hallyboy Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Hei, jeg har en oppgave som lyder følgende: "Hvilke Straffemetoder ble brukt på slaver i Amerika under Borgerkrigen og den tiden?" Jeg har prøvd å søke litt på google, men fant ikke så mye... noen som kunne være til hjelp her? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Piska? ble de ikke det da? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Er dette en prosjektoppgave eller bare et lite spørsmål? Under borgerkrigen så brukte man alle mulige straffemetoder for å holde kontroll på slavene. Straffen avhengte selvsagt av forbrytelsen. Man hadde dødsstraff for drap, innbrudd og angrep på hvite mennesker. Dødsstraff foregikk ofte ved heging og slaven hang i repet etter han var død også til skrekk og advarsel. Andre straffer var lenker mellom beina, lenket fast til bakken, gå på en "tedemølle" (sånt hjul man har på hjulbåter), pisking(50-100 slag var ikke uvanlig), brennemerket, dytte hodet dems under vann, puttet i bur eller sette et lite bur på hodet, bindes fast, banket og slått og selvfølgelig tjere og fjær. Slaver som rømte ble jaget med hunder og når de ble funnet ventet en kreativ straff f. eks få kuttet av ørene og nesa. Slaveeieren eide slavene på samme måte som vi i dag eier våre eiendeler så de bestemte selv hva straffen skulle være og de utførte også straffer som var forbudt i USA. En annen straff som mange så på som den værste var å bli solgt vekk fra familien til en fremmed. Edit: Om du trenger flere straffer så er det bare å bruke fantasien, det var det slaveeierne gjorde. De hentet også straffene fra hjemmlandet sitt så straffene er derfor ofte litt middelarske. Endret 15. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Det var en serie som gikk på NRK for mange år siden som het Roots eller Røtter på norsk, hvor hovedpersonen, Kunta Kinte får kappet av seg foten etter å ha blitt tatt i ett rømningsforsøk, tror jeg.. Det er ihvertfall en sann historie! Man kan sikkert låne boken på biblioteket. Jeg googlet og fant litt info her. Den serien gikk innpå meg! Jeg var ganske liten da, men fulgte med på skjebnen til Kunta Kinte.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå