. Dette kan gjerne være en gammel 486 eller noe med en enkel linux distro på en floppy :smile:

 

Edit: Så vidt jeg vet leverer bluecom kun et ADSL modem, og da fungerer det vel dårlig å koble en hub på uplink på dette ADSL modemet...

 

[ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002-08-28 22:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-28 22:05, Linuxguru skrev:

Du må uansett ha f.eks. en DHCP server som deler ut IP adresser internt på nettverket ditt, eller en løsning med fast IP adresse. Hvis du ikke skal kjøpe deg en ruter (litt over 1000 lappen?), må du ha en PC stående påslått hele tiden som gateway. Dette kan gjerne være en gammel 486 eller noe med en enkel linux distro på en floppy :smile:




 

Det går ikke an å ha fast ip fordi hvis jeg skal få internett må jeg trykke "motta ip automatisk" og dda kontaktes BlueCom's nett og jeg får en ip av dem som jeg kan gå på nettet med!

 

Det er jo mulig at jeg kan bruke to nettverkskort og lage en gateway på det ene.. ville det funke??

Lenke til kommentar

Quote:


Det går ikke an å ha fast ip fordi hvis jeg skal få internett må jeg trykke "motta ip automatisk" og dda kontaktes BlueCom's nett og jeg får en ip av dem som jeg kan gå på nettet med!


 

Det er forskjell mellom de interne IP adressene i nettverket ditt, og den IPen gatewayen mottar fra Bluecoms DHCP server. Så det du skriver over har egentlig ingenting med saken å gjøre.

 

Quote:


Det er jo mulig at jeg kan bruke to nettverkskort og lage en gateway på det ene.. ville det funke??


 

Ja du må gjøre noe slikt, regner jeg med. Enten må du ha en PC med 2 nettverkskort (enten din egen el en gammel boks), og denne må stå på 24/7 for at delingen skal virke. Alt er å kjøpe en ruter til rundt 1000-lappen. Sistnevnte er vel en grei løsning hvis du ikke vil styre for mye med å få dette til å virke.

 

Regner med å sette opp en linux boks er uaktuelt for deg uansett...

 

Edit: Det er imidlertid ingenting iveien for å bruke f.eks. din boks med WinXP og dele forbindelsen over den. Men du trenger uansett 2 nettverkskort i den. Men litt kjipt hvis andre må på nett og PCen din ikke er påslått

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002-08-28 23:30 ]

Lenke til kommentar

Jeg har Bluecom, og en hub, stapper bare adsl modemet i uplink på huben, så er det bare og koble de pcen som skal på nett huben, og vel motta ip fra dhcp. Er ikke sikkerpå hvor mange ipèr de deler ut men, på det meste har jeg hatt 8 pcer på nett på en gang, alle med forskjellig ip. Har også en server på nett og den har jeg fast ip på. Du trenger en hub som er 10/100 mb/s.

Lenke til kommentar

med andre ord, så koker dette ned til det jeg skrev i innlegg nummer 2 :grin:

 

"Du trenger bare en HUB eller switch"

 

 

Alle maskinene som da kobles på, vil få en unik IP adresse fra serveren til Bluecom. Dette er 100% standard nettverksinnstillig, "Obtain an IP address from a DHCP server". Sett kabelen i "uplink" på HUB eller switch, så fungerer det som en drømm (Obs! du skal normalt ikke bruke en krysset TP kabel). Det er bare Telenor som klarer å rote til et godt fungerende system med sin PPPoE oppkobling, dette gjøres selvfølgelig for å gjøre oppkoblingen vanskelig for kundene (for tenk om dem kobler til 2 maskiner, grøss og gru!).

Lenke til kommentar

Takk!

 

Men en ting til... hvis jeg gjør det.. vil det ikke gå veldig treigt og hoppe litt?? Jeg mener at hvis den ene maskinen lastet så og jeg spilte CS på den andre så ville jeg fått høy ping.. jeg prøvde det du sa i går med huben i modemet, da lagga det noe sinnsykt i CS (ping 400) mens den andra lasta med kazaa. Downloadspeeden på den dataen som lasta var bare 6 kb/s og alikevel lagga det!

 

Er ikke det rart??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...