lohelle Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Jeg vet at Windows 2000 pro/server har "innebygget" Windows Terminal Services CAL... Men hvordan er det med WinXP HOME ? regner med XP pro har det.. Noen som vet? Greitt å vite siden jeg driver en online terminalserver (tilgjengelig via internett) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Hverken Win2000 Pro eller WinXP Pro har ordentlig Terminal Server. XP Pro har vel bare en sånn personal terminal server-greie for én bruker. Du må nok bruke Win2000 Server/Adv.Server for "skikkelig" terminalserver. Eller enda bedre: *nix :razz: Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Jeg snakker om terminal CAL her.. "lisens for tilkobling mot terminal". Vet jo at kun server har skikkelig terminal tjeneste... Jeg spør igjen: Har WinXP Home innebygget Terminal CAL slik som win2000 pro ? har winxp pro innebygget CAL for terminal ? På forhånd takk Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 22:00, lohelle skrev:Jeg snakker om terminal CAL her.. "lisens for tilkobling mot terminal". Vet jo at kun server har skikkelig terminal tjeneste...Jeg spør igjen:Har WinXP Home innebygget Terminal CAL slik som win2000 pro ? har winxp pro innebygget CAL for terminal ? På forhånd takk Er litt usikker på hva du mener, men jeg vet at WinXP (trur Home har det også, men i hvertfall Pro) har klienten til Remote Desktop, noe som er TerminalServer.... Lenke til kommentar
obotron Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Mener å husker at 2000 eller nyere på klient-siden ikke trenger CAL siden dette er innebygget. Så ja, da gjelder det XP også. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Mja.. XP pro har det nok.. men er mer usikker på xp home... greitt å vite.. WinME kom vel OGSÅ etter win2000, og den har ikke innebygget CAL.. men så er vel den mer bygd på win98 da.. Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Programmet du leter etter heter mstsc(microsoft terminalserver client), er ikke det på OS'et allerede kan det lastes ned fra microsoft sin hjemmeside. Lenke til kommentar
geir_gnyg Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Windows XP Home har ikke innebygget Term.Cal. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Og til videre info så er det altså bare "PRO" OS'ene til MS som inneholder "innebygget" CAL. (W2000 PRO og WINXP PRO) Lenke til kommentar
dtc Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Fra http://www.microsoft.com/windows2000/serve...icing/tsfaq.asp (etter et enkelt søk på google etter "terminal server cal" ...) Q. Do Windows XP and Windows 2000 Professional have built-in Terminal Services CALs? A. No, Microsoft's desktop operating system products (including Windows XP and Windows 2000 Professional) do not have a "built-in" Terminal Services CAL. Rather, the Windows 2000 server issues machines running Windows 2000/XP Professional with a “free” Terminal Services CAL from its built-in pool (and its use is permitted under the Windows 2000 Server EULA). Windows XP Professional is a successor to Windows 2000 Professional, and as a result does not need a Terminal Services CAL to access a Windows 2000 Server running Terminal Services. However, Windows XP Home Edition is not a successor to Windows 2000 Professional (rather, it is a successor to Windows Millennium Edition) and therefore does require a Terminal Services CAL in order to access Windows 2000 Terminal Services. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 JA! endelig svar på det som faktisk var spørsmålet.. takk! Regnet med egentlig at det kun var pro versonene som hadde innebygget CAL.. klientene kan jo "alle" kjøre.. Men WinXP home er vel mer som en erstatning for win9x/me.. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå