gEnEsis_AiX Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Project: PolygonCube. Hei til alle lesere (Oppdatering 22.november 2005 !!) Tusen takk til de som har sagt seg villige til å sponse meg: Har sittet og lurt meg halvt i hjel om jeg skulle bygge meg en stue-pc snart. Har veldig begrenset kunnskap om denne affæren, men bygde min første pc for min bror i sommer. Ble et ganske vellykket forsøk, med tanke på hvor mye som egentlig var opp til meg (med et raidmax kabinett, og alt lagt til rette) Bestemte meg derfor for å utfordre meg selv litt, og gjøre noe litt mer spesielt neste gang. Har nå gått og lurt lenge på hvor ambisiøs og vågal jeg skulle være. Fikk plutselig en god ide fra en modell i markedsføringsfaget jeg har på skolen, en 8 kantet polygon (tror jeg det er, rett meg viss det er feil), og tenkte som så at det ville vært kult å lage… Mine egne krav til ytelse, utseende og kulhetsfaktor er følgende: maskinen skal stå i stuen, koblet til min kommende Sony 32” LCD ( KLV-V32A10). Og være så stille som mulig ved musikk og filmavspilling og den skal yte godt nok til at jeg skal kunne spille noen av de siste spilltitlene. Som student har jeg litt begrenset med tid og ressurser, og dette prosjektet har allerede krevd ganske mye tankevirksomhet og tid. Har funnet ut at julefreden kommer til å bli kraftig forstyrret av min banning og steiking fra pappa sitt verksted når sveiseapparatet ikke vil gjøre som jeg vil. Tror jeg har klart å få tak i mesteparten av verktøyet jeg trenger (kommer senere i denne workloggen), og må kjøpe de platene og stål støttene jeg trenger når jeg får penger og når jeg kommer hjem (student i Bergen, mens mine foreldre bor i Haugesund, for de som er lokalt interreserte). PROJECT: PolygonCube Selve ”kabinettet” kommer til å være basert på ett polygon (se tegning). Hele cuben tror jeg at jeg er nødt til å lage rundt en ”forskaling” bestående av stål eller lignende metall(alt etter hva som blir anbefalt). Tror det blir for vanskelig å få ting rett ved å bøye og brette metallet i riktig fasong. Alle de forskjellige støttepilarene må sveises sammen, og å få det rett kommer til å bli en utfordring. Cuben må deles i to, slik at jeg kommer til ovenfra, og jeg tar av de siste 10 cm (øverste delen av cuben) og lager den for seg selv, og må lage en tilordning som gjør at jeg uten for store problemer kan ta av toppen og få tilgang på hardware, pumpe og vanntank. Selve platene er jeg litt usikker på hvordan jeg skal klare å få fint på plass, og der skal jeg høre med litt fagpersonell om hva som er enklest. Vet ikke om det blir fint nok å skjære ut platene og sveise de fast. Etter all tenkningen sitter jeg igjen med en del ideer og tanker. Siden selve cuben kommer til å bli ganske tett og uten særlig gjennomstrømning av luft, må kjøling foregå på en annen måte enn ved luft. Kommer derfor til å satse på vannkjøling, med intern vanntank og pumpe og en eller to eksterne radiatorer. Radiatorene plasserer jeg på utsiden av for at de skal få maks utnyttelse av luften rundt og jeg slipper eventuelle vifter. Som dere ser på tegningen utgjør radiatorene et ganske stilig moment. CPU, grafikk kort, harddisker(inntegnet) og diverse (litt usikker på hva det er (kom gjerne med en forklaring) men GPU får vel få litt ”vann” også) kommer til å få hjelp av vannkjøignen for å få en god ytelse tross lite luft gjennomstrømning. Har fryktelig lyst til å vannkjøle PSUen, men den koster flesk(ca 2000,-) og jeg er litt usikker hvor godt den kommer til å fungere. Inntegnet har jeg plassert PSUen i bunnen, slik at den kan blåse ut deler av den varme luften den poduserer, problemet er da at luften kan bli ganske varm inni, og det ikker blir særlig stor gjennomstrømning av ok temperert luft. Noen som har et godt tips, en god tanke eller en mening om dette? Jeg har ikke kommet til en konklusjon om hvilke komponenter selve datamaskinen skal bestå av (inntegnet er en standart PSU), et abit KN8-SLI (KN8-SLI), en AlphaCool AGB4 Plexi 200 vanntank (AGB4 Plexi 200), en dobbel harddiskkjøler (inntegnet, Harddisk kjøler). og 2 radiatorer (se tegningen, Radiatorer) Skulle gjerne hatt tak i de i rødt, ellers får jeg sandblåse og lakke de røde;) Vil det eventuelt redusere kjøleevnen til radiatorene? Hva mer som kommer av cpu, ram og lignende får jeg ta etter hvert. Det er ikke min største bekymring atm. Et annet problem jeg har funnet ut etter hvert som jeg har tegnet skissene lengre nede, er hvordan og hva jeg skal gjøre med alle kablene som skal kobles fra tv, stereo og lignende til pcen. Sånn som tegningene gjør det, er hovedkortet skjøvet helt bak slik man finner det bak på hvilket som helst kabinett. Da tror jeg ikke det blir særlig pent me tanke på alle kablene. Der er et par måter å løse dette på.. Jeg kan legge hovedkortet ned over der dere ser PSUen, dette har jeg forsøkt med på en av tegningene. En annen måte som en kompis kom med, var å trekke selve hovedkortet 3-4cm inn i kabinettet, og lage en slags luke funksjon som går i flukt med resten av cuben og trekke kablene ned til gulvet og lage en slags list inne ved veggen til alle kablene. Skal prøve å lage et bilde over dette også. Noen som har noen tanker rundt dette? Som nevnt over kommer hele cuben til å bli lakkert rødt, det passer til bordet jeg har i stuen. Som føtter, enten om jeg legger inn en vifte-PSU eller vannavkjølt, kommer jeg til å bruke høyttaler spikes som egentlig hører til et sett Jamo høytalere jeg har stående. Til tegningene har jeg brukt et genialt program som heter SketchUp! Påfølgende bilder kommer muligens til å bli delvis forandret, alt etter hvor gode og meningsfulle tilbakemeldinger jeg får! I bildene har jeg selv tegnet alle komponentene, dette for å få helt korrekte porposjoner på de fleste detaljene, mangler størrelse på grafikkkort, og diverse korter som skal stå på hovedkortet men det får jeg ta senere når jeg vet størrelsene;). Håper alle orker å lese igjennom og hjelpe meg videre i prosjektet. Som sagt er jeg ”nybegynner” som tar på meg et vågalt prosjekt., og ALLE tilbakemedligner taes med et stort takk! Kom på en ting! Hvordan ville det vært å laget dette i tre? Og pusset en del, og brukt en slags metalliclakk? Ville det vært enklere, eller blir det ikke pent nok? Kommer til å oppdatere DENNE siden hele tiden med dato på hver oppdatering, så alle tilbakemeldinger kommer fortløpende under denne, for at det skal være lettere for alle andre å følge med… Håper alle er fornøyde med min lille worklogg… Under er cuben tegnet med korrekte mål. Cuben tegnet med dobbel radiator (slik jeg håper jeg får det til), hovedkort, psu, harddiskkjøler og vanntank Cuben med liggende hovedkort, en av ideene for å trekke kablene inn i kabinettet SISTE BILDER FØR LEGGETID Nå er den "lakkert" rød Endret 22. november 2005 av gEnEsis_AiX Lenke til kommentar
randomhero Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 ser rått ut, men blir jo kraftig høy for en HTPC... skjekk ut min topic;) Exige Media Center Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Fullstendig klar over at det ikke blir noe htpc. men det finnes NOK av forskjellige smarte løsninger, for ikke å snakke om de forskjellige fabrikk-kabinettene. Lager denne for at den ikke skal ligne noe annet, og at den skal passe inn i stua;) Lenke til kommentar
phOn Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Synes det ser kult ut jeg, da jeg liker litt spesielle prosjekter. Stå på og prøv deg fram! GL HF Lenke til kommentar
Welle2k Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 dette her ser helrått ut,, gleder meg til oppdateringer.. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Kan ikke gi deg nok ros for å faktisk ha sortert tankene FØR du opprettet en worklog! Med så mye unnagjort før du begynner selve prosjektet, tror jeg du ligger meget godt ann. Lykke til videre! Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Dette ser og høres drit kult ut! Cant wait GL HF! Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Kan ikke gi deg nok ros for å faktisk ha sortert tankene FØR du opprettet en worklog! Med så mye unnagjort før du begynner selve prosjektet, tror jeg du ligger meget godt ann. Lykke til videre! 5160449[/snapback] YES, jobba mye med det. så at en del fikk pepper for det MEN. noen som kan gi meg en forklaring/oversettelse på "GL HF" ? Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Dette kommer til å bli et bra prosjekt GL&HF=Good luck and have fun Endret 16. november 2005 av Klikka_bZerk Lenke til kommentar
phOn Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Ja, debetyr Good Luck and Have Fun. trodde du visste det jeg gleder meg til resultatene! Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 har ikke et fullt "up-to-date" web-language menneh, fikk meg "sponsor", www.3dfxcool.no ba meg sende liste over hva jeg trenger, så skulle de fikse det! Link og kreditt til de kommer senere!! Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 har ikke et fullt "up-to-date" web-language menneh, fikk meg "sponsor", www.3dfxcool.no ba meg sende liste over hva jeg trenger, så skulle de fikse det! Link og kreditt til de kommer senere!! 5162191[/snapback] Hva får du så mye som du vil? eller får du det duj trenger da? Hva er det du liksom trenger da? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Detta virka jo kjempetøft! Litt utenfor det normale, kjedelig og firkanta bokser! Gleder meg til å se prosjektet utvikle seg. Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Takker for tilbakemeldinger! Kan ikke noen kommentere de spørsmålene jeg stiller i teksten, markert med kursiv! takk gEnEsis Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Kjempefint, ser bra ut. Håper det går bra. Jeg orket faktisk ikke lese alt, men hvor skal du ha DVD-rom o.l.? Hvor skal du plassere pumpen? Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 hmm, sant å si så har den blitt ned prioritert. enten må jeg ha en slot in-drive en eller annen plass eller så får den ligge "løst" inne i kabinettet. kommer kun til å bruke den når jeg installerer windwos/linux og andre essensielle ting. Pumpa finner jeg alltid plass til, alt etter hvilken rekkefølge folk anbefaler meg å la vannet strømme... Åpen for ALLE forslag:D Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 har ikke et fullt "up-to-date" web-language menneh, fikk meg "sponsor", www.3dfxcool.no ba meg sende liste over hva jeg trenger, så skulle de fikse det! Link og kreditt til de kommer senere!! 5162191[/snapback] Hva får du så mye som du vil? eller får du det duj trenger da? Hva er det du liksom trenger da? 5162812[/snapback] well, han karen fra 3dfxcool ba meg senda over en liste over det jeg trenger så skulle han fikse pris på det... og, egentlig trenger jeg alt... har ingenting fra før, så må ha hovedkort, cpu, psu, grafikk, alt.. men ellers, så kommer det etterhvert Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Dumt at de ikke selger hk, spu og grafikkort på 3dfxcool da Men de er greie med spons de folka der. Gleder meg til du begynner å bygge kassa Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Dumt at de ikke selger hk, spu og grafikkort på 3dfxcool da Men de er greie med spons de folka der. Gleder meg til du begynner å bygge kassa 5165651[/snapback] 3dfxcool er ganske grei på spons Prøv deg hos shg.no etter jul Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Dumt at de ikke selger hk, spu og grafikkort på 3dfxcool da Men de er greie med spons de folka der. Gleder meg til du begynner å bygge kassa 5165651[/snapback] 3dfxcool er ganske grei på spons Prøv deg hos shg.no etter jul 5165694[/snapback] *må prøve seg 00:00:og et halvt sekund over midnatt 31 desember * Da vil jeg modde et annet kabinett også! .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå