Ueland Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Bare for å nevne, en bedrift søkte nylig to IT-konsulenter og over 400 søkere meldte seg. Er ikke enkelt å komme igjennom nåløyen i dag...Og saken blir ikke bedre hvis man er over 50 år. 5162707[/snapback] Siden du ikke sier noe om kravene som ble stillt så er det mer eller mindre irrellevant. var det ingen krav til stillingen så sier det seg nesten selv. Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Kanskje arbeidsmarkedet for sivil ingeniører er mettet? 5162683[/snapback] Alle sivil-ingeniør vennene hans fikk jo jobb med en gang de var ferdig med utdannelsen sin. Ellers vet jeg at det er mangel på sivil-ingeniører i dag, det er en av de lengste og mest nitriste og kostbare utdannelsene pr. i dag, nettopp derfor det er mangel på sivil-ingeniører de siste 15 årene. På 50-60 tallet var det langt flere som tok en slik langvarig utdannelse enn i dag. (Faren min har jobbet som sivil-ingeniør i 40 år.) 5163361[/snapback] Så veldig kostbart er det ikke, studiene er gratis. Semesteravgift og bøker må betales, men det gjelder alle studier. "Nitrist" er nok også å ta i litt, men det er vanskelig og til tider frustrerende. At det er færre som tar høyere utdannelse nå enn tidligere tror jeg du bør dokumentere litt nærmere. 5163437[/snapback] Da må jeg si rett ut at det gidder jeg rett og slett ikke, det har stått stadig vekk om sivilingeniør-yrket i alle de norske dagsavisene de siste årene om mangelen og "flykten" fra nettopp den utdannelsen for alle i dag er så innterresant i å ha "morsomme / spennende" yrker med høyere inntektsrisiko. At studiene til sivilingeniør nå er gratis tyder vel også kanskje på at staten / det offentlige etterspør mangelen på nettopp sivilingeniører?. Kilder på dette tror jeg du kan finne ganske lett selv hvis du leter litt, problemet er bare at jeg ikke orker å bruke tid på det, det holder for min del at jeg husker tydelig utenfor enhver tvil alle de gangene jeg har lest om det i de fleste norske aviser gang på gang. La meg si det slik: Jeg garanterer deg 100% sikkert at hvis du leter frem kilder selv, så vil du få tydelig svar på at det er 100% sikkert at det er en mangel på sivilingeniører i Norge pr i dag. Hvis du ikke stoler på garantien jeg nettopp ga deg, så er jo alt du trenger å gjøre å lete opp kildene selv. Det er vel neppe nitrist for de som faktisk vil det og har bestemt seg for den retningen, men for de fleste andre dødelige som ikke vet noe særlig om hva en sivilingeniør er for noe, så virker det hele nitrist og som et "tungt" yrke, og det er ofte nok til å skremme vettet av de fleste, noe som er mye av grunnen til hvorfor det har vært endel mangel på det yrket de siste årene, folk flest skuer hunden på hårene. Flere ganger er det gjort spørreundersøkelser på folks oppfatning av forskjellige studieretnigner, der har det også kommer frem gang på gang. Jobber som blir oppfattet slik i følge flere slike undersøkelser kommer b.la sivilingeniør, tannlege, meterolog og medisinsk forskning (dvs. ikke lege / legestudier) ut som yrker som virker uoppnåelige eller skremmende for mange. Endret 16. november 2005 av Mr.Locke Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Ellers vet jeg at det er mangel på sivil-ingeniører i dag, det er en av de lengste og mest nitriste og kostbare utdannelsene pr. i dag, nettopp derfor det er mangel på sivil-ingeniører de siste 15 årene. For Staten er det medisinske utdannelser som er de dyreste, rettere sagt veterinær, tannlege og lege. Alle disse ligger sånn ca. på et par mill pr student. Lenke til kommentar
Ob3yM3 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Mangelen på likeverd vil jeg heller si. Kapitalismen dyrker forskjeller, derav rasisme. 5160179[/snapback] Sjekk opp definisjonen av rasisme du. Ganske kraftige påstander du kommer med. Rasisme går ut på å behande noen forskjellig pga rase. Kapitaismen dyrker forskjeller, men det er ikke rasisme. ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Bare for å nevne, en bedrift søkte nylig to IT-konsulenter og over 400 søkere meldte seg. Er ikke enkelt å komme igjennom nåløyen i dag...Og saken blir ikke bedre hvis man er over 50 år. 5162707[/snapback] Siden du ikke sier noe om kravene som ble stillt så er det mer eller mindre irrellevant. var det ingen krav til stillingen så sier det seg nesten selv. 5163559[/snapback] Sånt sett har du helt rett, jobbene var ikke fra øverste hylla Har letet etter den artikkelen men finner den ikke..... Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Der ser dere, det er en god del 'skaprasisme' i norge Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Da må jeg si rett ut at det gidder jeg rett og slett ikke, det har stått stadig vekk om sivilingeniør-yrket i alle de norske dagsavisene de siste årene om mangelen og "flykten" fra nettopp den utdannelsen for alle i dag er så innterresant i å ha "morsomme / spennende" yrker med høyere inntektsrisiko.At studiene til sivilingeniør nå er gratis tyder vel også kanskje på at staten / det offentlige etterspør mangelen på nettopp sivilingeniører?. I følge SSB er det flere i dag som tar langvarig utdannelse enn tidligere.. Fant bare statistikk tilbake til 1970, riktignok. Uansett, siv.ing.utdannelsen ved NTH/NTNU har vært skattefinansiert forholdsvis lenge nå, i likhet med det meste annet av utdanningstilbud i Norge. Det er vel neppe nitrist for de som faktisk vil det og har bestemt seg for den retningen, men for de fleste andre dødelige som ikke vet noe særlig om hva en sivilingeniør er for noe, så virker det hele nitrist og som et "tungt" yrke, og det er ofte nok til å skremme vettet av de fleste, noe som er mye av grunnen til hvorfor det har vært endel mangel på det yrket de siste årene, folk flest skuer hunden på hårene. Flere ganger er det gjort spørreundersøkelser på folks oppfatning av forskjellige studieretnigner, der har det også kommer frem gang på gang. Kan være enig i at mange nok ser på siv.ing.-utdannelsen som tøff. Det er forøvrig utrolig mye forskjellig som ligger under "siv.ing.", masse fagretninger med ulikt innhold, og noen retninger er nok lettere enn andre. Men universitetene er kanskje ikke flinke nok til å reklamere for de ulike retningene. Nå forsvinner vel siv.ing-tittelen snart også, og blir erstattet av en kjedelig Master-tittel. Jobber som blir oppfattet slik i følge flere slike undersøkelser kommer b.la sivilingeniør, tannlege, meterolog og medisinsk forskning (dvs. ikke lege / legestudier) ut som yrker som virker uoppnåelige eller skremmende for mange. Dersom det hadde vært slik at folk skygger unna siv.ing.-utannelse, hadde ikke karaktergrensen vært så høy som den er pr idag, da ville det vært fritt frem for alle, slik som det er på en del andre studieretninger. Det er nok også en del linjer som sliter litt med rekrutteringen, mens andre igjen har mange søkere. Men jeg kan være enig i at det er en mangel på tekniske fagfolk i Norge, og det er en av grunnene til at grunnskolen bør fokusere mer på realfag enn den gjør i dag. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 De fleste sivilingeniørene innen "oldskool" fagområder får seg jobb før de er ferdige med masteren, og Data+IKT+Komtek ligger ikke langt unna de heller. Moralen: bli sivilingeniør Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Nå som NTNU vurderer minimumskarakter på 4 i 3MX som opptakskrav for Siv.ing bør vel karaktergrensen roe seg noe. Men det sier hvertfall "litt" om hvor intensivt faget er. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Moralen: bli sivilingeniør 5164747[/snapback] Men bare hvis du er teknisk interessert. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Moralen: bli sivilingeniør 5164747[/snapback] Men bare hvis du er teknisk interessert. 5164973[/snapback] Eller er villig til å bytte navn om man heter noe rart. Endret 16. november 2005 av premium Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Moralen: bli sivilingeniør 5164747[/snapback] Men bare hvis du er teknisk interessert. 5164973[/snapback] Eller er villig til å bytte navn om man heter noe rart. 5164993[/snapback] Hehe.. Jeg tror ikke dette har noe mer rasisme, i ordets rette forstand, å gjøre i det hele tatt. Min bror som bor i England søkte på masse jobber, men fikk ikke jobb før han skiftet navn.. Vil ikke akkurat kalle dette rasisme. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Nå som NTNU vurderer minimumskarakter på 4 i 3MX som opptakskrav for Siv.ing bør vel karaktergrensen roe seg noe. Men det sier hvertfall "litt" om hvor intensivt faget er. 5164748[/snapback] 4 er jo midt på treet. Jeg hadde 5 i 3MX, men ville ikke drømme om å gå en tøff siv.ing-linje. Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 En norsk-pakistansk mann har skrevet 200 jobbsøknader på to år og har fått nei til svar på ALLE søknadene! Han er en utdannnet sivil-ingeniør. Vennene hans fikk jobb med en gang de var ferdig med utdanningen, men ikke han. Han er oppvokst i Norge og født her. Han har toppkarakterer. "Jeg vet ikke hvorfor jeg ennå ikke har fått jobb innen for det jeg kan best, men jeg velger fortsatt å tro at det ikke har noe med navn eller hudfarge å gjøre." - Monto J. Hussain Har han feil navn og hudfarge? Det må da være rasisme? Trodde det var slutt på dette her jeg, kanskje jeg skal komme meg ut av huset ? 5159780[/snapback] Som jeg sa tidligere i en tråd her: En vanlig floskel som brukes her i Norge er at den strukturelle rasismen hindrer fremmede (fra den 3dje verden) i å få jobb. Hvordan forklarer du da at tamilere er mer i jobb her i Norge enn nordmenn selv? Tror ikke jeg har sett noen bleke tamilere som heter Hansen akkurat. Tror nok heller at enkelte liker å spille offer heller enn å gjøre noe selv. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Tror nok heller at enkelte liker å spille offer heller enn å gjøre noe selv. Hvis han har skrevet 200 jobbsøknader har han da gjort noe. Det er ihvertfall litt flere enn jeg har skrevet i mitt liv Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg kjenner 2 utenlandske menn som ikke får seg arbeid, de har ikke en gang kommet seg på intervju. Menmen, i disse tilfellene har ansetter ikke noe å tape... jeg hadde hvertfall ikke annsatt dem. Jeg kjenner også utrolig dyktige personer med utenlandsk opprinnelse, en kroatisk stillasbygger som jobber både på nordsjøen og i "fritiden" når han er på land... tjener fett. De aller fleste medstudentene mine som er av utenlandsk opprinnelse er dyktige, de har større respekt for studiene og gjør en større innsats. Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Dersom det hadde vært slik at folk skygger unna siv.ing.-utannelse, hadde ikke karaktergrensen vært så høy som den er pr idag, da ville det vært fritt frem for alle, slik som det er på en del andre studieretninger. Det er nok også en del linjer som sliter litt med rekrutteringen, mens andre igjen har mange søkere. Men folk gjør jo det, i forhold til behovet. Det er ikke gjetning dette her, men situasjonen. Staten ønsker flere siv. ingeniører, hvis vi i det hele tatt skal ha nok industri-infrastruktur som man må være sivilingeniør og industriarkitekt for å kunne i det hele tatt planlegge og kontrollere bygging av. Det er visse ting man ikke kan senke/heve karaktergrensen på ved inflasjon, det gjelder spesielt slike yrker, man kan ikke si "what the hell, vi har ikke nok sivilingeniører, men vi må ha noen til å bygge dritten vår, vi senker kravet, vi driter i om infrastrukturen dermed er i fare for å bli slurvete, sålenge vi i det minste får bygget den." industribygg, renseanlegg, miljøprosjekter, oljerigger osv osv, måten disse bygges på er det meget strenge krav på. Man kan ikke gi etter på disse kravene ved å f,eks akseptere at folk gjør det dårligere innen sivilingeniør-utdannelse. Jeg skjønner at du kanksje bruker en vurderingslogikk (karaktergrensen) her som muligens gir deg en konklusjon, slik at det virker riktig for deg det resultatet du kommer frem til, men saken er den at det er faktisk mangel, staten/regjeringen har etterlyst dette mange ganger de siste årene. Selvfølgelig finnes det faktisk også studieretninger innen sivilingeniør det ikke er mangel, men på de tyngste studieretningene innen siv.ing. er det en bekymringsverdig mangel. Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Hvordan forklarer du da at tamilere er mer i jobb her i Norge enn nordmenn selv? Og hva jobber så de fleste av alle disse tamilerne med da som gjør dem så lykkelige slik at de sikkert ikke har en all verdens ting å klage på? Jobber de i politiet? som advokater og leger mange av dem? som professorer innen forskning på universitetene? som siv.ing.? Du tror vel ikke seriøst at her i Norge eksisterer der ikke ansettelses-rasisme i sin mest rendyrkede form? Tror du virkelig at bare fordi de fleste tamilere har vært så "heldig" og fått seg en drittjobb som vi Nordmenn ikke vil ta i en gang med vernehansker, så burde de være fornøyd, juble og føle at de er heldige som får jobb i det hele tatt av oss snille rettferdige nordmenn? Kanskje de også burde juble over at de i det hele tatt har sko på beina? Endret 17. november 2005 av Mr.Locke Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg er egentlig litt stolt av arbeidsplassen min . Av de 5 siste vi har ansatt har 3 ikke-vestlig bakgrunn - og dette er i et yrke (elektronikk-selger)hvor det etter hva jeg ser normalt er svært få med slik bakgrunn. Forøvrig støtter jeg egentlig forslaget om å skifte navn en liten stund - dette har faktisk fungert for flere! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Som jeg sa tidligere i en tråd her: En vanlig floskel som brukes her i Norge er at den strukturelle rasismen hindrer fremmede (fra den 3dje verden) i å få jobb. Hvordan forklarer du da at tamilere er mer i jobb her i Norge enn nordmenn selv? Tror ikke jeg har sett noen bleke tamilere som heter Hansen akkurat. Tror nok heller at enkelte liker å spille offer heller enn å gjøre noe selv. 5165606[/snapback] DET skulle jeg likt å sett en kilde på . Kilder er bra for å backe opp påstander som normalt sett kan synes litt på kanten . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå